Železnice musia vyrovnať poskytnutý finančný príspevok z eurofondov. Brusel vyšetruje tender na modernizáciu trate okolo Trenčína.
Ministerstvo dopravy uzavrelo so Železnicami Slovenskej republiky dohodu o mimoriadnom ukončení zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku zo zdrojov Európskej únie a štátu na modernizáciu traťového úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá.
Ako vyplýva z dohody zverejnenej v Centrálnom registri zmlúv, štátny správca železničnej infraštruktúry dostal od 12. augusta 2013 na financovanie stavby pri Trenčíne peniaze v objeme 94,91 milióna eur. Európska komisia z toho poskytla 80,67 milióna eur a štát 14,24 milióna eur.
Železnice teraz musia finančný príspevok vyrovnať na základe pokynov ministerstva dopravy uvedených v žiadostiach o vrátenie finančných prostriedkov. Všetky doteraz schválené žiadosti železničiarov o platbu sú podľa dohody zrušené bez nároku na náhradu škody.
Európska komisia už skôr začala vyšetrovať sporné verejné obstarávanie na modernizáciu železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá na podnet vylúčeného uchádzača, stavebnej skupiny Skanska. Železničný tender vyšetruje aj Európsky úrad pre boj proti podvodom (OLAF).
Ak sa podozrenia z porušenia pravidiel pri obstarávaní potvrdia, Brusel peniaze na projekt nepreplatí, resp. už poskytnuté peniaze bude musieť Slovensko vrátiť a použiť len financie z vlastného rozpočtu.
Ministerstvo dopravy už začiatkom februára informovalo, že uvažuje o stiahnutí projektu modernizácie železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá z financovania v aktuálne končiacom programovom období eurofondov v rámci Operačného programu Doprava 2007 - 2013.
Zdôvodnilo to dlhotrvajúcimi vnútroštátnymi súdnymi spormi súvisiacimi s obstarávaním, ako aj vyšetrovaním, ktoré vedie Európska komisia. Po ukončení vnútroštátnych sporov a konaní na európskej úrovni by projekt podľa rezortu dopravy mohol byť prefinancovaný z peňazí v Operačnom programe Integrovaná Infraštruktúra 2014 - 2020.
Skanska v súťaži predložila ponuku za 201 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty. ŽSR ju zo súťaže opakovane vylúčili, Skanska to označila za diskrimináciu a mala podozrenie z manipulácie pri opätovnom vyhodnotení ponúk. Železnice napokon podpísali v októbri 2012 zmluvu so Združením pod Brezinou na čele so spoločnosťou TSS Grade za 245 miliónov eur bez dane, práce by mali byť hotové začiatkom roka 2016.
Najvyšší súd SR vlani v decembri rozhodol, že ŽSR majú znovu vyhodnotiť splnenie podmienok účasti a ponuky vo verejnej súťaži na modernizáciu trate Zlatovce - Trenčianska Teplá.
Je to nevyhnutné pre odstránenie akýchkoľvek pochybností o transparentnosti verejného obstarávania a dodržania princípu rovnakého zaobchádzania a nediskriminácie uchádzačov. Najvyšší súd v odvolacom konaní zároveň zamietol žalobu ŽSR proti rozhodnutiu Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý v apríli 2013 potvrdil diskriminačný postup ŽSR voči skupine Skanska.
Trenčín, modernizácia železničnej trate
Vláda zrejme vyhodí železnicu pri Trenčíne z eurofondov
Zaplatí milióny za železnicu štát?
Rozkrádanie eurofondov? EÚ začala vyšetrovanie na Slovensku
Brusel hrozí Slovensku žalobou, nepáči sa mu tender
Na dome má pre výstavbu železnice trojmetrové praskliny
Pre železničné projekty z Vážneho čias môžeme prísť o peniaze
Modernizácia železnice je ohrozená
Rybníček: Trenčín môže ostať rozkopaný pre cudziu chybu
Skanska uspela, najväčšia vládna zákazka sa prehodnotí
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.