Stavbu diaľnice Budimír – Bidovce opäť posunuli

Aj napriek prísľubom ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti sa tento rok určite nezačne so stavbou úseku D1 Budimír - Bidovce. Po odložení výstavby okružnej križovatky v Haniske na rok 2015 je to už druhá tohtoročná jóbovka pre košických motoristov.

KOŠICE. Na stavbe nového úseku diaľnice D1 pri Budimíre, Vajkovciach, Beniakovciach, Rozhanovciach, Košických Oľšanoch, Ďurďošíku a Bidovciach sa mali už koncom tohto roka objaviť bagre.

Ich prítomnosť sa presunie minimálne o rok neskôr. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a ministerstvo dopravy však uvádzajú rôzne dôvody, prečo nemôžu dodržať pôvodne plánovaný termín začiatku výstavby.

„Dôvodom sú prieťahy v majetkovoprávnom vysporiadaní, najmä neukončené dedičské konania, schvaľovania právnych úkonov na súdoch a podpisovanie zmlúv so Slovenským pozemkovým fondom,“ povedal nám hovorca NDS Marcel Jánošík.

Podľa Martina Kóňu z ministerstva dopravy však oneskorenie výstavby je spôsobené prípravou na podpísanie Partnerskej dohody medzi Slovenskom a EÚ na roky 2014 až 2020.

„Vzhľadom na fakt, že Partnerská dohoda nanovo upravuje aj niektoré detaily čerpania eurofondov na dopravu, podklady na spustenie súťaže musia vychádzať z jej konečného znenia. Čo sa týka fyzickej prípravy výstavby tohto diaľničného úseku, momentálne prebieha majetkovoprávne vysporiadanie, ktoré je podmienkou k podaniu žiadosti o vydanie stavebného povolenia.“

Zvažujú, že bude len poloprofil

Kompetentní momentálne nevedia, či spomínaný diaľničný úsek, ktorý je súčasťou plánovaného juhovýchodného obchvatu Košíc od Šace cez Šebastovce až ku Košickým Oľšanom bude mať parametre „normálnej“ diaľnice, alebo sa urobí len ako poloprofil v dvoch pruhoch.

„NDS dala vypracovať štúdiu realizovateľnosti, ktorá definitívne určí nielen trasu budúcej diaľnice, ale aj to, či sú vzhľadom na reálne intenzity dopravy potrebné štyri diaľničné pruhy, alebo stačí na pár rokov poloprofil. Vypracovanie takejto štúdie je nevyhnutným predpokladom a podmienkou Európskej komisie na financovanie výstavby nielen tohto úseku z eurofondov,“ skonštatoval M. Kóňa.

NDS má zároveň zaplatiť za monitoring vplyvov tohto úseku na životné prostredie namiesto 620 000 eur až vyše 700 000 bez DPH.

„Ten rozdiel je preto, že predpokladaná hodnota zákazky predstavuje len odhad trhovej ceny v určitom čase, kde sa stanoví finančný limit, na základe ktorého sa určuje postup zadávania zákazky. Skutočnú hodnotu zákazky určil až trh v rámci daného verejného obstarávania v elektronickej aukcii,“ skonštatoval M. Jánošík.

Na hranicu bez poplatku?

Trebuľa s Rašim chcú zrušiť diaľničnú známku na R4

Košický župan Zdenko Trebuľa (Smer) hovorí, že to nie je dobrá správa pre vodičov a ani pre kraj, v ktorom je najmenej diaľnic a rýchlociest na celom Slovensku.

„Nebezpečenstvo vidím aj v tom, že keď to diaľničiari posunuli o rok, môžu to aj o dva a nikto nebude prekvapený... Keďže naozaj u nás chýbajú cesty vyššieho štandardu, spolu s košickým primátorom Richardom Rašim sme na ministerstve dopravy nedávno požiadali, aby vodiči jazdiaci po novootvorenom úseku rýchlocesty medzi Šebastovcami a maďarskou diaľnicou nemuseli používať diaľničné nálepky. Zatiaľ ešte nevieme výsledok, ale verím, že aj kvôli vyššie uvedeným skutočnostiam nám vyjdú v ústrety,“ povedal nám župan.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.