Od zavedenia mýta ubehol už takmer mesiac, no nie je jasné, koľko zaň firma SkyToll dostane. Isté je len to, že sa štát nechystá od nej pýtať peniaze za kolóny na hraniciach.
Bratislava - Koľko bude skutočne stáť slovenský mýtny systém? To je otázka, ktorá ostáva nezodpovedaná aj po vyše troch týždňoch od spustenia mýta.
Otázniky nad cenou visia najmä pre zmeny v systéme. Zatiaľ poslednú do neho vniesol minister dopravy Ľubomír Vážny tým, že sa rozhodol rozdeliť spoplatnené úseky na menšie časti, a to zo súčasných 824 približne na 1700 úsekov.
Čím je viac úsekov, tým častejšie systém autá zaznamená a spoplatní. V zmluve na mýto má Národná diaľničná spoločnosť (NDS), zastupujúca štát, zazmluvnených asi 400 miliónov mýtnych transakcií ročne. Podľa Vážneho sa v pracovný deň urobí asi milión transakcií. „Sto miliónov transakcií je rezerva, možno to mierne prekročíme," povedal predvčerom Vážny.
NDS tvrdí, že nevie, či a koľko SkyTollu zaplatí navyše. „Po tom, čo bude zadefinovaných všetkých 1700 úsekov, spracujeme analýzu odhadovaného počtu mýtnych transakcií pre tento rok," povedal hovorca spoločnosti Marcel Jánošík.
Hoci registrácia do systému i vydávanie palubných jednotiek spôsobili po spustení mýta dopravcom problémy, diaľničná spoločnosť a minister dopravy, stoja na strane súkromníka. SkyTollu tak zrejme sankcie nehrozia. „Neevidujeme nijaký dôvod, pre ktorý by bolo potrebné sankcie uplatniť," povedal Jánošík.
Právnik Marek Šmida vraví, že štát si môže uplatniť napríklad nárok na náhradu škody, ktorá NDS vznikla pre chybné či neskoré poskytovanie služieb. Zmluva hovorí aj o pokutách v konkrétnych prípadoch.
Aj keď opozícia vraví, že štát by mal žiadať od SkyTollu penále, je otázne, či by pri ich vymáhaní skutočne uspel.
Peter Newole, zástupca konzorcia Slovakpass, ktoré NDS vyradila v mýtnom tendri, totiž hovorí, že štát si možnosť uplatniť penále zrejme vzal sám. Vlani v decembri po teste mýta, ktorý vykonala firma SkyToll, jej dala NDS osvedčenie, že je test v poriadku. Newole si preto myslí, že NDS si niektoré pokuty ani nemôže v prvých mesiacoch uplatniť.
Do 28-dňovej testovacej akcie sa malo podľa SkyTollu zapojiť zhruba 2000 áut. Mýto testovala aj firma General trucking. Tá však dostala palubné jednotky pre autá až po naliehaní, a to 15. decembra. Ešte pár dní trvalo, kým sa nainštalovali do kamiónov, ktoré boli na cestách. Ľuboš Suchý z firmy preto hovorí o piatich dňoch testovania.
Stanovisko SkyTollu k testu sa včera z časových dôvodov nepodarilo získať.
Bratislava - Mýto sa opäť zviditeľní v Európskej komisii. Konzorcium Slovakpass, vyradené z mýtneho tendra, plánuje Brusel upozorniť na novinky. „Jedným z nových podnetov je zavedenie ticketingu," povedal Peter Newole z konzorcia. Ticketing znamená, že nie každé auto musí mať palubnú jednotku. Stačí, ak mýto zaplatí cez automat.
Výroba palubnej jednotky stojí 300 eur, SkyToll ušetrí. V tendri sa ticketing nespomínal, keby ho obsahoval, ponuky by boli nižšie. O ticketing sa nesúťažilo, automaticky pripadol SkyTollu. „Pýtali by sme si zhruba o 100 miliónov eur menej," povedal Newole. Už pôvodná ponuka Slovakpassu bola od SkyTollu nižšia o 200 miliónov eur.
Mýto napadol aj Kapsch - na súde. „Žiadame dodržiavanie zásad hospodárskej súťaže a voľného prístupu k trhu," povedala hovorkyňa firmy Sylvia Košťálová. Firma tiež v liste vyzvala Ľubomíra Vážneho, aby prestal zavádzať o českom mýte. „Analyzujeme výstupy v mediách, aby sme mohli identifikovať, kde sa stala chyba v komunikovaní faktov súvisiacich s touto firmou," povedal hovorca rezortu Stanislav Jurikovič. Ak sa pochybenie ministerstva preukáže, minister sa ospravedlní.
Milióny za mýto dostane SkyToll už v marci
Siemens si chce chrániť meno kvôli OBU jednotkám
Zmluva medzi NDS a. s. a spoločnosťou Skytoll a. s. o výbere mýta
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.