Minister dopravy Vážny znova využil služby poslanca Pelegriniho. Stavať na cudzom sa bude môcť na trikrát viac pozemkoch ako doteraz. Umožnila to zmena cestného zákona.
Bratislava - Najprv boli v špeciálnom režime, v ktorom sú práva vlastníkov oslabené, pozemky pod 150 kilometrami diaľnic. Dnes je ich už trikrát viac. Vo všetkých prípadoch ide o pôdu, ktorú môže štát používať bez toho, aby za ňu najprv zaplatil. Účelom má byť urýchlenie výstavby diaľnic.
Úseky pod plánovanými 290 kilometrami diaľnic a rýchlostných ciest sa do zákona dostali pred dvoma týždňami cez nový cestný zákon.
Minister dopravy Ľubomír Vážny tak nemusel vysvetľovať účel rozšírenia počtu protežovaných úsekov, cez poslanecký návrh Petra Pelegriniho sa to podarilo urobiť potichu.
„Predložil som ho na základe dohody s ministerstvom dopravy a aj som sa s ním stotožnil,“ vysvetlil poslanec Pelegrini za Smer.
Keďže zmeniť bolo treba len prílohu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach, zdá sa mu logické presadiť ju poslaneckým zákonom.
Richard D r u t a r o v s k ý z Iniciatívy za spravodlivé vyvlastňovanie si skôr myslí, že minister Vážny volil cestu poslaneckého návrhu, lebo so svojím vlastným návrhom narazil na kritiku. „Minister asi už nechcel čeliť medializácii tohto problému a aby to bolo spájané s jeho menom,“ povedal. Zákon je totiž obohatený o približne rovnaké úseky diaľnic, ako to pôvodne Vážny chcel.
D r u t a r o v s k ý pripomína, že minister zákon na začiatku obhajoval potrebou urýchliť stavbu D1, teda zhruba 150 kilometrov. V tomto prípade už podľa neho zmena zákona na urýchlenie nie je potrebná.
Poslanec Pelegrini argumentuje, že postaviť treba aj ostatné diaľnice a rýchlostné cesty, nielen D1. „Ani by som nepovedal, že sa teraz nejako mení priorita v urýchlení výstavby jednotlivých úsekov diaľnic,“ povedal.
Občania sa podľa neho nemajú čoho báť, pretože rozšírenie neznamená, že sa nový zákon bude používať aj na ďalších úsekoch. „Skôr je to prevencia,“ povedal. Zákon by sa podľa neho mal využiť len vtedy, ak by sa vyskytli problémy. „Je to skôr taká výstraha pre možných špekulantov a kšeftárov, ktorí by sa chceli o pozemky so štátom sporiť a vydierať,“ povedal.
Občania Čadce to však vnímajú inak. Aj ich sa totiž po novom zákon bude týkať. Má tade viesť diaľnica zo Žilina do Poľska.
„Je to arogancia štátnej a úradnej moci, je to štátom povolené výpalníctvo,“ povedal jeden z dotknutých Čadčanov Ján Krkoška pre portál vyvlastnenie.sk.
„Vykradnú ťa, prečítajú ti zákony. Nevieš, o čom s tebou hovoria, dá sa s nimi rozprávať hádam len prostredníctvom advokáta,“ komentuje ďalej dotknutý obyvateľ Čadce.
Na strach majú majitelia pozemkov v Čadci podľa aktivistu D r u t a r o v s k é h o nárok. „Bolo tam vydané územné rozhodnutie, ktoré zatiaľ nie je právoplatné,“ povedal. Keď bude, štátu stačí ponúknuť vlastníkovi pozemku sumu. Ak s ňou nebude súhlasiť, investor môže prísť aj s buldozérom.
Zákon o opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic je v súčasnosti na podnet opozičných poslancov na Ústavnom súde.
Napriek tomu, pri hlasovaní o Pelegriniho návrhu zdvihli ruky za aj mnohí opoziční poslanci. „Nikto nie je proti tomu, aby sa prijali opatrenia na výstavbu diaľnic. Nesúhlasíme však so spôsobom, akým sa to robí,“ povedal bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič.
D r u t a r o v s k ý sa však domnieva, že spôsob, akým sa zákon schvaľoval, bol zámerný. „Zjavne oklamali svojich kolegov aj z koalície, aj z opozície,“ povedal.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
2007/669 O opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic - zákon
Opozícia pomohla koalícii rozšíriť výstavbu ciest cez cudzie pozemky a domy
Vyvlastňovanie podporili z opozície aj tí, ktorí s tým nesúhlasia
Koalícia v tichosti umožnila ďalšie vyvlastňovanie
Poslanec Smeru je klamár: Ako opozícia za vyvlastňovanie hlasovala
Pravda: Diaľnice vtrhnú do záhrad bez dohody s majiteľom
Diaľnice vtrhnú do ďalších záhrad
Budeme vlastníkov splachovať vodnými delami?
V Čadci nevedia, ktoré domy ustúpia diaľnici
Poslanecká anketa: Čo by ste urobili, keby niekto začal stavať na vašom pozemku?
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.