Bratislava - Ministerstvo dopravy pripravilo alternatívny plán výstavby diaľnic financovaných priamo zo štátneho rozpočtu v prípade nerealizovania troch projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na diaľnici D1 a rýchlostnej ceste R1. Problémom náhradného riešenia však ostáva jeho finančné pokrytie a časový sklz oproti PPP projektom o päť až osem mesiacov kvôli príprave verejného obstarávania a zmene Operačného programu Doprava.
Ministerstvo dopravy preto odporúča, aby ministerstvo financií nezáväzne pripravilo ako zálohové riešenie financovania úsekov D1 a R1, plánovaných cez PPP projekty, priamo zo štátneho rozpočtu. Malo by ísť o prostriedky nad rámec súčasnej rozpočtovej kapitoly vo výške okolo 232,36 mil. € pre rok 2009 a zhruba 829,85 mil. € pre rok 2010. Vyplýva to z informácie o zabezpečení plnenia opatrenia vzhľadom na nepriaznivú situáciu na finančných trhoch v podmienkach realizácie PPP projektov, predloženú rezortom dopravy na rokovanie vlády.
K alternatívnemu plánu výstavby diaľnic zo štátneho rozpočtu je podľa ministerstva dopravy potrebné pristúpiť až po prípadnom skutočnom neúspechu PPP projektov pre nedostatok finančných prostriedkov v bankách. V prípade druhého balíka na R1 približne vo februári a prvého a tretieho balíka na D1 v marci a máji tohto roka. Rezort dopravy pozorne monitoruje vývoj na trhoch a medzi účastníkmi tendrov na PPP projekty na Slovensku. Účastníci verejného obstarávania na projekty diaľnice D1 požadujú podstatne viac času na prípravu financovania.
"Situácia vo financovaní PPP projektov ostáva nezmenená. Finančná kríza zúžila možnosti bánk, ktoré sa mienia uchádzať o koncesiu, na minimum," uvádza ministerstvo dopravy. Financovanie výstavby úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami môže byť podľa predpokladov rezortu dopravy zabezpečené bez multilaterálnych bankových inštitúcií ako Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) či Európska investičná banka (EIB). Ak by bolo financovanie z ich strany predsa len potrebné, malo by sa to riešiť po dopracovaní niektorých dokumentov pre ich interné potreby súvisiace so schvaľovaním.
Ministerstvo dopravy hodnotí situáciu s dvoma projektmi PPP na D1 ako významne odlišnú. A to aj napriek tomu, že spolupracuje s ministerstvom financií na tom, aby bolo financovanie zo strany EBRD a EIB významne navýšené nad už deklarovaný zámer. "V prípade úspechu by to mohlo znamenať, že tieto dve inštitúcie by mali participovať do výšky 50 % celkového objemu financovania týchto projektov, ktorý presahuje 4 mld. €. V každom prípade ale existuje riziko, že ani takáto participácia nebude dostatočná na finančné zabezpečenie projektov, vzhľadom na ich celkovú veľkosť v kontexte terajšej situácie na finančných trhoch," dodáva rezort dopravy.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Diaľnica z Bratislavy do Košíc bude v roku 2010
Súkromné diaľnice nemajú dosť vlastných peňazí
Vláda zvažuje, že dá na cesty viac z eurofondov
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.