Súkromná firma má podporu vlády. Zaviedla sa nová vyhláška a na svete je aj novela zákona, ktorá jej môže pomôcť.
Bratislava - Palubné jednotky. To je najväčší problém, ktorý momentálne rieši prevádzkovateľ elektronického mýta na Slovensku - firma SkyToll. Problém je v tom, že tieto prístroje, cez ktoré sa meria, koľko kilometrov kamión prešiel po slovenských cestách, sú drahšie, než sa prepokladalo. Okrem toho ich bude oproti pôvodným plánom treba viac.
Problém SkyTollu pomáha riešiť vláda - vyhláškou a zmenou zákona. Rezort dopravy pod vedením Ľubomíra Vážneho zo Smeru vo vyhláške o mýtnom poriadku určil, že SkyToll si bude môcť za palubné jednotky účtovať extra nenávratné platby. Dovtedy o nich nebola v tendrovej dokumentácii k mýtu ani zmienka. Hovorilo sa iba o tom, že dopravcovia budú musieť za palubné jednotky zaplatiť vratnú zálohou - 50 eur.
Nové poplatky medzitým pomaly nadobúdajú definitívnu podobu. Tí, čo po našich spoplatnených cestách budú jazdiť len príležitostne, by za jeden deň prenájmu palubnej jednotky mali platiť 28 až 37 centov. Táto suma ich má podľa šéfa SkyTollu Mateja Okáliho motivovať, aby pri každom výjazde zo Slovenska palubnú jednotku vrátili SkyTollu. „Je dôležité, aby títo prevádzkovatelia boli motivovaní vracať jednotky, pretože inak nám explodujú náklady na nové jednotky," povedal včera Okáli.
Podľa jeho slov 60 tisíc vodičov prejde cez diaľnicu D2 iba trikrát ročne. „Na konci budúceho roka sa určite stane, že v systéme bude 60tisíc jednotiek, ktoré budú neaktívne," myslí si. Z jeho slov taktiež vyplýva, že prenájom budú platiť aj tí, čo palubné jednotky používajú každodenne. Má ísť o symbolické sumy. Okáli zatiaľ nevie, či pôjdu do štátnej kasy, alebo SkyTollu.
Lenže práve preto, aby vodiči palubné jednotky vracali, bola zriadená vratná záloha 50 eur. Opozícia upozorňuje, že SkyToll cez nové poplatky dostane viac peňazí, než vysúťažil. „Toto sú poplatky, ktoré idú nad rámec ponuky SkyTollu," reagoval opozičný poslanec Ivan Štefanec (SDKÚ). Navyše, extra platby môžu skôr odradiť prepravcov, aby slovenské cesty používali. Paradoxne tak môžu skôr znížiť príjmy štátu z mýta. Štát nezostal len pri vyhláške.
O to sa predvčerom postaral poslanec Peter Pelegrini (Smer). Cez novelu zákona o cestnej doprave zmenil zákon o elektronickom mýte.Po novom už nebude musieť mať palubnú jednotku úplne každý platiteľ mýta. To znamená, že mýto sa bude môcť platiť aj cez automaty. „Môže to byť napríklad automat, do ktorého hodíte všetky údaje, ktoré bude od vás požadovať. Vhodíte príslušnú sumu a on vám vydá potvrdenie," povedal Pelegrini. Takto to podľa jeho slov funguje v Nemecku. Problém s kontrolou takýchto vodičov nevidí.
Potvrdenie napríklad zároveň určuje, koľko času na prejdenie danej vzdialenosti máte a navyše na cestách sú kontrolné kamery. Tie vozidlo odfotia a vedia zistiť, či si pred polhodinou kupovalo „lístok".
Pelegrini tvrdí, že nevie o tom, že by jeho novela mohla nejako ušetriť náklady SkyTollu, a to napriek tomu, že už nebude musieť dodať toľko palubných jednotiek, koľko by musel dodať bez zmeny zákona. Jedna pritom stojí 300 eur. „V tomto prípade ma SkyToll absolútne nezaujímal, lebo môj návrh smeroval k tomu, aby prepravcovia mali jednoduchší život," povedal Pelegrini.
Štefanec nesúhlasí: „Je to významný vstup do celej súťaže a som si istý, že keby toto vedeli všetci účastníci súťaže, ponuky by vyzerali inak."Oslovení vyradení uchádzači s tým súhlasia. „Obe zmeny - prenájom jednotiek, ako aj to, že už nie sú povinné, sú obrovskou výhodou pre SkyToll. Neverím, že Slovensko tieto kroky obháji pred Európskou komisiou," povedal Peter Newole z konzorcia Slovakpass. To sa do súťaže prihlásilo s najnižšou cenou - 630 miliónov eur. SkyToll súťaž vyhral, po tom ako všetkých ostatných Národná diaľničná spoločnosť vylúčila, s ponukou drahšou o 200 miliónov eur.
Štefanec upozorňuje aj na posledné informácie zverejnené v denníku Pravda. Podľa nich premiér Robert Fico sľúbil krajom oslobodenie prímestskej autobusovej dopravy od mýta. Takýto výpadok príjmov podľa Štefanca niekto bude musieť zaplatiť, a to daňoví poplatníci.
SkyToll sa vraj prerátal, Vážny mu chce pomôcť
Elektronické mýto začne fungovať od začiatku roka 2010, tvrdí Vážny
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.