Štát smie ďalej stavať na cudzom

Ústavní sudcovia po 22 mesiacoch rozhodli, že o spornom zákone rozhodnú.

Bratislava - Ústavný súd sa po 671 dňoch rozhýbal. Bez dvoch mesiacov dva roky mu trvalo, kým rozhodol, že sa zákonom, čo umožňuje štátu stavať diaľnice na cudzom, bude aj ďalej zaoberať. Občania, ktorým hrozí, že  ich pozemky obsadia stavebné stroje, si však vydýchnuť nemôžu. Súd odmietol pozastaviť účinnosť sporných paragrafov.

Aké to je prísť pre diaľnicu o pozemok, už vedia majitelia, ktorí ustúpili pri výstavbe rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Keď sa 52 kilometrov dlhý úsek začal budovať, nie všetky pozemky mal štát vyrovnané.

Majetkov sa  vzdali aj Šútovčania, ktorí pod tlakom zákona uprednostnili dohodu pred doťahovaním sa so štátom. Ďalším na rade by mal byť úsek diaľnice medzi Martinom a Prešovom. Ústavný súd rozhodol o podaní opozičných poslancov presne dva roky po prijatí zákona o mimoriadnych opatreniach súvisiacich s výstavbou diaľnic.

Ľudí neochránili

Ústavní sudcovia síce urobili dlho očakávané rozhodnutie, no ohrození občania sa ich ochrany nedočkali. Kým totiž nerozhodnú o jeho ústavnosti, zákon je stále účinný. „Ľudia, ktorí platia dane, rešpektujú zákony a majú nejaký pozemok, si zaslúžia vyššiu mieru ochrany,“ myslí si zástupca opozičných poslancov pred Ústavným súdom Daniel Lipšic z KDH.

Ústavný súd účinnosť nepozastavil, lebo podľa neho nie je právo vlastniť majetok ohrozené. Ak sa totiž aj začne stavať, tak súčasne prebieha aj vyvlastňovacie konanie, ktoré nikto nespochybňuje. „Takýto stav, ktorý by mohol nadobudnúť intenzitu protiústavnosti, však napadnuté ustanovenia zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v spojení so stavebným zákonom neumožňujú ani nepredpokladajú,“ napísal súd.

Kým sa totiž vyvlastnenie neskončí, tak formálne je občan majiteľom svojho pozemku, hoci už o ňom rozhodovať nemôže.

Argumenty opozície

Opozícia práve preto žiadala o odklad účinnosti. Poslanci argumentovali rozhodnutiami Európskeho súdu pre ľudské práva aj Ústavného súdu z minulosti, že štát nemôže obmedziť vlastnícke práva natoľko, že majiteľovi síce majetok naoko ostane, ale nakladať s ním nemôže.

„Vlastník je oprávnený predmet svojho vlastníctva držať, užívať, požívať jeho plody a úžitky a nakladať s ním,“ pripomenuli opoziční poslanci sudcom ich rozhodnutie z minulosti.

Aj zástupca riaditeľa Ústavu štátu a práva SAV Jozef Vozár hovorí, že práve v tom je pointa tohto právneho sporu. „V tom, že sa začne stavať na cudzom bez rozhodnutia o vyvlastnení, pričom ešte nevieme, ako sa vyvlastnenie skončí. Alebo áno,“ pýta sa Vozár, podľa ktorého to potom nie je vyvlastnenie akceptovateľné pre právny štát.

„Ústavný súd vychádza z predpokladu, akoby sa každé vyvlastňovacie konanie muselo skončiť pre dotknutý subjekt neúspešne,“ myslí si právnik.

Napriek tomu, že Ústavný súd účinnosť zákona nepozastavil, pre prípadný zásah do vlastníckeho práva odporúča, aby sa dotknutý vlastník domáhal svojho práva. Cez opravné prostriedky správneho konania alebo žalobou na súd.

Sudca Ľalík sa rozhýbal

„Je zarážajúce, že procesné uznesenie o prijatí na ďalšie konanie prijal súd za 22 mesiacov,“ myslí si o rozhodnutí Lipšic. Spravodajcu k podaniu, podpredsedu súdu Milana Ľalíka pre nečinnosť často kritizoval. Ten presne nevysvetlil, prečo príprava na rozhodnutie trvala tak dlho.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.