Stavbári sa chystajú zdražovať. Za diaľnice štát môže zaplatiť viac

Tri z desiatich stavebných firiem ohlásili drahšie služby. Ich ceny môžu vzrásť v priemere až o deväť percent.

BRATISLAVA. Stavebný boom, ktorý vlani Slovensko zažilo, prináša ďalšiu negatívnu stránku. Po tom, čo vlani na jeseň šesť z desať stavebných spoločností hlásilo nedostatok ľudí, tento raz stavbári hlásia vyššie ceny za svoje služby.

Tri z desiatich stavebných spoločnosti budú v tomto roku zdražovať. Vyplýva to z najnovšej analýzy slovenského stavebníctva, ktorú zverejnila firma CEEC Research.

Stavebné práce by v priemerne oproti súčasným cenám mohli vzrásť až o deväť percent. Podľa šéfa analytickej spoločnosti CEEC Research Jiřího Vaceka svoj odhad vypracovali na základe z rozhovorov s viac ako 100 stavebnými spoločnosťami na Slovensku.

Vacek vysvetlil, že najčastejšie ceny budú dvíhať veľké stavebné spoločnosti. Ide najmä o tie, ktoré stavajú diaľnice a rýchlostné cesty.  To podľa Vaceka potvrdilo pre spoločnosť až 32 percent ich riaditeľov.

Závery analýzy potvrdzuje aj stavebná firma. "Ak budú zahájené všetky plánované projekty, pravdepodobne sa zvýši dopyt na odborné personálne kapacity, materiál i  subdodávky. Ak si situácia na stavebnom trhu vyžiada tento krok, tak budeme naň primerane reagovať,“ konštatoval šéf slovenskej organizačnej zložky Hochtief CZ Miroslav Beka.

Kde sú dôvody

Podľa spoločnosti za chystaným zdražovaním sú viaceré dôvody. Hlavným z nich je snaha o vytvorenie, či zvýšenie zisku. Počas krízy stavbári ponúkali ceny, vďaka ktorým dosahovali buď nulu alebo len mierne zisky.

"Ďalším významným faktorom je nárast cien subdodávateľských prác. Za najmenej podstatný je považovaný rast interných mzdových a ďalších režijných nákladov. Pre veľké stavebné spoločnosti je hlavným dôvodom navýšenie cien subdodávateľských prác," píše sa v správe analytickej spoločnosti.

Za zdražovaním však môžu byť aj ďalšie dôvody. V minulom roku totiž stavebné spoločnosti na Slovensku zaznamenali historický boom. Napríklad za prvý letný mesiac minulého roku sa prestavalo vyše 75 miliónov eur.

"Vlani slovenské stavebníctvo rástlo dvojciferným číslom. Darilo sa predovšetkým inžinierskemu staviteľstvu, polepšilo si i pozemné. Tým, ako rastie objem práce, stavebné firmy už nemajú potrebu brať zákazky za akúkoľvek cenu, niekedy i dumpingovú," vraví Vacek.

V tomto roku by mali začať stavať viaceré nové úseky ciest. Ešte vlani na jar Národná diaľničná spoločnosť vypísala tendre na výstavbu troch diaľničných úsekov. Súťaže však dodnes pre námietky neukončila. Tesne pred podpisom je aj výstavba obchvatu Bratislavy cez súkromné peniaze v rámci PPP projektu za súhrnnú cenu 1,9 miliardy eur.

O náraste cien za služby zo strany stavebných spoločností preto nehovorí len CEEC Research ale aj šéf spoločnosti Amberg Engineering Slovakia, ktorá dozoruje výstavbu diaľnic, Martin Bakoš.

Vysvetlil, že ak, že ak sa začnú naraz stavať už avizované ďalšie diaľničné úseky, vrátane bratislavského obchvatu D4, slovenské kapacity budú natoľko vyťažené, že to bude určite viesť k nárastu cien za služby. "A to už nehovoríme o vyťaženosti firiem v rámci veľkých developerských projektov," doplnil Bakoš.

Rast cien? 

Správa o chystanom zdražovaní cien stavieb prišla v čase, keď nová štvorkoalícia ohlásila svoje programové priority. V rámci nich chce tretia vláda Roberta Fica zo Smeru stavať viaceré rýchlostné cesty.

Ide napríklad o výstavbu rýchlostnej ceste R3 na Orave, začatie výstavbu rýchlostnej cesty R2 od Zvolena smerom na Košice.

"Určite uvidíme rast cien i pri verejných zákazkách. Stav, keď stavebné firmy boli ochotné ponúknuť realizáciu stavby za polovicu, len aby si zaistili vôbec nejakú prácu, je už dávnom minulosťou," vraví Vacek.

O možných vyšších cenách hovorí aj šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. Upozornil, že na druhej strane na Slovensku existuje konkurencia, keďže do súťaží chodí šesť či sedem, a tá nedovolí robiť veľké cenové skoky.

Otázkou je, odkiaľ na projekty ministerstvo dopravy zoberie na peniaze. To pod vedením Jána Počiatka zo Smeru na jeseň skonštatovalo, že iba na dostavbu prioritných úsekov cestnej siete potrebuje štát do roku 2022 vyše 6 miliárd eur.

Poslanec za Sieť Igor Janckulík napríklad vyhlásil, že rýchlostnú cestu R3 na Orave by štát mal stavať cez PPP projekty. Rezort konkrétne kroky nekomentoval.

"Na zodpovedanie týchto a podobných otázok potrebuje každý nastupujúci minister primeraný čas na zoznámenie sa s aktuálnym stavom rezortu, zvlášť konkrétne postupy musia vychádzať zo zistení konkrétneho stavu a prijatí čo najúčinnejšie riešenia," napísalo vo svojom stanovisku ministerstvo dopravy.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...