Zanedbali ste ochranu životného prostredia. Takýto odkaz vyslala Európska komisia pre cestu, ktorú rozostavala bývalá vláda. Nový minister dopravy tvrdí, že slabo a nesprávne argumentovala.
Bratislava - Zhruba tridsať miliónov eur. Toľko ubudlo zo sumy, ktorú má štát zaplatiť za to, že zastavil prvý balík súkromných diaľnic – 75 kilometrov ciest medzi Martinom a Prešovom.
Pôvodne totiž ministerstvo dopravy vypočítalo, že prípravné práce, majetkové vyrovnanie pozemkov či služby poradcov vyjdú na 81 miliónov eur. Oznámil to nedávno minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Napokon do vlády predložil „účet“ 51 miliónov eur.
„Pôvodná suma bola o niečo širšia, pretože rátala aj s niektorými ďalšími prácami,“ povedal včera Figeľ. Tentoraz už podľa neho ide o definitívnu sumu. Suma za prípravné práce od konzorcia Slovenské diaľnice zostala nezmenená – 38 miliónov eur.
Podľa ministerstva financií by mali z pôvodnej sumy ubudnúť peniaze na projekty, ktoré ešte nie sú vyčíslené alebo ukončené. Potom sa vyplatia, povedal hovorca rezortu Martin Jaroš.
Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) tvrdí, že z pôvodnej sumy chýba časť určená na majetkovoprávne vyrovnanie.
„V návrhu chýba 30 miliónov eur na majetkovoprávne vyrovnanie pozemkov. To sú tie, ktoré ľudia dobrovoľne poskytli na výstavbu. Vyplácanie ľudí odložili na neurčito,“ povedal Vážny. Položka nazvaná majetkovoprávne vyrovnanie sa v konečnom výpočte položiek nového materiálu naozaj nespomína. Sú tu znalecké posudky, vecné bremená či geometrické plány.
„Všetky oprávnené výdavky sú v tom zahrnuté,“ zareagoval hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.
Súčasťou sumy, ktorú má ministerstvo vyplatiť, sú aj prípravné práce, ktoré na úseku medzi Turanmi a Hubovou podľa štúdií ochranárov poškodili chránené oblasti Fatry či rieky Váh.
Táto trasa sa už dlhodobo nepozdáva ani Bruselu. Pritom diaľnica by mohla viesť aj tunelom Korbeľka, dlhým necelých šesť kilometrov.
Minister Figeľ sa zrejme postaví za plány, ktoré naštartoval jeho predchodca Vážny. „Myslím, že mi rozumiete,“ odpovedal Figeľ na otázku, či je naklonený povrchovému variantu diaľnice.
Zatiaľ nespresnil, akými argumentmi chce Brusel presvedčiť, že výstavba tunela by nebola výrazne šetrnejšia k životnému prostrediu. Oprieť sa môže o nové argumenty alebo aj o argumenty bývalej vlády. Tie však doteraz Brusel nepresvedčili.
„Nie je to zabité, ale slabo alebo nesprávne sa v Bruseli argumentovalo. Akoby bez úsilia o skutočne hlbšie riešenie,“ povedal včera minister. Niekedy sa podľa neho rôzne pohľady dajú vysvetliť, inokedy z toho vznikajú právne až súdne spory, „Usilujeme sa o vyjasnenie a doriešenie tohto problému tak, aby z toho nebol právny spor,“ povedal.
Exminister Vážny vraj iné rozhodnutie, než pokračovať po povrchu, ani nečaká. „Nie je iná možnosť, inak by vrátili prípravu stavby do roku 2000 k technickým štúdiám,“ povedal.
Brusel na zlý vplyv cesty na životné prostredie upozornili ochrancovia prírody. Tunelového variantu sa nechcú vzdať.
„Cesta po povrchu by znamenala nenávratné narušenie integrity území európskeho významu Veľká, Malá Fatra aj Váh,“ povedal vedecký pracovník z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici Ján Topercer. Ohrozené by tak boli napríklad medvede, ale aj množstvo iných chránených druhov.
Minister Zsolt Simon (MostHíd), ktorý má dočasne na starosti životné prostredie, ukazuje prstom na bývalú vládu. „Pod kuratelou vlády Roberta Fica bola robená aj environmentálna štúdia. Spomínam si, že ministerstvo dopravy utajovalo, že tá cesta ide cez rašelinisko a chránené územie.“
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
Turcu sa diaľnica vyhýba, odborníci uprednostňujú R3
Pre PPP nezákonne kopali do Fatry
Vedci chcú, aby Brusel preveril D1
Diaľnica už poškodila Veľkú Fatru
Peniaze na D1 nám Európska investičná banka zatiaľ nedá
Mimovládne organizácie vyzývajú európske banky, aby neplatili stavbu D1
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.