Stavanie na cudzom rozšírili

Minister dopravy Vážny znova využil služby poslanca Pelegriniho. Stavať na cudzom sa bude môcť na trikrát viac pozemkoch ako doteraz. Umožnila to zmena cestného zákona.

Bratislava - Najprv boli v špeciálnom režime, v ktorom sú práva vlastníkov oslabené, pozemky pod 150 kilometrami diaľnic. Dnes je ich už trikrát viac. Vo všetkých prípadoch ide o pôdu, ktorú môže štát používať bez toho, aby za ňu najprv zaplatil. Účelom má byť urýchlenie výstavby diaľnic.

Úseky pod plánovanými 290 kilometrami diaľnic a rýchlostných ciest sa do zákona dostali pred dvoma týždňami cez nový cestný zákon.

Minister dopravy Ľubomír Vážny tak nemusel vysvetľovať účel rozšírenia počtu protežovaných úsekov, cez poslanecký návrh Petra Pelegriniho sa to podarilo urobiť potichu.

Okľukou k vyvlastňovaniu

„Predložil som ho na základe dohody s ministerstvom dopravy a aj som sa s ním stotožnil,“ vysvetlil poslanec Pelegrini za Smer.

Keďže zmeniť bolo treba len prílohu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach, zdá sa mu logické presadiť ju poslaneckým zákonom.

Richard D r u t a r o v s k ý z Iniciatívy za spravodlivé vyvlastňovanie si skôr myslí, že minister Vážny volil cestu poslaneckého návrhu, lebo so svojím vlastným návrhom narazil na kritiku. „Minister asi už nechcel čeliť medializácii tohto problému a aby to bolo spájané s jeho menom,“ povedal. Zákon je totiž obohatený o približne rovnaké úseky diaľnic, ako to pôvodne Vážny chcel.

D r u t a r o v s k ý pripomína, že minister zákon na začiatku obhajoval potrebou urýchliť stavbu D1, teda zhruba 150 kilometrov. V tomto prípade už podľa neho zmena zákona na urýchlenie nie je potrebná.

Poslanec Pelegrini argumentuje, že postaviť treba aj ostatné diaľnice a rýchlostné cesty, nielen D1. „Ani by som nepovedal, že sa teraz nejako mení priorita v urýchlení výstavby jednotlivých úsekov diaľnic,“ povedal.

Občania sa podľa neho nemajú čoho báť, pretože rozšírenie neznamená, že sa nový zákon bude používať aj na ďalších úsekoch. „Skôr je to prevencia,“ povedal. Zákon by sa podľa neho mal využiť len vtedy, ak by sa vyskytli problémy. „Je to skôr taká výstraha pre možných špekulantov a kšeftárov, ktorí by sa chceli o pozemky so štátom sporiť a vydierať,“ povedal.

V Čadci sa boja

Občania Čadce to však vnímajú inak. Aj ich sa totiž po novom zákon bude týkať. Má tade viesť diaľnica zo Žilina do Poľska.

„Je to arogancia štátnej a úradnej moci, je to štátom povolené výpalníctvo,“ povedal jeden z dotknutých Čadčanov Ján Krkoška pre portál vyvlastnenie.sk.

„Vykradnú ťa, prečítajú ti zákony. Nevieš, o čom s tebou hovoria, dá sa s nimi rozprávať hádam len prostredníctvom advokáta,“ komentuje ďalej dotknutý obyvateľ Čadce.

Na strach majú majitelia pozemkov v Čadci podľa aktivistu D r u t a r o v s k é h o nárok. „Bolo tam vydané územné rozhodnutie, ktoré zatiaľ nie je právoplatné,“ povedal. Keď bude, štátu stačí ponúknuť vlastníkovi pozemku sumu. Ak s ňou nebude súhlasiť, investor môže prísť aj s buldozérom.

Riešiť má súd

Zákon o opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic je v súčasnosti na podnet opozičných poslancov na Ústavnom súde.

Napriek tomu, pri hlasovaní o Pelegriniho návrhu zdvihli ruky za aj mnohí opoziční poslanci. „Nikto nie je proti tomu, aby sa prijali opatrenia na výstavbu diaľnic. Nesúhlasíme však so spôsobom, akým sa to robí,“ povedal bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič.

D r u t a r o v s k ý sa však domnieva, že spôsob, akým sa zákon schvaľoval, bol zámerný. „Zjavne oklamali svojich kolegov aj z koalície, aj z opozície,“ povedal.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...