Štátu ponúkajú viac než polovičnú zľavu už na štvrtý úsek diaľnice

Firma sa prihlásila do ďalšieho tendra na výstavbu časti D1 s podobnými referenciami, pre aké ju už z jednej diaľničnej súťaže vylúčili.

Bratislava - Bratislavská firma Hant v spolupráci s Cestnými stavbami z Liptovského Mikuláša opäť siaha po diaľničnej stavbe.

Po tom, čo ponúkla najlacnejšiu diaľnicu medzi Fričovcami a Svinou, ale vylúčili ju zo súťaže, má teraz šancu stavať druhú etapu úseku medzi Jánovcami a Jablonovom.

Firma sa totiž ponúkla, že cestu postaví zhruba za 120 miliónov eur. O 150 miliónov eur tak podliezla očakávania Národnej diaľničnej spoločnosti. Za sebou nechala cestných stavbárov ako Eurovia či Doprastav.

Čo je za nízkymi cenami

Ďalšia extrémne nízka cena prichádza v čase, keď stavebný sektor a nezávislí odborníci hovoria o podliezaní cien. Niektorí hráči na trhu tiež upozorňujú na firmy, ktoré neskôr skrachujú či nevyplatia dodávateľov.

Ceny PPP diaľnice D1 a nové súťaže

Jánovce Jablonov, 1. úsek (9 km)

  • Cena pri PPP: 136 mil. eur
  • Predpoklad pred novou súťažou: 94,6 mil. eur
  • Víťaz: Váhostav: 59,9 mil. eur

Fričovce – Svinia (11,2 km)

  • Náklady PPP: 268 mil. eur
  • Predpoklad pred ďalším tendrom: 213 mil. eur
  • Najnižšia ponuka: 99 mil. eur od konzorcia s firmou Hant. Ponuku vylúčili.
  • Druhý najlacnejší je Doprastav: 114,6 mil. eur

Dubná Skala – Turany (16,5 km)

  • PPP: 343 mil. eur
  • Predpoklad pred novým tendrom: 334 mil. eur
  • Najlacnejšia ponuka: Váhostav: 137,7 mil. eur. Zmluva ešte nie je podpísaná.

Jánovce – Jablonov 2. úsek

  • Cena pri PPP: 382,2 mil. eur
  • Predpoklad pri novej súťaži: 270 mil. eur.
  • Najnižšia ponuka: 120 mil. eur.

Rozdiel medzi najlacnejšími ponukami a PPP: vyše 700 mil. eur.

Zdroj: internet, SME, ministerstvo dopravy

„Cenová ponuka, ktorú sme dali, je primeraná technickému riešeniu. Rozdiel medzi našou cenou a cenou konkurencie je 2,37 percenta,“ vysvetľuje Miriam Bayerová, zástupkyňa firmy Hant.

Niektorí konkurenti chápu, že odkedy sa obstaráva po novom, môžu mať firmy extrémne nízke ceny. Najnovšie sa totiž súťaží nielen o výstavbu diaľnice tak, ako ju naprojektuje štát, ale firmy si ju naprojektujú samy.

„Netuším, ako si to naprojektovali,“ zareagoval hovorca Váhostavu Rastislav Paďha na otázku, či sa mu zdá najlacnejšia ponuka v poriadku.

Ministerstvo dopravy zasa prisudzuje nízke ceny svojmu vplyvu.

„Dôvodom nižších cien je diametrálne iný prístup súčasného vedenia ministerstva na čele s Jánom Figeľom nielen k výstavbe diaľnic, ale všeobecne k verejným tendrom,“ povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) však varuje, že za nižšie ceny možno čakať len nižšiu kvalitu.

Rovnaká chyba?

Tentoraz uchádzač s najnižšou cenou môže tendre skomplikovať. Už v súťaži o zákazku na diaľnicu medzi Fričovcami a Svinou ponúklo konzorcium najnižšiu cenu. Zo súťaže ho vylúčili, pretože namiesto vlastných referencií použil referencie partnera z Ruska.

Spor o referencie teraz bude riešiť Úrad pre verejné obstarávanie, na ktorý sa uchádzač s najnižšou ponukou obrátil. Firma si totiž myslí, že v rámci technickej pomoci sa referencie inej firmy použiť môžu.

Keď sme sa pýtali, či môže podobné problémy vylúčiť v najnovšom tendri, firma odpovedala: „Naše združenie poskytlo referenciu zahraničného partnera. Tieto referencie posúdi obstarávateľ,“ povedala Bayerová z firmy Hant.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...