Štát neplánuje pokutovať SkyToll

Od zavedenia mýta ubehol už takmer mesiac, no nie je jasné, koľko zaň firma SkyToll dostane. Isté je len to, že sa štát nechystá od nej pýtať peniaze za kolóny na hraniciach.

Bratislava - Koľko bude skutočne stáť slovenský mýtny systém? To je otázka, ktorá ostáva nezodpovedaná aj po vyše troch týždňoch od spustenia mýta.

Otázniky nad cenou visia najmä pre zmeny v systéme. Zatiaľ poslednú do neho vniesol minister dopravy Ľubomír Vážny tým, že sa rozhodol rozdeliť spoplatnené úseky na menšie časti, a to zo súčasných 824 približne na 1700 úsekov.

Čím je viac úsekov, tým častejšie systém autá zaznamená a spoplatní. V zmluve na mýto má Národná diaľničná spoločnosť (NDS), zastupujúca štát, zazmluvnených asi 400 miliónov mýtnych transakcií ročne.  Podľa  Vážneho sa v pracovný deň urobí asi milión transakcií. „Sto miliónov transakcií je rezerva, možno to mierne prekročíme," povedal predvčerom Vážny.

NDS tvrdí, že nevie, či a koľko SkyTollu zaplatí navyše. „Po tom, čo bude zadefinovaných všetkých 1700 úsekov, spracujeme analýzu odhadovaného počtu mýtnych transakcií  pre tento rok," povedal hovorca spoločnosti Marcel Jánošík.

Štát za súkromníkom stojí

Hoci registrácia do systému i vydávanie palubných jednotiek spôsobili po spustení mýta dopravcom problémy, diaľničná spoločnosť a minister dopravy, stoja na strane súkromníka.  SkyTollu tak zrejme sankcie nehrozia.  „Neevidujeme nijaký dôvod, pre ktorý by bolo potrebné sankcie uplatniť," povedal Jánošík.

Právnik Marek Šmida vraví, že štát si môže uplatniť napríklad nárok na náhradu škody, ktorá NDS vznikla pre chybné či neskoré poskytovanie služieb. Zmluva hovorí aj o  pokutách v konkrétnych prípadoch.

Penále je otázne

Aj keď opozícia vraví, že štát by mal žiadať od SkyTollu penále, je  otázne, či by pri ich vymáhaní skutočne uspel.

Peter Newole, zástupca konzorcia Slovakpass, ktoré NDS vyradila v mýtnom tendri, totiž hovorí, že štát si možnosť uplatniť penále zrejme vzal sám. Vlani v decembri po teste mýta, ktorý vykonala firma SkyToll, jej dala NDS osvedčenie, že je test v poriadku. Newole si preto myslí, že NDS si niektoré pokuty ani nemôže v prvých mesiacoch uplatniť.

Do 28-­dňovej testovacej akcie sa malo podľa SkyTollu zapojiť zhruba 2000 áut. Mýto testovala aj firma General trucking. Tá však dostala palubné jednotky pre autá až po naliehaní, a to 15. decembra. Ešte pár dní trvalo, kým sa nainštalovali do kamiónov, ktoré boli na cestách. Ľuboš Suchý z firmy  preto hovorí o piatich dňoch testovania.

Stanovisko SkyTollu k testu sa včera z časových dôvodov nepodarilo získať.

Tender a mýto sú dve rôzne veci

Bratislava - Mýto sa opäť zviditeľní v Európskej komisii. Konzorcium Slovakpass, vyradené z mýtneho tendra, plánuje Brusel upozorniť na novinky. „Jedným z nových podnetov je zavedenie ticketingu," povedal Peter Newole z konzorcia. Ticketing znamená, že nie každé auto musí mať palubnú jednotku. Stačí, ak  mýto zaplatí cez automat.

Výroba palubnej jednotky stojí 300 eur, SkyToll ušetrí.  V tendri sa ticketing nespomínal, keby ho obsahoval, ponuky by boli nižšie. O ticketing sa nesúťažilo, automaticky pripadol SkyTollu. „Pýtali by sme si zhruba o 100 miliónov eur menej," povedal Newole. Už pôvodná ponuka Slovakpassu bola od SkyTollu nižšia o 200 miliónov eur.

Mýto napadol aj Kapsch - na súde.  „Žiadame dodržiavanie zásad hospodárskej súťaže a voľného prístupu k trhu," povedala hovorkyňa firmy Sylvia Košťálová. Firma tiež v liste vyzvala Ľubomíra Vážneho, aby prestal zavádzať o českom mýte. „Analyzujeme výstupy v mediách, aby sme mohli identifikovať, kde sa stala chyba v  komunikovaní faktov súvisiacich s touto firmou," povedal hovorca rezortu Stanislav Jurikovič. Ak sa pochybenie ministerstva preukáže, minister sa ospravedlní.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.