Poistná zmluva za milión eur by mohla pokryť nielen chyby z mýtneho tendra, ale aj prípadný trest za to, že ju štátni manažéri uzatvorili.
Bratislava - Ak sa ukáže, že sa diaľničný most pri Iliašovciach zrútil aj pre chýbajúci stavebný dozor z Národnej diaľničnej spoločnosti, zodpovedného manažéra NDS to nemusí stáť ani euro, aj keby ho súd zaviazal na miliónové odškodné.
NDS totiž v júni podpísala zmluvu, ktorou si poisťuje „všetkých minulých, súčasných a budúcich členov predstavenstva, členov dozornej rady, prokuristov a riadiacich zamestnancov spoločnosti“ proti spôsobeným škodám.
Ak ich spôsobia, poisťovňa zaplatí nielen samotné škody, ale aj náklady na obhajobu, súdne trovy, mimosúdne vyrovnania a „náklady na styk s verejnosťou a zachovanie dobrého mena“.
Manažéri by si tak mohli od poisťovne účtovať náklady na PR agentúru či reklamnú kampaň.
Na zmluvu SME upozornil šéf parlamentného výboru pre nezlučiteľnosť funkcií Miroslav Beblavý (SDKÚ).
Poistenie manažérov NDS nie je jediný prípad plytvania.
Zmluva s Allianz – Slovenskou poisťovňou, ktorú má SME k dispozícii, je na tri roky a dohromady má NDS stáť 978-tisíc eur.
Ako „retroaktívny dátum“ je v nej spomenutý 1. február 2005. Pokryla by tak nielen pád mosta pri Iliašovciach, ku ktorému došlo až po podpise zmluvy. Zrejme by sa vzťahovala napríklad aj na tender na elektronické mýto.
Ten vyhodnocovala komisia NDS a bol v nej aj súčasný štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák.
Poistné má podľa zmluvy kryť škody vo výške 70 miliónov eur.
„Poistenie zodpovednosti za škody spôsobené členmi orgánov spoločnosti je v obchodných spoločnostiach štandardným zabezpečením,“ napísal hovorca NDS Marcel Jánošík.
Zmluva sa podľa neho týka 169 zamestnancov NDS.
Jánošík potvrdil, že „retroaktívny dátum“ od roku 2005 znamená, že sa poistenie vzťahuje na škody vyplývajúce z nárokov, ktoré vznikli od tohto dňa.
Podľa Allianzu ide o štandardnú zmluvu, pričom zákazku získali v riadnej verejnej súťaži.
Ministerstvo dopravy, pod ktoré NDS patrí, hovorí o nahradení poistenia, ktoré vypršalo. Diaľničnú spoločnosť a jej miliónové poistné však ide preveriť.
Podľa Beblavého mohli členovia predstavenstva NDS Milan Gajdoš a Daniel Mako, ktorí sú verejnými funkcionármi, uzavretím zmluvy porušiť zákon o konflikte záujmov.
„Je to, ako keby si podpísali zmluvu, podľa ktorej si na firemné náklady nechali opraviť svoje byty.“
Podľa Beblavého sú zmluvy nemorálne a protizákonné a chce, aby štát za verejné peniaze nepoisťoval vlastných manažérov. Na jeho návrh sa bude v utorok výbor zmluvami zaoberať.
Podľa poslanca by sa však mohlo stať, že aj keď Gajdošovi s Makom zoberú ročný plat, mohli by si jeho náhradu uplatňovať v Allianzi práve podľa tejto zmluvy.
Sutiny z miesta tragédie v Iliašovciach ešte neodniesli.
Kam sa posunulo vyšetrovanie tragédie v Iliašovciach, kde zahynuli pri výstavbe mosta štyria ľudia?
Podľa informácií znalca, ktorý sa podieľa na vypracúvaní znaleckého posudku pre vyšetrovateľa, stojí pred závermi šetrenia 350 kubíkov betónu.
Toľko sutín totiž treba najprv odstrániť z miesta tragédie, aby sa mohli zaisťovať a preverovať ďalšie dôkazy.
Kým sa sutiny postupne odstránia, pripravujú sa ďalšie podklady, napríklad prepočty statiky, hovorí znalec. Stále platí, že posudok bude hotový do jari. Zatiaľ sa nedá jednoznačne určiť, kto môže za zlyhanú mostnú podperu.
„Musíme ísť štandardnými postupmi od všetkých od investora cez stavebný dozor, cez projekt, cez dodávateľa a identifikovať príčiny,“ dodal znalec, ktorý si nepraje byť menovaný.
Policajný zbor v sa k veci v priebehu vyšetrovania nevyjadruje.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.