Štát stavia diaľničnú križovatku Triblavina za približne 24 miliónov eur. Počas výstavby sa zvláštne prekresľujú aj projekty rozšírenia diaľnice.
BRATISLAVA. Obciam, ktorá ležia pri diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou, mali pomôcť. Spolu s rozšírením úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou na šesť pruhov sa popri nej mali stavať aj takzvané kolektory. Tie mali viesť po oboch stranách diaľnice a zabezpečovať lepšiu dopravnú obslužnosť územia popri autostráde.
Kolektory sa však podľa najnovších plánov investora, ktorým je Národná diaľničná spoločnosť (NDS), stavať nebudú.
Dokazujú to dokumenty, ktoré NDS zverejnila na enviroportáli. Obce, ktoré sa na kolektory tešili, sú nespokojné. Hovoria, že dopravnú situáciu v ich okolí to nevyrieši.
„Nerealizovanie pôvodného rozšírenia diaľnice na šesť pruhov s kolektormi obmedzí priame napojenie obce v časti ulice Triblavinská, s napojením v danom úseku na opačnej strane na Ivanku pri Dunaji, čím sa znemožní prístup obyvateľov časti Čierna Voda na diaľnicu D1,“ povedala SME poslankyňa Chorvátskeho Grobu Martina Múčková.
Podobný názor má aj jej poslanecký kolega Peter Bílik. Domnieva sa, že dosah na Chorvátsky Grob bude skôr negatívny.
Po novom sa diaľnica rozšíri z troch na štyri pruhy, ale chýbať budú kolektory okolo nej. Zmenu projektu oznámila NDS v súvislosti s výstavbou križovatky Triblavina.
Tú pre NDS stavia rakúsky Porr za približne 24 miliónov eur. Rakúšania sa majú spolu so španielskou spoločnosťou Cintra podieľať aj na výstavbe obchvatu Bratislavy a priľahlej rýchlostnej cesty R7 smerom na Dunajskú Stredu.
Porr plánuje dokončiť zmenenú križovatku Triblavina na budúci rok. Po dobudovaní mala pomôcť pomôcť nielen Chorvátskemu Grobu a neďalekej Čiernej vode, ale aj Bernolákovu. Vďaka nej sa obyvatelia mali ľahšie dostať na diaľnicu D1.
„Pôjde o negatívne dosahy na okolité územie. Kolektory mali totiž obslúžiť aj ďalšie obce – Vajnory či Čiernu Vodu. Po novom jej obyvatelia budú chodiť cez Vajnory,“ dodáva poslanec Bernolákova Peter Hanic.
Kolektory sa podľa pôvodných plánov mali budovať pozdĺž celej diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Pomôcť mali aj mestskej časti Bratislava-Vajnory. Jej starosta Ján Mrva (kandiduje za Sieť) hovorí, že rozhodnutie o škrtnutí kolektorov ich sklamalo. Skonštatoval, že až 70 percent dopravy, ktorá zíde z diaľnice, prechádza práve cez Vajnory.
„Zmenou riešenia sa vraciame o niekoľko rokov späť,“ myslí si bývalá hlavná dopravná inžinierka Bratislavy Tatiana Kratochvílová. Schválené dopravné riešenie, na ktoré je vydané územné rozhodnutie a sčasti aj stavebné povolenie, nebolo takto navrhnuté len preto, aby sa zvýšila kapacita diaľnice D1, ale aj preto, aby sa riešilo dopravné napojenie obcí po oboch stranách diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou na jedenástich križovatkách.
„Na súbežné kolektory mali byť napojené komunikácie, ktoré sú dlhodobo preťažené. Mala sa tak vyriešiť aj tranzitná doprava cez obce, ktorá v nich znižuje kvalitu života,“ konštatuje Kratochvílová.
Štátna investorská NDS v minulosti konštatovala, že zmena projektu súvisí so zefektívnením výstavby, teda s úsporou peňazí, pričom obcí sa zmeny nijako nedotknú.
"Navrhované riešenie nijako nemení okružné križovatky na tejto stavbe ani ich kapacity a teda nemení spôsob napojenia priľahlých obcí novými cestami," povedala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Bratislavský samosprávny kraj ako gestor územného plánu v lokalite o zmenách v projektoch výstavby, ktoré iniciovala NDS ako štátny investor, oficiálne nič nevie. Hovorkyňa kraja Lucia Forman skonštatovala, že podľa záväzného územného plánu je stavebná úprava jednoznačne definovaná na plnohodnotnú šesťpruhovú diaľnicu s obojstrannými dvojpruhovými jednosmernými kolektormi, ktoré sú jej súčasťou.
Namiesto šiestich pruhov a kolektorov však štát plánuje postaviť diaľnicu medzi Bratislavou a Trnavou ako osempruhovú. Forman hovorí, že úprava je v rozpore so záväznou časťou územného plánu Bratislavského samosprávneho kraja.
Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák je k nápadu skeptický. Aby sa oplatila výstavba osempruhovej diaľnice, musí sa postaviť naraz. Ak sa bude robiť postupne, teda najskôr ako šesťpruhová, nemusia ju podľa neho pre predraženie vôbec dokončiť.
Ak by diaľnica zostala len šesťpruhová, nepomohla by podľa Čermáka obciam, ale aj zmena premávky na nej by oproti dnešku bola minimálna. Zvýšila by sa len bezpečnosť, ale nie rýchlosť.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Počiatek: Diaľnice budeme musieť stavať cez PPP projekty
Protesty nepomohli. Ficova vláda tesne pred voľbami schválila kontroverzný obchvat Bratislavy
Stavba križovatky Triblavina na D1 by mala stáť 13 mil. eur
Čiernu Vodu schválili, no s podmienkou
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 -...