Starostovia nevylučujú, že budú blokovať cesty pre kamióny

Krupina - Mýtne spoplatnenie ciest I. tried, proti ktorému protestuje Únia autodopravcov Slovenska, primátori a starostovia podporujú. Vyplýva to z výzvy, ktorú prijali na dnešnom stretnutí v Krupine.

„Cez naše mestá a obce prejdú denne stovky kamiónov, často preťažovaných. Nielen v rannej a popoludňajšej špičke máme problém prejsť z jednej strany cesty na druhú bez toho, aby sme neriskovali. Ak si autodopravcovia vynútia jazdenie po cestách I. triedy bez toho, aby za to riadne zaplatili, našu situáciu to ešte zhorší. Kamióny začnú obchádzať diaľnice a budú na prepravu tovarov využívať tieto cesty," uvádzajú vo výzve.

„Ak za rozbité cesty nebudú platiť tí, ktorí ich využívajú na svoju podnikateľskú činnosť a najviac ich poškodzujú, zložíme sa na ich opravu zase len my všetci. Pri nespoplatnení ciest I. triedy stráca budovanie diaľnic a rýchlostných komunikácií zmysel pre kamiónovú dopravu," argumentujú. Autodopravcov vyzývajú, aby brali ohľad na to, že kamiónová doprava ničí obecné cesty a mosty, ktoré boli budované na menšie hmotnostné zaťaženie a frekvenciu dopravy.

Stretnutia sa zúčastnilo 21 starostov a primátorov z okresov Zvolen, Krupina, Žiar nad Hronom a Žarnovica. „Nie všetci mohli prísť, písomným stanoviskom nás však podporuje ďalších 50," povedal primátor Krupiny Radoslav Vazan.

Vo výzve upozorňujú, že ak budú autodopravcovia vo svojich nátlakových akciách úspešní a nebudú musieť platiť mýto za cesty I. triedy v súčasnom rozsahu, budú tiež nútení pristúpiť na týchto cestách k nátlakovým akciám. „Mestá a obce takisto disponujú technikou, ktorou môžeme zablokovať cesty pre kamióny," povedal Vazan. „Naši občania sú pre nás najdôležitejší. Zvolili si nás, aby sme zastupovali ich záujmy.

Vazan dodal, že odborné stanoviská výskumného ústavu dopravy počítajú s nárastom kamiónovej dopravy v mestách a obciach o 10 až 30 percent, ak by sa mýto platilo len za diaľnice, nie za cesty I. triedy. „Miera, akou jeden kamión poškodzuje cesty, sa vyrovná 30-tisíc osobným autám."

Jaroslav Polaček, člen organizačného výboru Únie autodopravcov Slovenska, si nemyslí, že spoplatnenie ciest I. triedy situáciu vyrieši. „Chápem postoj starostov aj primátorov," povedal, „no spoplatnenie ciest neznamená, že cez ich obce a mestá bude jazdiť menej nákladných áut. Keď budeme mať diaľnice, budeme jazdiť po nich."

Cesty I. triedy nie sú, dodal, spoplatnené nikde v Európe. My mýto platiť chceme, ale len vtedy, keď cesty budú opravené a udržiavané tak ako v iných európskych krajinách."

Priebeh štrajku autodopravcov je stále neznámy

Začiatok štrajku s celoslovenskou pôsobnosťou dopravcovia a sympatizanti Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) ohlásili na pondelok 1. februára, ako však bude prebiehať, ani na dnešnej tlačovej konferencii UNAS jeho organizátori neprezradili. Plánovaný štrajk komentovali so slovami, že sa o jeho priebehu dozvedia médiá aj verejnosť včas, pričom bude v súlade so zákonom.

"Verejnosť by som chcel poprosiť, aby podporila naše myšlienky, pretože mýto sa týka všetkých," uviedol hlavný člen organizačného výboru UNAS Jaroslav Polaček. Keďže zvýšením nákladov dopravcov sa podľa neho zvýšia aj ceny tovarov. Polaček ďalej uviedol, že aj z tvrdení generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igora Chomu vyplýva, že mýto by mali od roku 2013 platiť aj osobné autá. "Mýto sa teda týka všetkých. My ho platiť chceme, ale len vtedy, keď cesty budú opravené a udržiavané tak, ako v krajinách Európskej únie," podotkol Polaček.

Štrajk by mali podporiť aj dopravcovia z iných krajín Európy "minimálne naši susedia," dodal Polaček. Konkrétne hrubé číslo počtu dopravcov, ktorí sa v pondelok pripoja k štrajku, nechcel konkretizovať.

S tvrdením premiéra Roberta Fica, ktorý 28. januára na tlačovej konferencii po rokovaní s predstaviteľmi autodopravcov, NDS a SkyTollu uviedol, že vláda urobila pre autodopravcov všetko, čo sa dalo, Polaček nesúhlasí.

"Je to zavádzanie. Pán premiér si jednoznačne mýli požiadavky dopravcov s problémami, ktoré sa vyskytli počas prevádzky mýta. My poukazujeme na požiadavky, ktoré sme stanovili 28. decembra 2009, a pán premiér rieši problémy, ktoré sa vyskytli," uviedol Polaček.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.