Štát chcel stavať a vyvlastniť majetok čo najskôr

Nábrežnej komunikácii v Prešove už rodinné domy museli ustúpiť, hoci občania sa už päť rokov dovolávajú svojich práv na spravodlivú náhradu za majetok a bránia sa vyvlastneniu.

01. 12. 2004

Už päť rokov sa rodina D r u t a r o v s k ý c h z Prešova snaží uchrániť svoj majetok pred vyvlastnením. Najvyšší súd tento týždeň zverejnil rozsudok, v ktorom dal D r u t a r o v s k ý m a ďalším deviatim rodinám za pravdu, zrušil stavebné rozhodnutie o výstavbe diaľničného privádzača a potvrdil, že krajský úrad a ministerstvo dopravy porušili zákony.

Rodinný dom D r u t a r o v s k ý c h stál spolu s deviatimi ďalšími na mieste, kadiaľ mala viesť štvorprúdová cesta. Po piatich rokoch bojov s investorom tam zostali len dva domy, Slovenská správa ciest ostatné hneď, ako mohla, zbúrala, a začala s výstavbou cesty, ktorá zatiaľ nevedie nikam - končí pred domami.

"Niektorí majitelia bývajú v bytovke, piati zomreli, jeden starší pán je v domove dôchodcov. Ľuďom zobrali len nevyhnutné časti pozemkov, za domami mali záhradky, na tie sa sem vracajú," hovorí Richard D r u t a r o v s k ý. "V bytovke sa necítia dobre, čudujú sa, prečo sa museli pred troma rokmi vysťahovať, ich domy zbúrali, ale cesta stále nestojí."

Dom jeho rodičov je jedným z tých, čo stále stoja. Rodina nesúhlasila s ponukou investora na 677-tisíc korún za dom s garážou a pozemkom. Opustiť ho mala do troch mesiacov. Sumu investor určil podľa starej vyhlášky z roku 1991, trhovú sumu či náhradný dom odmietol ponúknuť. Namiesto toho poslal zmluvu, v ktorej stálo, že ak nebude rodina súhlasiť s ponukou, štát ju vyvlastní. Rozhodnúť sa mala do 15 dní, keď ponuku neprijala, okresný úrad vyvlastnenie potvrdil.

D r u t a r o v s k í a ďalší majitelia sa obrátili na krajský úrad, ktorý však ich sťažnosť neuznal. Podobne aj ministerstvo. Za pravdu im dal až Najvyšší súd. Ministerstvo po jeho rozhodnutí zaplatí poškodeným aj takmer 47-tisíc za súdne náklady.

Stavba podľa súdu nebola v súlade s územným rozhodnutím, krajský úrad ľudí neinformoval a nevyzval ich, aby sa vyjadrili k rozhodnutiu. Zákon porušilo aj ministerstvo, keď zamietlo odvolanie občanov "v záujme včasnej realizácie stavby", no vôbec sa nezaoberalo zisťovaním skutočnosti.

Slovenská správa ciest tvrdí, že oficiálne rozhodnutie súdu ešte nepozná a zatiaľ nevie povedať, či bude žiadať nové stavebné povolenie. Hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška potvrdil, že sa budú snažiť diaľničný privádzač dokončiť. "Krajský úrad sa bude snažiť získať nové stavebné povolenie."

Prípadom sa zaoberá aj Ústavný súd. O výklad ústavy ho požiadal Krajský súd. Ústava hovorí, že vyvlastňovať možno v nevyhnutných prípadoch a za primeranú náhradu. Nie je jasné, či takou náhradou je cena podľa vyhlášky spred trinástich rokov.

Problémom sa minulý rok zaoberalo aj ministerstvo financií. Navrhlo novelu stavebného zákona, ktorý dnes hovorí, že vyvlastňovať sa dá len za trhovú cenu.


Ďalšia investícia vo verejnom záujme

Ako investíciu vo verejnom záujme včera schválila vláda výstavbu nových výrobných prevádzok spoločnosti INA Kysuce.

Minister financií Ivan Mikloš povedal, že vláda nerozhodla s úmyslom poskytnúť investorovi štátnu pomoc, ale v snahe "urýchliť výkup pozemkov". Ak sa investícia považuje za významnú, zákon aj ústava umožňuje obmedzenie vlastníckych práv a v prípade potreby aj vyvlastnenie pozemkov.

Akciová spoločnosť INA Kysuce vyrába ložiská, tento rok má záujem zvýšiť výrobnú kapacitu a investovať do výstavby tretieho závodu na Kysuciach 1,5 miliardy korún. V závode má vytvoriť 400 nových pracovných miest.

Spoločnosť mala za vlaňajšok obrat v objeme 3,4 miliardy, do roku 2007 chce dosiahnuť ročnú produkciu 9 miliárd a zamestnávať 3000 ľudí. V súčasnosti má 1500 pracovníkov a patrí k najväčším zamestnávateľom na Kysuciach. Spoločnosť patrí do medzinárodného koncernu INA - Schaeffler a bola postavená v Kysuckom Novom meste ako podnik "na zelenej lúke".

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...