Štát priznáva, na dostavbu všetkých ciest nemá dosť peňazí

Okrem peňazí, ktoré dáva z rozpočtu doteraz a eurofondov, môže štát na štvorprúdovky použiť aj dlhopisy, PPP projekty či dane z pohonných látok.

BRATISLAVA. Na dokončenie cestnej siete na Slovensku nie je dosť peňazí, priznáva minister dopravy Ján Počiatek zo Smeru. Jeho ministerstvo vyčíslilo, že v najbližších šiestich rokoch potrebuje iba na dostavbu prioritných úsekov viac ako šesť miliárd eur.

Ide o 17,7 ­násobok priemerného štátneho rozpočtu plus peňazí, ktoré zarobí Národná diaľničná spoločnosť.

Ministerstvo dostáva v priemere ročne na výstavbu ciest asi 350 miliónov eur. Odhaduje, že každý rok by potrebovalo až 900 miliónov.

Nielen do Košíc

„Na výstavbu nových diaľnic a rýchlostných ciest tak štát bude musieť hľadať iné zdroje financovania, či už zo štátneho rozpočtu, alebo alternatívnych fondov,“ vraví hovorca ministerstva Martin Kóňa. Štát má rozplánovaných niekoľko prioritných projektov, jedným je dobudovanie najdôležitejšej diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc.

Na jar vypísal súťaže na výstavbu dvoch úsekov na tejto diaľnici ­ diaľničný obchvat Prešova a obchvat Košíc. Chce začať stavať aj vyše 13­kilometrový úsek medzi Turanmi a Hubovou.

Začať s výstavbou plánuje predbežne v roku 2017. Minúť by naň mal viac ako 700 miliónov eur.

Medzi prioritami je aj diaľnica D3 zo Žiliny smerom na Poľsko či niektoré úseky rýchlostných ciest R2 a R4.

Okrem týchto úsekov by mala mať vláda podľa odborníkov aj ďalšie priority. „Určite by som tam zaradil aj rýchlostnú cestu R3,“ povedal šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Má cez stred Slovenska prepojiť Poľsko s Maďarskom.

Eurofondy a iné peniaze

V rokoch 2014 až 2020 mal štát dostať z eurofondov na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest viac ako miliardu eur.

Ministerstvo hovorí, že peniaze sa už minuli, keďže sú pridelené na šesť konkrétnych úsekov, ktorá sa stavajú. Ide napríklad o tunel Višňové, či južný obchvat Žiliny.

Okrem eurofondov a štátneho rozpočtu odborníci vidia aj ďalšie alternatívy. „Vydávanie 'diaľničných' štátnych dlhopisov by mohla byť cesta, ako zabezpečiť finančné prostriedky na výstavbu cestnej siete,“ hovorí riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstva Rastislav Cenký.

V hre sú aj PPP ­ teda verejno­súkromné ­ projekty. Aktuálne plánuje štát nechať súkromníka postaviť obchvat Bratislavy.

Odhaduje, že ho vyjde za 30 rokov na 4,5 miliardy eur. Analytici z INEKO poukázali, že je predražený a upozornili, že Bratislave nemusí pomôcť tak, ako si štát naplánoval.

Peniaze z dôchodkových fondov

Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák vidí aj ďalšie možnosti.

Na výstavbu diaľnic by sa mohli podľa neho použiť peniaze z výberu diaľničného mýta, či peniaze, ktoré štát vyberá na spotrebných daniach z pohonných látok. Možnosťou podľa neho je aj použiť peniaze z dôchodkových fondov.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...