Krupina - Mýtne spoplatnenie ciest I. tried, proti ktorému protestuje Únia autodopravcov Slovenska, primátori a starostovia podporujú. Vyplýva to z výzvy, ktorú prijali na dnešnom stretnutí v Krupine.
„Cez naše mestá a obce prejdú denne stovky kamiónov, často preťažovaných. Nielen v rannej a popoludňajšej špičke máme problém prejsť z jednej strany cesty na druhú bez toho, aby sme neriskovali. Ak si autodopravcovia vynútia jazdenie po cestách I. triedy bez toho, aby za to riadne zaplatili, našu situáciu to ešte zhorší. Kamióny začnú obchádzať diaľnice a budú na prepravu tovarov využívať tieto cesty," uvádzajú vo výzve.
„Ak za rozbité cesty nebudú platiť tí, ktorí ich využívajú na svoju podnikateľskú činnosť a najviac ich poškodzujú, zložíme sa na ich opravu zase len my všetci. Pri nespoplatnení ciest I. triedy stráca budovanie diaľnic a rýchlostných komunikácií zmysel pre kamiónovú dopravu," argumentujú. Autodopravcov vyzývajú, aby brali ohľad na to, že kamiónová doprava ničí obecné cesty a mosty, ktoré boli budované na menšie hmotnostné zaťaženie a frekvenciu dopravy.
Stretnutia sa zúčastnilo 21 starostov a primátorov z okresov Zvolen, Krupina, Žiar nad Hronom a Žarnovica. „Nie všetci mohli prísť, písomným stanoviskom nás však podporuje ďalších 50," povedal primátor Krupiny Radoslav Vazan.
Vo výzve upozorňujú, že ak budú autodopravcovia vo svojich nátlakových akciách úspešní a nebudú musieť platiť mýto za cesty I. triedy v súčasnom rozsahu, budú tiež nútení pristúpiť na týchto cestách k nátlakovým akciám. „Mestá a obce takisto disponujú technikou, ktorou môžeme zablokovať cesty pre kamióny," povedal Vazan. „Naši občania sú pre nás najdôležitejší. Zvolili si nás, aby sme zastupovali ich záujmy.
Vazan dodal, že odborné stanoviská výskumného ústavu dopravy počítajú s nárastom kamiónovej dopravy v mestách a obciach o 10 až 30 percent, ak by sa mýto platilo len za diaľnice, nie za cesty I. triedy. „Miera, akou jeden kamión poškodzuje cesty, sa vyrovná 30-tisíc osobným autám."
Jaroslav Polaček, člen organizačného výboru Únie autodopravcov Slovenska, si nemyslí, že spoplatnenie ciest I. triedy situáciu vyrieši. „Chápem postoj starostov aj primátorov," povedal, „no spoplatnenie ciest neznamená, že cez ich obce a mestá bude jazdiť menej nákladných áut. Keď budeme mať diaľnice, budeme jazdiť po nich."
Cesty I. triedy nie sú, dodal, spoplatnené nikde v Európe. My mýto platiť chceme, ale len vtedy, keď cesty budú opravené a udržiavané tak ako v iných európskych krajinách."
Začiatok štrajku s celoslovenskou pôsobnosťou dopravcovia a sympatizanti Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) ohlásili na pondelok 1. februára, ako však bude prebiehať, ani na dnešnej tlačovej konferencii UNAS jeho organizátori neprezradili. Plánovaný štrajk komentovali so slovami, že sa o jeho priebehu dozvedia médiá aj verejnosť včas, pričom bude v súlade so zákonom.
"Verejnosť by som chcel poprosiť, aby podporila naše myšlienky, pretože mýto sa týka všetkých," uviedol hlavný člen organizačného výboru UNAS Jaroslav Polaček. Keďže zvýšením nákladov dopravcov sa podľa neho zvýšia aj ceny tovarov. Polaček ďalej uviedol, že aj z tvrdení generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igora Chomu vyplýva, že mýto by mali od roku 2013 platiť aj osobné autá. "Mýto sa teda týka všetkých. My ho platiť chceme, ale len vtedy, keď cesty budú opravené a udržiavané tak, ako v krajinách Európskej únie," podotkol Polaček.
Štrajk by mali podporiť aj dopravcovia z iných krajín Európy "minimálne naši susedia," dodal Polaček. Konkrétne hrubé číslo počtu dopravcov, ktorí sa v pondelok pripoja k štrajku, nechcel konkretizovať.
S tvrdením premiéra Roberta Fica, ktorý 28. januára na tlačovej konferencii po rokovaní s predstaviteľmi autodopravcov, NDS a SkyTollu uviedol, že vláda urobila pre autodopravcov všetko, čo sa dalo, Polaček nesúhlasí.
"Je to zavádzanie. Pán premiér si jednoznačne mýli požiadavky dopravcov s problémami, ktoré sa vyskytli počas prevádzky mýta. My poukazujeme na požiadavky, ktoré sme stanovili 28. decembra 2009, a pán premiér rieši problémy, ktoré sa vyskytli," uviedol Polaček.
Žilinský kraj plánuje dopravné obmedzenia pre kamióny
Fico: Varujem každého, kto bude píliť mýtne brány!
Fico posunul mýto, štrajk odmietol. Dopravcovia protesty spustia
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.