Štát má náhradný plán výstavby diaľnic miesto PPP

07. 01. 2009

Bratislava - Ministerstvo dopravy pripravilo alternatívny plán výstavby diaľnic financovaných priamo zo štátneho rozpočtu v prípade nerealizovania troch projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na diaľnici D1 a rýchlostnej ceste R1. Problémom náhradného riešenia však ostáva jeho finančné pokrytie a časový sklz oproti PPP projektom o päť až osem mesiacov kvôli príprave verejného obstarávania a zmene Operačného programu Doprava.

Ministerstvo dopravy preto odporúča, aby ministerstvo financií nezáväzne pripravilo ako zálohové riešenie financovania úsekov D1 a R1, plánovaných cez PPP projekty, priamo zo štátneho rozpočtu. Malo by ísť o prostriedky nad rámec súčasnej rozpočtovej kapitoly vo výške okolo 232,36 mil. € pre rok 2009 a zhruba 829,85 mil. € pre rok 2010. Vyplýva to z informácie o zabezpečení plnenia opatrenia vzhľadom na nepriaznivú situáciu na finančných trhoch v podmienkach realizácie PPP projektov, predloženú rezortom dopravy na rokovanie vlády.

K alternatívnemu plánu výstavby diaľnic zo štátneho rozpočtu je podľa ministerstva dopravy potrebné pristúpiť až po prípadnom skutočnom neúspechu PPP projektov pre nedostatok finančných prostriedkov v bankách. V prípade druhého balíka na R1 približne vo februári a prvého a tretieho balíka na D1 v marci a máji tohto roka. Rezort dopravy pozorne monitoruje vývoj na trhoch a medzi účastníkmi tendrov na PPP projekty na Slovensku. Účastníci verejného obstarávania na projekty diaľnice D1 požadujú podstatne viac času na prípravu financovania.

"Situácia vo financovaní PPP projektov ostáva nezmenená. Finančná kríza zúžila možnosti bánk, ktoré sa mienia uchádzať o koncesiu, na minimum," uvádza ministerstvo dopravy. Financovanie výstavby úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami môže byť podľa predpokladov rezortu dopravy zabezpečené bez multilaterálnych bankových inštitúcií ako Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) či Európska investičná banka (EIB). Ak by bolo financovanie z ich strany predsa len potrebné, malo by sa to riešiť po dopracovaní niektorých dokumentov pre ich interné potreby súvisiace so schvaľovaním.

Ministerstvo dopravy hodnotí situáciu s dvoma projektmi PPP na D1 ako významne odlišnú. A to aj napriek tomu, že spolupracuje s ministerstvom financií na tom, aby bolo financovanie zo strany EBRD a EIB významne navýšené nad už deklarovaný zámer. "V prípade úspechu by to mohlo znamenať, že tieto dve inštitúcie by mali participovať do výšky 50 % celkového objemu financovania týchto projektov, ktorý presahuje 4 mld. €. V každom prípade ale existuje riziko, že ani takáto participácia nebude dostatočná na finančné zabezpečenie projektov, vzhľadom na ich celkovú veľkosť v kontexte terajšej situácie na finančných trhoch," dodáva rezort dopravy.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.