Stavali Euroveu, televízie sú od nich závislé. Kto postaví obchvat Bratislavy?

O prevádzku novej diaľnice sa má starať španielska firma, ktorá spravuje vyše dvetisíc kilometrov ciest.

BRATISLAVA. Vláda Roberta Fica v najbližších dňoch pravdepodobne odsúhlasí podpis zmluvy s konzorciom firiem, ktoré postavia asi 60 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest v okolí Bratislavy za 1,9 miliardy eur.

Ministerstvo dopravy vedené Jánom Počiatkom (Smer) s týmito firmami následne podpíše koncesnú zmluvu v rámci takzvaného verejno-súkromného partnerstva (PPP). Za výstavbu a prevádzku ciest bude štát platiť 30 rokov ročnú splátku 57 miliónov eur.

Cintra (manažment, líder konzorcia)

Cintra je skratkou zo španielskeho Concesiones de Infraestructuras de Transporte, čo v preklade znamená koncesie dopravnej infraštruktúry.

Spoločnosť sa špecializuje na koncesie, teda verejno-súkromné partnerstvá najmä v cestnej infraštruktúre. Často je lídrom konzorcií, ktoré manažujú výstavbu a neskôr prevádzku ciest a parkovísk.

Platí to aj v prípade obchvatu Bratislavy. Cintra je lídrom konzorcia, s ktorým chce vláda podpísať zmluvu o výstavbe obchvatu hlavného miesta v hodnote asi 1,9 miliardy eur.

Cintra je dcérskou spoločnosťou španielskej skupiny Ferrovial, ktorá sa špecializuje na investície do infraštruktúry a ktorá vlastní podiel napríklad aj v najväčšom londýnskom letisku Heathrow.

Podľa výročnej správy Ferrovial sa Cintra v skupine špecializuje najmä na koncesie ciest a parkovísk. K 31. decembru 2014 mala spoločnosť z tohto biznisu ročný obrat 432 miliónov eur.

Do portfólia Cintry vtedy patrilo 26 koncesií v siedmich štátoch sveta, vrátane Kanady, USA, Írska či Grécka, čo spolu predstavovalo manažovanie 2185 kilometrov ciest v hodnote 23 miliárd eur.

Na Slovensku Cintra doteraz nepôsobila.

Porr (výstavba)

Rakúska stavebná spoločnosť založená v roku 1869 bude mať v konzorciu na starosti výstavbu obchvatu.

Cintra vzala Porr do konzorcia ako „lokálneho partnera“.

Na Slovensku Porr podniká od 90. rokov 20. storočia. Jeho ročné obraty sa v poslednom období podľa analytického webu Finstat.sk pohybujú od 10 do 20 miliónov eur. Z pohľade celej skupiny, ktorej obrat bol v roku 2014 vyše 3 miliardy eur, je to zanedbateľná suma.

Porr na Slovensku staval bratislavské nákupné centrum Eurovea na nábreží Dunaja a novú centrálnu Slovenskej sporiteľne v širšom centre Bratislavy na Tomášikovej ulici.

Spolu s nemeckým Siemensom sa Porr podieľal na výstavbe paroplynového cyklu v Malženiciach. Investíciu za 400 miliónov eur vtedy financoval nemecký energetický koncern E.ON.

O verejné zákazky Porr bojoval menej, podľa webu zNašichDaní.sk získala spoločnosť jedinú zákazku.

Vlani jej Národná diaľničná spoločnosť zverila výstavbu križovatky na diaľnici D1 pri Triblavine za 23,7 milióna eur.

Rakúska stavebná spoločnosť Porr stavala pre írskeho developera bratislavské nákupné centrum Eurovea, teraz postaví obchvat okolo Bratislavy.Rakúska stavebná spoločnosť Porr stavala pre írskeho developera bratislavské nákupné centrum Eurovea, teraz postaví obchvat okolo Bratislavy.

Týždenník Trend nedávno pripomenul, že Porr sa v minulosti za prvej vlády Roberta Fica uchádzal s firmou Strabag o PPP zákazku na výstavbu a prevádzku rýchlostnej cesty R1.

Ponúkli vtedy najnižšiu cenu, no ministerstvo dopravy vedené Ľubomírom Vážnym (Smer) ich z tendra vylúčilo. Porr sa najprv odvolal, neskôr svoju námietku stiahol.

Macquarie Capital (peniaze)

Macquarie Capital je súčasťou austrálskej investičnej banky Macquarie Group. Pri výstavbe a prevádzke bratislavského obchvatu sa má postarať o financovanie a manažovanie pôžičiek.

Denník The Sydney Morning Herald v roku 2014 nazval Macquarie Group továrňou na milionárov, pretože svojich investičných manažérov motivuje vysokými odmenami a štedrými podielmi na úspešných obchodoch.

Za účtovný rok končiaci sa 31. marca 2015 vykázala banka čistý zisk 1,6 miliardy austrálskych dolárov (1 mld. eur).

V tom čase spravovala majetok v hodnote 486 miliárd austrálskych dolárov (asi 311 miliárd eur). To je viac ako trojnásobok hrubého domáceho produktu Slovenska.

Macquarie už na Slovensku investíciu má. Investičné fondy pod hlavičkou manažérskej firmy Macquarie Infrastructure & Real Assets (MIRA) v auguste 2014 kúpili spoločnosť Towercom, ktorá má na Slovensku monopol na šírenie digitálneho televízneho a rozhlasového vysielania. Predávajúcim bola britská schránková spoločnosť Hampden Investments, ktorú v roku 2008 zastupovala skupina J&T.

Macquarie cez manažérsku firmu MIRA spravuje okrem investícií v telekomunikáciách aj biznisy v energetike, leteckej, cestnej a železničnej doprave, ako aj vo vodárenstve.

V Nemecku vlastní podiel napríklad vo firme Open Grid Europe, čo je najväčší prevádzkovateľ tamojších plynovodov so sieťou 12-tisíc kilometrov potrubí.

Macquarie dlhodobo spolupracuje so španielskou skupinou Ferrovial, ktorá je prostredníctvom svojej dcérskej firmy Cintra lídrom konzorcia na výstavbu a prevádzku obchvatu Bratislavy.

Podľa denníka The Financial Times sa napríklad Ferrovial a Macquarie spojili v roku 2014 pri investícií do britských letísk v Glasgowe, Aberdeene a Southamptone. V USA spolu prevádzkujú diaľnicu Chicago Skyway.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...