K výstavbe zvyšných častí obchvatu R3 sa idú postaviť tvrdšie.
TVRDOŠÍN. Starostovia Nižnej, Podbiela, Krivej, Dlhej nad Oravou a Sedliackej Dubovej sa stretli s tvrdošínskym primátorom, aby sa spoločne dohodli na krokoch k urýchleniu odľahčenia dopravy v ich katastroch.
Sú nespokojní s prácou vlády a s nedostatočným čerpaním európskych peňazí.
„Som za bezodkladné urýchlenie budovania cesty R3 úseku Tvrdošín – Sedliacka Dubová v Žilinskom kraji so zaradením medzi najvyššie priority Vlády SR pri rozvoji cestnej infraštruktúry na severnom Slovensku,“ tak znie úvod petície, ktorú predstavitelia šiestich samospráv spustili 1. augusta.
Upozorňujú v nej, že stavba úseku Tvrdošín – Nižná mala podľa plánov vlády začať ešte v roku 2011. Poukazujú na neúnosnú dopravnú situáciu a množstvo nehôd na 24-kilometrovom úseku, počnúc okresným mestom a končiac v Sedliackej Dubovej.
Vlani sa tam stalo 22 dopravných nehôd, pri ktorých zahynuli dvaja ľudia, rok predtým bolo nehôd o dvanásť viac s rovnako tragickou bilanciou.
„Tridsať rokov sa hovorí o obchvate Oravy a stále nie je urobená ani polovica,“ hovorí tvrdošínsky primátor Ivan Šaško. „Kompetentní len sľubujú. Naša trasa sa však odsúva, peniaze idú na rýchlostné cesty v iných častiach Slovenska, kde ani zďaleka kamiónová doprava tak nekomplikuje život občanom ako v našom meste a okolitých obciach.“
Výhovorky ohľadom nedostatku financií na výstavbu ciest oravskí starostovia neakceptujú. „Peňazí bolo vo fondoch dosť, Slovenská republika však ponúkaný balík nevyčerpala ani spolovice,“ hovorí nižniansky starosta Jaroslav Rosina.
„Ako sa to mohlo stať a prečo za to nikto nenesie zodpovednosť? Nedostatok prostriedkov je výsledkom neschopnosti vládnych úradníkov.“
Starostovia súbežne so spustením podpisovanej akcie za urýchlenie výstavby obchvatu Oravy budú adresovať aj listy premiérovi, ministrovi dopravy či predsedovi Žilinského samosprávneho kraja. Ak sa veci nepohnú správnym smerom, sú rozhodnutí pritvrdiť.
„Zablokujeme cesty, najskôr na päť minút, ak to nepomôže, blokádu zopakujeme, aj na pol hodiny. Až kým si nás konečne niekto nevšimne a nezačne konať,“ tvrdia starostovia.
Na úseku od Nižnej po Sedliacku Dubovú je vydané územné rozhodnutie. Nasledovať by mal výkup pozemkov pod stavbu. Na obchvat Tvrdošína je už vydané právoplatné stavebné povolenie. Chýbajú však peniaze.
„Keby konečne spustili stavbu tvrdošínskej časti a zároveň by robili aj na pozemkoch v našej, po dokončení výstavby prvej etapy by mohla súbežne začať aj stavba ďalších častí,“ hovorí starosta Sedliackej Dubovej Ladislav Tomáň.
Všetky dotknuté samosprávy si opakovane dali urobiť rôzne prieskumy na zistenie hluku či hustoty premávky. Už pred deviatimi rokmi prešlo Sedliackou Dubovou za sedemnásť hodín takmer 6600 áut, z toho bolo viac ako tisíc kamiónov. Odvtedy toto číslo ešte narástlo. Zvýšili sa aj prípustné miery hluku, ktoré boli prekročené už vtedajšou premávkou.
„Situácia u nás je hrozná, je to neúnosné,“ hovorí Tomáň. „Keby sme aspoň ulice mali mimo hlavnej cesty, ale takmer celá dedina je postavená práve popri hlavnom ťahu.“
Starostovia chcú na vládu apelovať aj prostredníctvom kandidatúry Poľska na zimné olympijské hry. Ak by totiž Poliaci v rámci olympiády využili aj naše lyžiarske trasy na Chopku, inak ako cez Oravu by sa tam nedostali.
„Infraštruktúra je v takomto prípade prvoradá. Rýchlostnú cestu by však na Orave mala vláda dostavať nielen pre olympiádu, ale najmä kvôli zlepšeniu života tunajších ľudí,“ hovoria predstavitelia samospráv.
Regióny budú mať diaľnice skôr. Za akú cenu?
Hornooravci chcú rýchlostnú cestu, Dolnooravci tiež
Obchvat Trstenej na R3 má byť odovzdaný koncom mesiaca
Starostovia na severe spustili petíciu za tunel Dubná Skala
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.