Starostovia hrozia blokádou ciest

K výstavbe zvyšných častí obchvatu R3 sa idú postaviť tvrdšie.

TVRDOŠÍN. Starostovia Nižnej, Podbiela, Krivej, Dlhej nad Oravou a Sedliackej Dubovej sa stretli s tvrdošínskym primátorom, aby sa spoločne dohodli na krokoch k urýchleniu odľahčenia dopravy v ich katastroch.

Sú nespokojní s prácou vlády a s nedostatočným čerpaním európskych peňazí.

Stále iba sľuby

„Som za bezodkladné urýchlenie budovania cesty R3 úseku Tvrdošín – Sedliacka Dubová v Žilinskom kraji so zaradením medzi najvyššie priority Vlády SR pri rozvoji cestnej infraštruktúry na severnom Slovensku,“ tak znie úvod petície, ktorú predstavitelia šiestich samospráv spustili 1. augusta.

Upozorňujú v nej, že stavba úseku Tvrdošín – Nižná mala podľa plánov vlády začať ešte v roku 2011. Poukazujú na neúnosnú dopravnú situáciu a množstvo nehôd na 24-kilometrovom úseku, počnúc okresným mestom a končiac v Sedliackej Dubovej.

Vlani sa tam stalo 22 dopravných nehôd, pri ktorých zahynuli dvaja ľudia, rok predtým bolo nehôd o dvanásť viac s rovnako tragickou bilanciou.

„Tridsať rokov sa hovorí o obchvate Oravy a stále nie je urobená ani polovica,“ hovorí tvrdošínsky primátor Ivan Šaško. „Kompetentní len sľubujú. Naša trasa sa však odsúva, peniaze idú na rýchlostné cesty v iných častiach Slovenska, kde ani zďaleka kamiónová doprava tak nekomplikuje život občanom ako v našom meste a okolitých obciach.“

Pritvrdia

Výhovorky ohľadom nedostatku financií na výstavbu ciest oravskí starostovia neakceptujú. „Peňazí bolo vo fondoch dosť, Slovenská republika však ponúkaný balík nevyčerpala ani spolovice,“ hovorí nižniansky starosta Jaroslav Rosina.

„Ako sa to mohlo stať a prečo za to nikto nenesie zodpovednosť? Nedostatok prostriedkov je výsledkom neschopnosti vládnych úradníkov.“

Starostovia súbežne so spustením podpisovanej akcie za urýchlenie výstavby obchvatu Oravy budú adresovať aj listy premiérovi, ministrovi dopravy či predsedovi Žilinského samosprávneho kraja. Ak sa veci nepohnú správnym smerom, sú rozhodnutí pritvrdiť.

„Zablokujeme cesty, najskôr na päť minút, ak to nepomôže, blokádu zopakujeme, aj na pol hodiny. Až kým si nás konečne niekto nevšimne a nezačne konať,“ tvrdia starostovia.

Priveľa kamiónov aj hluku

Na úseku od Nižnej po Sedliacku Dubovú je vydané územné rozhodnutie. Nasledovať by mal výkup pozemkov pod stavbu. Na obchvat Tvrdošína je už vydané právoplatné stavebné povolenie. Chýbajú však peniaze.

„Keby konečne spustili stavbu tvrdošínskej časti a zároveň by robili aj na pozemkoch v našej, po dokončení výstavby prvej etapy by mohla súbežne začať aj stavba ďalších častí,“ hovorí starosta Sedliackej Dubovej Ladislav Tomáň.

Všetky dotknuté samosprávy si opakovane dali urobiť rôzne prieskumy na zistenie hluku či hustoty premávky. Už pred deviatimi rokmi prešlo Sedliackou Dubovou za sedemnásť hodín takmer 6600 áut, z toho bolo viac ako tisíc kamiónov. Odvtedy toto číslo ešte narástlo. Zvýšili sa aj prípustné miery hluku, ktoré boli prekročené už vtedajšou premávkou.

„Situácia u nás je hrozná, je to neúnosné,“ hovorí Tomáň. „Keby sme aspoň ulice mali mimo hlavnej cesty, ale takmer celá dedina je postavená práve popri hlavnom ťahu.“

Starostovia chcú na vládu apelovať aj prostredníctvom kandidatúry Poľska na zimné olympijské hry. Ak by totiž Poliaci v rámci olympiády využili aj naše lyžiarske trasy na Chopku, inak ako cez Oravu by sa tam nedostali.

„Infraštruktúra je v takomto prípade prvoradá. Rýchlostnú cestu by však na Orave mala vláda dostavať nielen pre olympiádu, ale najmä kvôli zlepšeniu života tunajších ľudí,“ hovoria predstavitelia samospráv.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.