Pôdu pod budúcou automobilkou Jaguar Land Rover pri Nitre bude treba vyvlastniť. Ministerstvo hospodárstva to podľa informácií Pravdy už pripravuje. Umožní sa tak investícia za 1,5 miliardy eur, ktorá prinesie 4-tisíc pracovných miest s očakávanými platmi okolo 1 000 eur mesačne, a zároveň pôvodní majitelia pôdy nedoplatia na špekulantov.
Tí od nich tesne pred ohlásením investície kupovali pôdu aj za 0,30 eura za štvorcový meter a teraz štát núka 15 eur.
Špekulantov však vláda vyplatiť odmieta. Menšie pozemky kataster vrátil pôvodným vlastníkom, ale o väčších rozhodnú až súdy. Aby sa zbytočne nečakalo, sporná pôda sa zaberie v zmysle nového zákona o zrýchlenom vyvlastňovaní, môže sa zastavať a štát neskôr dá peniaze tomu, koho určí súd.
„V prípade pozemkov, kde je sporné vlastníctvo, štát zvažuje všetky zákonné možnosti, vrátane inštitútu vyvlastnenia,“ povedala hovorkyňa ministerstva hospodárstva Miriam Žiaková. „Špekulantom skupujúcim pozemky pod budúcu automobilku Jaguar Land Rover nezaplatíme ani euro,“ vyhlásil premiér Robert Fico.
Pár mesiacov pred oficiálnym oznámením výstavby automobilky Jaguar Land Rover začala pozemky pod budúcim automobilovým závodom skupovať spoločnosť Poľnohospodárska pôda. „Ponúkali sme vlastníkom odkúpenie ich pôdy za ceny, s ktorými súhlasili, v rozpätí od 0,30 až po 5 eur,“ píše sa v stanovisku zverejnenom na webovej stránke spoločnosti Poľnohospodárska pôda. V niektorých prípadoch ľudia na predaji pôdy súkromníkom prerobili tisíce až desaťtisíce eur.
Až 46 pôvodných majiteľov pozemkov pod budúcou automobilkou Jaguar Land Rover zastupuje právnická kancelária Bizoň & Partners. „Vyvlastňovanie je zákonný postup. Rešpektujeme, že štát prevedie peniaze Slovenskému pozemkovému fondu, ktorý vyplatí až víťazov súdneho konania,“ povedal právnik Michal Bizoň. Denník Pravda oslovil aj spoločnosť Poľnohospodárska pôda, ktorá na jeho otázky neodpovedala do uzatvorenia vydania.
Výroba automobilov už dnes dáva prácu takmer 80-tisícom Slovákov. Po zohľadnení všetkých peňazí minutých v domácej ekonomike v súvislosti s výrobou oceľových tátošov je od automobilového priemyslu závislých až 200-tisíc pracovných miest. Veľké peniaze točiace sa v automobilovom priemysle vždy lákali špekulantov. Naposledy na skupovaní pozemkov pod žilinskú automobilku Kia zarobil známy podnikateľ Marian Kočner. Ten kúpou strategických pozemkov narýchlo získané parcely predal nakoniec štátu za oveľa vyššiu sumu ako bežní majitelia.
Dnes by sa podobné špekulácie nemali opakovať. Proti zneužitiu pôvodných majiteľov sa štát poistil zriadením predkupného práva na katastrálnom úrade – takzvanej plomby. Práve toto opatrenie stojí za rozhodnutím Okresného úradu v Nitre, ktorý vyhovel protestom okresnej prokuratúry a zruší prevody pozemkov z pôvodných vlastníkov na spoločnosť Poľnohospodárska pôda. „Toto rozhodnutie sa týka len pozemkov väčších ako 2-tisíc štvorcových metrov a je možné sa proti nemu ešte odvolať na Úrad geodézie a kartografie,“ priblížil Bizoň.
Právnik zastupujúci pôvodných majiteľov aj v prípade odvolania Poľnohospodárskej pôdy očakáva rýchle rozhodovanie štátnych úradov. „Čo sa týka menších parciel, tam budú musieť o právoplatných majiteľoch rozhodnúť súdy, čo môže trvať jeden, dva až tri roky,“ dodal Bizoň.
Spoločnosť Poľnohospodárska pôda na svojom webe odrádza pôvodných majiteľov od prípadných súdnych sporov. „Stáva sa nám, že nás dodatočne po právoplatnom odpredaji pôdy našej spoločnosti kontaktuje jej bývalý vlastník s požiadavkou na odstúpenie od zmluvy alebo dodatočné navýšenie kúpnej ceny s argumentmi typu: dostali sme lepšiu ponuku, ako sme to predali vám, a preto odstupujeme od zmluvného vzťahu alebo žiadame viac peňazí. Takéto konanie považujeme za nekorektné a neoprávnené a proti takýmto praktikám sa budeme brániť,“ uviedol Marek Noga, konateľ spoločnosti Poľnohospodárska pôda, vo výzve k vlastníkom poľnohospodárskej pôdy.
„My v našich žalobách tvrdíme že pôvodní majitelia boli oklamaní. Okrem toho, že pozemky od nich kúpili po 30 centov za štorcový meter, hoci o pár týždňov už štát kupoval jeden štvorcový meter za 15 eur, sa im záujemcovia o kúpu pozemkov predstavovali ako ľudia z ministerstva pôdohospodárstva alebo zo Slovenského pozemkového fondu,“ uviedol Bizoň.
Majiteľ spoločnosti Poľnohospodárska pôda Marek Noga vlastní podiel v spoločnosti, kde je ďalším spoluvlastníkom osoba, ktorá zároveň pracuje na ministerstve hospodárstva. Ministerstvo však odmietlo, že by jeho zamestnanec mohol disponovať dôvernými informáciami o vybudovaní automobilky Jaguar Land Rover.
Automobilka Jaguar Land Rover má vyrásť v priemyselnom parku neďaleko mesta Nitra. Závod s maximálnou výrobnou kapacitou 300-tisíc automobilov za rok môže priamo zamestnať 4-tisíc ľudí a nepriamo po započítaní dodávateľov môže vzniknúť až 8-tisíc pracovných miest. „Výroba by sa mala spustiť v roku 2018, čo by pridalo k rastu priemyselnej výroby takmer 10 percentuálnych bodov,“ priblížila analytička Slovenskej sporiteľne Katarína Muchová. Automobilový priemysel pritom už dnes predstavuje tretinu celkovej priemyselnej výroby Slovenska.
V meste pod Zoborom plánuje britská automobilka vyrábať veľké SUV automobily so špeciálnymi karosériami vznikajúcimi spájaním ocele a hliníka. Túto vysoko robotizovanú výrobnú technológiu už dnes využíva pri výrobe novej Audi Q7 bratislavský závod Volkswagenu. Práve existujúca výroba veľkých SUV automobilov vhodných na jazdu do terénu aj mesta bola jednou z výhod Slovenska v boji s konkurenčným Poľskom o získanie závodu Jaguar Land Rover.
Vládu od získania investície za 1,5 miliardy eur delí už len podpísanie definitívnej zmluvy s britskou automobilkou. Až potom bude definitívne jasné, akou sumou podporí Slovensko výstavbu štvrtého automobilového závodu. Podľa Poliakov získali Slováci závod práve vďaka ponúknutiu štátnej pomoci. Pre významné investície, ako je Jaguar, je v rozpočte na rok 2016 v rezerve 76 mil. eur.
Prečo štát zvažuje vyvlastňovanie pozemkov pod budúcou automobilkou Jaguar Land Rover?
Je to jediná legálna možnosť, ako dodržať sľub o nezaplatení ani jediného eura špekulantom zarábajúcim na skupovaní pozemkov pod budúcou automobilkou Jaguar Land Rover. Spoločnosť Poľnohospodárska pôda pár mesiacov pred ohlásením výstavby štvrtej automobilky kupovala pozemky od pôvodných majiteľov v cene 0,30 eura až 5 eur za štvorcový meter. Štát pritom za jeden štvorcový meter ponúka ľuďom až 15 eur. Pôvodní majitelia predajom pozemkov spoločnosti Poľnohospodárska pôda mohli prerobiť tisíce až desaťtisíce eur.
Kto rozhodne o tom, či predané pozemky patria spoločnosti Poľnohospodárska pôda alebo pôvodným majiteľom?
V prípade pozemkov menších ako 2-tisíc štvorcových metrov je konečné rozhodnutie na súdoch. Predaj väčších parciel štát obmedzil zavedením predkupného práva na katastrálnom úrade v podobe takzvanej plomby. Práve toto opatrenie stojí za rozhodnutím Okresného úradu v Nitre, ktorý vyhovel protestom okresnej prokuratúry a zruší prevody pozemkov z pôvodných vlastníkov na spoločnosť Poľnohospodárska pôda. Proti tomuto rozhodnutie sa spoločnosť Poľnohospodárska pôda môže odvolať na Úrad geodézie a kartografie. Ak uspeje, konečné rozhodnutie o právoplatných vlastníkoch bude aj v prípade väčších pozemkov na slovenských súdoch.
Prišlo v minulosti už k vyvlastňovaniu pozemkov určených na postavenie automobilového závodu?
Áno, stalo sa tak pri výstavbe žilinského automobilového závodu Kia Slovakia. Vtedy sa vyvlastňovanie týkalo pôvodných majiteľov pozemkov, ktorí nesúhlasili s výkupnou cenou 300 korún (10 eur) za štvorcový meter a požadovali až 900 korún (30 eur) za štvorcový meter. Dnes proti štátom stanovenej cene 15 eur za štvorcový meter zatiaľ verejne neprotestoval žiadny z majiteľov pozemkov pod budúcou automobilkou Jaguar Land Rover. V prípade výstavby ďalších dvoch automobilových závodov trnavského PSA Peugeot Citroën Slovakia a bratislavského Volkswagenu Slovakia k vyvlastňovaniu pozemkov neprišlo.
Aký bol rozdiel medzi vyvlastňovaním pozemkov pod automobilku Jaguar Land Rover a Kia Motors Slovakia?
V prípade Kia Motors Slovakia prišlo k vyvlastňovaniu pôvodných majiteľov nesúhlasiacich so štátom stanovenou cenou pozemkov. Navyše podnikateľ Marian Kočner dokázal štátu nakoniec predať špekulatívne nakúpené pozemky. V prípade vyvlastňovania pozemkov pod budúcou automobilkou Jaguar Land Rover sa štát snaží zabrániť vyplateniu peňazí špekulantom.
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
Prokurátor uspel, ľudia dostanú pozemky pod Jaguarom späť
Počiatek náhle zrýchľuje stavebné konanie, pomôže to Jaguaru
Jaguaru zadotujeme aj pôdu, ktorá priťahuje priekupníkov
Jaguar smrdí a to ešte ani základný kameň nepoklepali
Špekulanti zarobia na Jaguari milióny, tvrdí Procházka
Firma vykupujúca pozemky pri Nitre chce žalovať Procházku
Príchod Jaguara má prvú kauzu: kšefty s pôdou
Kočner vraj už neskupuje pozemky pre Kia
Výkup pozemkov pre závod Kia sa uzavrel
Vláda o Kia hovorila opäť tajne, ide aj o politiku
Výkup pozemkov pre Kia začal aj bez vládou schválenej výmeny
Kia od marca do marca: urážky, vyhrážky, bez dohody
Kočner: Viem, že vláda môže zaplatiť viac
Majiteľov pozemkov pod Kia/Hyundai bude zastupovať iný advokát
Mikulík: Som rebelant, no Rusko robil chyby
Koalícia je proti vyvlastňovaniu
Vyvlastnenie pozemkov nie je podľa M. Kočnera možné
Kočner chce donútiť vládu vyvlastniť pozemky pre KIA, alebo zvýšiť ich ceny
Rusko: Ak neustúpi Žilina, ponúknem Nitru
Nededza verí, že Kočner pomôže
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.