Na štvorprúdovke v smere Bratislava-Žilina intenzita dopravy výrazne poklesla, inde stúpla. Nedostavaná diaľničná križovatka pri Sverepci a dopravné obmedzenia na ceste prvej triedy majú na dopravu negatívny vplyv.
Považská Bystrica - Doprava na ceste prvej triedy cez mesto po spustení diaľnice poklesla o sedemdesiat percent. Mesto však čelí zvýšenej intenzite na hlavnom cestnom ťahu v smere od Rajca do Púchova.
Pre nedostatok financií viazne aj realizácia zrušenia zákazu ľavého odbočenia v hlavnej križovatke pri pošte. Zaviedlo sa po spustení „inteligentného systému dopravy".
Celoštátne sčítanie dopravy býva každých päť rokov. Výsledky budú až na začiatku budúceho roka. V meste sa vďaka „inteligentnému dopravnému systému" vytvorenému na hlavnom cestnom ťahu pred výstavbou diaľnice, robilo sčítanie vozidiel mimo celoštátneho. Realizovali ho pred spustením diaľnice aj po ňom. Dá sa preto porovnať intenzita dopravy na najfrekventovanejších cestách.
Výrazne poklesla na štvorprúdovke - ceste prvej triedy I/61. Pre veľkú intenzitu dopravy dochádzalo v meste pravidelne k dopravným kolapsom, vytvárali sa kilometrové kolóny v oboch smeroch. „Približne dva týždne pred spustením diaľnice do prevádzky, v stredu 19. mája, od Bratislavy do Žiliny prichádzalo do križovatky 13 582 vozidiel. Po uvedení diaľnice do prevádzky hneď na druhý deň to bolo 3 810 vozidiel. Ide teda o pokles skoro o 72 percent. Opačný smer od Žiliny do Bratislavy bol pred spustením diaľnice 9115 a po spustení 1233, teda pokles o 87 percent," hovorí Peter Kručay z útvaru rozvoja mesta.
K zhoršeniu situácie však došlo na ceste druhej triedy v smere od Rajca na Púchov. „ Do križovatky prichádzalo od Púchova 19. mája pred uvedením diaľnice do prevádzky 5211 vozidiel a po uvedení diaľnice do prevádzky to bolo 7707, nárast je takmer o dvadsať percent. Opačný smer od Rajca pred uvedením 7757 a po uvedení 9432. Opäť teda nárast takmer o dvadsať percent," hovorí Kručay.
Dodal, že sa potvrdzujú údaje, ktoré boli vypočítané v dopravnom genereli. Zastupiteľstvo ho odsúhlasilo v júli 2008, vypracovala ho firma Aurex. „Prognózy, čo sa týka intenzity dopravy v meste, sa potvrdzujú. Čo sa týka cesty prvej triedy, aj Štefánikovej ulice a Ulice Slovenských partizánov, ktorá je dopravnou tepnou v smere Púchov-Rajec. V genereli je tiež prognózované, že do roka 2025 by sa mala doprava na tomto cestnom ťahu zvýšiť na 17-tisíc vozidiel. Pôjde o hlavnú dopravnú os cez mesto. Už terajšie spočítanie na ceste osciluje pri bodoch krivky nárastu v genereli, takže je veľký predpoklad, že sa predpoklady naplnia," hovorí Kručay.
Vplyv na zaťaženia miestnych komunikácií bude mať aj uvedenie diaľničnej križovatky nad Sverepcom do prevádzky. Dokončiť by ju mali za necelé dva roky. „Počítame s určitým poklesom aj na Ulici Štefánikovej a Slovenských partizánov," dopĺňa Kručay. V náväznosti na novú situáciu v doprave by malo mesto pripraviť nový dopravný generel a aktualizáciu územného plánu. Ide predovšetkým o územný plán zóny, kde by sa riešilo budovanie mestského bulváru na hlavnom cestnom ťahu, ktorý ide okolo pošty, hotela Manín a ďalej von z mesta a intenzita dopravy tu výrazne poklesla.
Doprava v meste je komplikovaná aj preto, že stále nedošlo k zrušeniu opatrení, ktoré sa zaviedli pred výstavbou diaľnice pre zvýšenie intenzity na hlavnom cestnom ťahu v smere Bratislava - Žilina. V tom čase došlo, okrem iného, aj k zákazu ľavého odbočenia na Rajec v hlavnej križovatke pri pošte v smere od Žiliny. Spôsobuje to veľké zaťaženie miestnych komunikácií na uliciach Okružnej, Kuzmányho a Jánskej smerom na sídlisko Lány.
„Mali sme veľké sedenie u policajtov ešte v apríli. Vtedy malo mesto požiadavku, aby sa do jedného mesiaca vyriešilo zrušenie zákazu odbočenia na Rajec v križovatke pri hlavnej pošte. Trvá to už dlhšie. Projekt je pripravený, nie sú však financie na realizáciu. Nejde tu len o nakreslenie čiar, ale uskutočnenie viacerých zmien. Nie je to lacná záležitosť," tvrdí Stanislav Haviar, zástupca primátora.
„Musíme trvať na tejto požiadavke a vyvíjať intenzívny tlak. Nie je to dobré tak, ako to momentálne je," hovorí Igor Strempek, člen stavebnej komisie za občanov.
Slovenská správa ciest (SSC), ktorá je správcom cesty I/61 hovorí, že s realizáciou zmien začnú ešte v tomto roku.
„Tento týždeň sa bude schvaľovať projektová dokumentácia vodorovného a zvislého dopravného značenia nového riešenia dopravnej situácie v meste. Vyhotovená je dokumentácia zmeny cestnej svetelnej signalizácie umožňujúcej odbočenie vľavo na Rajec (osadenie nových slučiek do vozovky, smerovanie prenosového systému, zmena organizácie signálnych plánov, stavebné úpravy výložníkov semaforov). V rámci zmeny signálnych plánov sa bude riešiť aj dĺžka intervalov jednotlivých smerov. S realizáciou zmien sa začne až po vydaní rozhodnutia krajským úradom. Bude to ešte v tomto roku," hovorí Iveta Fedorová zo SSC v Bratislave.
Potvrdila tiež, že pri realizácii zmien nejde o malú finančnú položku. „Dokumentácia na dopravné značenie bude stáť tisíc eur, investičné náklady na dopravné značenie budú známe až po jej odsúhlasení. Dokumentácia zmeny cestnej svetelnej signalizácie stojí 1500 eur a náklady na zrealizovanie zmeny sú 12 900 eur," doplnila Fedorová.
Považská Bystrica si vydýchla, problémy sa zrejme presunú do Žiliny
Motoristi prejdú po diaľnici až do Žiliny
Názory obyvateľov pod diaľnicou v Považskej Bystrici v deň jej otvorenia
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.