Okrem peňazí, ktoré dáva z rozpočtu doteraz a eurofondov, môže štát na štvorprúdovky použiť aj dlhopisy, PPP projekty či dane z pohonných látok.
BRATISLAVA. Na dokončenie cestnej siete na Slovensku nie je dosť peňazí, priznáva minister dopravy Ján Počiatek zo Smeru. Jeho ministerstvo vyčíslilo, že v najbližších šiestich rokoch potrebuje iba na dostavbu prioritných úsekov viac ako šesť miliárd eur.
Ide o 17,7 násobok priemerného štátneho rozpočtu plus peňazí, ktoré zarobí Národná diaľničná spoločnosť.
Ministerstvo dostáva v priemere ročne na výstavbu ciest asi 350 miliónov eur. Odhaduje, že každý rok by potrebovalo až 900 miliónov.
„Na výstavbu nových diaľnic a rýchlostných ciest tak štát bude musieť hľadať iné zdroje financovania, či už zo štátneho rozpočtu, alebo alternatívnych fondov,“ vraví hovorca ministerstva Martin Kóňa. Štát má rozplánovaných niekoľko prioritných projektov, jedným je dobudovanie najdôležitejšej diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc.
Na jar vypísal súťaže na výstavbu dvoch úsekov na tejto diaľnici diaľničný obchvat Prešova a obchvat Košíc. Chce začať stavať aj vyše 13kilometrový úsek medzi Turanmi a Hubovou.
Začať s výstavbou plánuje predbežne v roku 2017. Minúť by naň mal viac ako 700 miliónov eur.
Medzi prioritami je aj diaľnica D3 zo Žiliny smerom na Poľsko či niektoré úseky rýchlostných ciest R2 a R4.
Okrem týchto úsekov by mala mať vláda podľa odborníkov aj ďalšie priority. „Určite by som tam zaradil aj rýchlostnú cestu R3,“ povedal šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Má cez stred Slovenska prepojiť Poľsko s Maďarskom.
V rokoch 2014 až 2020 mal štát dostať z eurofondov na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest viac ako miliardu eur.
Ministerstvo hovorí, že peniaze sa už minuli, keďže sú pridelené na šesť konkrétnych úsekov, ktorá sa stavajú. Ide napríklad o tunel Višňové, či južný obchvat Žiliny.
Okrem eurofondov a štátneho rozpočtu odborníci vidia aj ďalšie alternatívy. „Vydávanie 'diaľničných' štátnych dlhopisov by mohla byť cesta, ako zabezpečiť finančné prostriedky na výstavbu cestnej siete,“ hovorí riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstva Rastislav Cenký.
V hre sú aj PPP teda verejnosúkromné projekty. Aktuálne plánuje štát nechať súkromníka postaviť obchvat Bratislavy.
Odhaduje, že ho vyjde za 30 rokov na 4,5 miliardy eur. Analytici z INEKO poukázali, že je predražený a upozornili, že Bratislave nemusí pomôcť tak, ako si štát naplánoval.
Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák vidí aj ďalšie možnosti.
Na výstavbu diaľnic by sa mohli podľa neho použiť peniaze z výberu diaľničného mýta, či peniaze, ktoré štát vyberá na spotrebných daniach z pohonných látok. Možnosťou podľa neho je aj použiť peniaze z dôchodkových fondov.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Reči o výkupe pozemkov majú signalizovať, že sa blíži obchvat Prešova
Je obchvat Bratislavy potrebný?
Pozrite sa, ako sa najlepšie dostanete po diaľnici do Košíc
Diaľnice krstené krvou a slzami - je čo oslavovať?
Figeľove lacné diaľnice nezdraželi, hoci to Fico čakal
Otvorili nový úsek diaľnice pri Levoči, ktorý staval Váhostav
Na obchvate Levoče už platí mýto, aj keď ešte nie je otvorený
Tunel pod Donovalmi dostal zelenú, podzemná sieť má mať 14 kilometrov
Analytici: Nový obchvat Bratislavy môže byť predražený o miliardu
Diaľničiari dobudujú križovatky Prešov, západ na D1 a Sielnica na R1
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.