Štát príde pre dočasné neplatenie mýta o 3 milióny eur

18. 01. 2010

Bratislava - Národná diaľničná spoločnosť očakáva celkový výpadok financií v dôsledku dočasného vyňatia úsekov ciest I. triedy z elektronického systému mýta vo výške približne 3 mil. eur. Ako na pondelkovej tlačovej konferencii uviedol jej generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Igor Choma, denne vyberie prevádzkovateľ mýta kvôli tomuto opatreniu menej o 150 až 200 tis. eur.

Od vyňatia týchto úsekov zo systému predstavuje výpadok na mýte približne 30 %. Nákladné automobily a autobusy nad 3,5 tony dočasne neplatia mýto za používanie takmer 1 500 kilometrov spoplatnených ciest prvej triedy od štvrtka 14. januára a opatrenie má platnosť až do 31. januára.

Ako ďalej informoval Choma, doprava na úsekoch I. triedy sa zvýšila približne o 20 %. Podľa z predbežných odhadov, ktoré agentúre SITA poskytol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) Ľubomír Palčák, niektoré cesty I. triedy sú po dočasnom pozastavení platenia elektronického mýta vyťaženejšie asi o 10 % .

“Vo štvrtok a v piatok došlo k nárastu kamiónovej dopravy na niektorých úsekoch ciest I. triedy, ktoré sú využiteľné namiesto diaľnic. Prevažne išlo o nárast vnútornej dopravy,“ uviedol Palčák. Mýtna výnimka pre cesty I. triedy platí práve od štvrtka minulého týždňa.

Ako ďalej pre SITA uviedol generálny riaditeľ výskumného ústavu, pre zhodnotenie vyťaženosti úsekov ciest I. triedy by bol potrebný dlhší čas, pretože informácie o pozastavení mýta evidujú zatiaľ najmä domáci dopravcovia. “Ak by neplatenie mýta na týchto cestách trvalo dlhšie, mohlo by dôjsť k ich výraznejšiemu zaťaženiu aj tranzitujúcou ťažkou dopravou. To by sa prejavilo aj vo vyšších nákladoch na ich opravu,“ myslí si Ľubomír Palčák.

Ako vysvetlil, zahraniční prepravcovia si na dlhých cestách radšej o niekoľko kilometrov predĺžia trasu na slovenskom úseku, aby sa plateniu mýta vyhli. Tranzitná doprava ťažkých dopravcov pritom tvorí podľa prieskumov ústavu 30 až 40 % ťažkej prepravy na našich cestách.

Vo štvrtok 14. januára nadobudla účinnosť úprava vyhlášky ministerstva dopravy z roku 2009 o vymedzených úsekoch diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy s elektronickým výberom mýta.

Dočasnú nulovú sadzbu na cestách prvej triedy zaviedol rezort dopravy pre potrebu skrátenia niektorých dlhších spoplatnených úsekov. Ide o jedno z viacerých opatrení dohodnutých v pondelok 11. januára na Úrade vlády, na ktorom sa rozhodlo o viacerých zmenách vo fungovaní mýtneho systému, vrátane zníženia spotrebnej dane z nafty.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.