Štát sa rozhodol. Drahú diaľnicu na Kysuciach postaví

Úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec postaví konzorcium okolo Strabagu za 239,1 milióna eur.

BRATISLAVA. Kilometer úseku diaľnice na Kysuciach vyjde na 42 miliónov eur. V júni tento úsek mimovládna organizácia INEKO označila za predražený. Napriek tomu sa štátna Národná diaľničná spoločnosť 5,6-kilometrový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec rozhodla postaviť.

Ponuku konzorcia firiem okolo rakúskej spoločnosti Strabag sa rozhodla akceptovať. Firmám, ktoré v súťaži ešte z čias exministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD) ponúkli 239,1 milióna eur, poslala akceptačný list.

Národná diaľničná spoločnosť ho zverejnila na webe Úradu pre verejné obstarávanie. O svojom definitívnom rozhodnutí však mlčí.

„Proces verejného obstarávania zhotoviteľa tohto úseku ešte nebol ukončený. S výstavbou úseku sa začne po podpise zmluvy s úspešným uchádzačom,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.

Nad cenou štátu

Výstavba úseku na Kysuciach vyjde štát drahšie, ako pôvodne očakával. V tendri pri úseku Čadca, Bukov – Svrčinovec NDS chcela na výstavbu autostrády minúť sumu do 199 miliónov eur. Nakoniec je to takmer o 40 miliónov eur viac.

Okrem Strabagu sú členmi združenie aj Hochtief so spoločnosťou Porr. Práve Porr sa napríklad podieľa na výstavbe bratislavského obchvatu cez PPP projekt za približne 1,7 miliardy eur.

Rovnako ako štátna Národná diaľničná spoločnosť ani stavbári rozhodnutie nekomentovali. „Vzhľadom na to, že verejné obstarávanie ešte nebolo definitívne ukončené, nebude sa naša spoločnosť k predmetnej otázke vyjadrovať,“ povedala Ivana Gregorová zo Strabagu.

Na to, že ide o predražený úsek, upozornil začiatkom leta spomínaný mimovládny inštitút INEKO. Významne to prevyšuje úroveň, za akú sa v iných krajinách stavajú náročné tunelové úseky diaľnic, vravel v júni jeho analytik Ján Kovalčík, ktorý bol šéfom stratégií na ministerstve dopravy za Jána Figeľa.

Dokonca aj na Slovensku sa cena na enormných vyše 40 miliónov eur za kilometer podľa neho vyšvihla iba jediný raz – na extrémnom úseku, ktorého polovicu tvorí tunel a zvyšok estakáda ponad vodnú nádrž.

Spolu so súťažou na stavbu tohto úseku štát tendroval aj výstavbu obchvatu Prešova a čiastočný obchvat Košíc. Všetky tri súťaže NDS vypísala približne v rovnakom čase, keď NDS šéfoval Milan Gajdoš. Nominoval ho Ján Počiatek zo Smeru.

To viedlo podľa Jiřího Vacka, šéfa analytickej spoločnosti CEEC, k menšiemu počtu firiem vo výberových konaniach, teda i nižšej konkurencii. „Výsledkom môžu byť i vyššie ceny vysúťažených zákaziek,“ hovoril vtedy Vacek.

Kovalčík je presvedčený, že pre vypísanie súťaže v časovej kolízii s ďalšími veľkými stavbami sa NDS pripravila o možnosť prijať naozaj dobré rozhodnutie.

Pomôže regiónu

Dnes už nie je podľa neho čas na reparát, keďže ide o jediný projekt, ktorý NDS môže financovať z Fondu na prepájanie Európy.

„Ten vyžaduje dokončenie do roku 2020, čo pri 48-mesačnej lehote výstavby núti NDS začať ešte tento rok,“ vysvetľuje Kovalčík. Za daných okolností preto rozhodnutie považuje za akceptovateľné, ak ostatné predražené tendre NDS zopakuje a obmedzovanie súťaží už nebude opakovať.

Národná diaľničná spoločnosť obálky s cenami otvárala v máji, teda rok od vypísania súťaže. Šéfom NDS bol vtedy už Róbert Auxt zo Siete. K rozhodnutiu o akceptovaní ponuky však prišlo o pol roka neskôr.

Zmluvu s víťazom by NDS mala podľa informácií SME podpísať v najbližších dňoch. Autostrádu by mali dokončiť do štyroch rokov, teda do roku 2020.

„Ide o najpotrebnejší úsek diaľnice D3, ktorý sa mal dávno stavať. Verejnosť by si zaslúžila vysvetlenie, prečo sa finalizácia projektovej prípravy zdržala o celé roky,“ vraví Kovalčík.

O pomoci pre región hovorí aj šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Diaľnica je podľa neho dôležitá, keďže pomôže regiónu. „Dôležité tiež bude či sa diaľnica postaví načas a či tam nebudú dodatky,“ doplnil šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...