Štát v čase krízy plytvá, NDS za milión poistila manažérov

Poistná zmluva za milión eur by mohla pokryť nielen chyby z mýtneho tendra, ale aj prípadný trest za to, že ju štátni manažéri uzatvorili.

Bratislava - Ak sa ukáže, že sa diaľničný most pri Iliašovciach zrútil aj pre chýbajúci stavebný dozor z Národnej diaľničnej spoločnosti, zodpovedného manažéra NDS to nemusí stáť ani euro, aj keby ho súd zaviazal na miliónové odškodné.

NDS totiž v júni podpísala zmluvu, ktorou si poisťuje „všetkých minulých, súčasných a budúcich členov predstavenstva, členov dozornej rady, prokuristov a riadiacich zamestnancov spoločnosti“ proti spôsobeným škodám.

Ak ich spôsobia, poisťovňa zaplatí nielen samotné škody, ale aj náklady na obhajobu, súdne trovy, mimosúdne vyrovnania a „náklady na styk s verejnosťou a zachovanie dobrého mena“.

Manažéri by si tak mohli od poisťovne účtovať náklady na PR agentúru či reklamnú kampaň.

Na zmluvu SME upozornil šéf parlamentného výboru pre nezlučiteľnosť funkcií Miroslav Beblavý (SDKÚ).

Poistenie manažérov NDS nie je jediný prípad plytvania.

Čo poistila NDS

  • 169 zamestnancov spoločnosti je poistených proti škodám, ktoré spôsobia,
  • poisťovňa im zaplatí právnikov, škodu, súdne trovy aj náklady na obhajobu dobrého mena,
  • zmluva platí spätne od februára 2005.

Zmluva s Allianz – Slovenskou poisťovňou, ktorú má SME k dispozícii, je na tri roky a dohromady má NDS stáť 978­-tisíc eur.

Ako „retroaktívny dátum“ je v nej spomenutý 1. február 2005. Pokryla by tak nielen pád mosta pri Iliašovciach, ku ktorému došlo až po podpise zmluvy. Zrejme by sa vzťahovala napríklad aj na tender na elektronické mýto.

Ten vyhodnocovala komisia NDS a bol v nej aj súčasný štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák.

Poistné má podľa zmluvy kryť škody vo výške 70 miliónov eur.

„Poistenie zodpovednosti za škody spôsobené členmi orgánov spoločnosti je v obchodných spoločnostiach štandardným zabezpečením,“ napísal hovorca NDS Marcel Jánošík.

Zmluva sa podľa neho týka 169 zamestnancov NDS.

Jánošík potvrdil, že „retroaktívny dátum“ od roku 2005 znamená, že sa poistenie vzťahuje na škody vyplývajúce z nárokov, ktoré vznikli od tohto dňa.

Podľa Allianzu ide o štandardnú zmluvu, pričom zákazku získali v riadnej verejnej súťaži.

Ministerstvo dopravy, pod ktoré NDS patrí, hovorí o nahradení poistenia, ktoré vypršalo. Diaľničnú spoločnosť a jej miliónové poistné však ide preveriť.

Platy si vrátia z poistky

Podľa Beblavého mohli členovia predstavenstva NDS Milan Gajdoš a Daniel Mako, ktorí sú verejnými funkcionármi, uzavretím zmluvy porušiť zákon o konflikte záujmov.

„Je to, ako keby si podpísali zmluvu, podľa ktorej si na firemné náklady nechali opraviť svoje byty.“

Podľa Beblavého sú zmluvy nemorálne a protizákonné a chce, aby štát za verejné peniaze nepoisťoval vlastných manažérov. Na jeho návrh sa bude v utorok výbor zmluvami zaoberať.

Podľa poslanca by sa však mohlo stať, že aj keď Gajdošovi s Makom zoberú ročný plat, mohli by si jeho náhradu uplatňovať v Allianzi práve podľa tejto zmluvy.

Na moste prepočítavajú statiku

Sutiny z miesta tragédie v Iliašovciach ešte neodniesli.

Kam sa posunulo vyšetrovanie tragédie v Iliašovciach, kde zahynuli pri výstavbe mosta štyria ľudia?

Podľa informácií znalca, ktorý sa podieľa na vypracúvaní znaleckého posudku pre vyšetrovateľa, stojí pred závermi šetrenia 350 kubíkov betónu.

Toľko sutín totiž treba najprv odstrániť z miesta tragédie, aby sa mohli zaisťovať a preverovať ďalšie dôkazy.

Kým sa sutiny postupne odstránia, pripravujú sa ďalšie podklady, napríklad prepočty statiky, hovorí znalec. Stále platí, že posudok bude hotový do jari. Zatiaľ sa nedá jednoznačne určiť, kto môže za zlyhanú mostnú podperu.

„Musíme ísť štandardnými postupmi od všetkých od investora cez stavebný dozor, cez projekt, cez dodávateľa a identifikovať príčiny,“ dodal znalec, ktorý si nepraje byť menovaný.

Policajný zbor v sa k veci v priebehu vyšetrovania nevyjadruje.

Podrobne monitorujeme:

Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka

Diaľničné mýto na Slovensku

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...