Stavby na ornej pôde zdražejú

Za vyňatie poľnohospodárskej pôdy sa bude zrejme znova platiť. Ide o snahu chrániť úrodnú pôdu pred zastavaním.

Využívanie poľnohospodárskej pôdy na výstavbu by sa malo od júla spoplatniť

Bratislava - Od júla by mali byť opätovne zavedené poplatky za vyňatie poľnohospodárskej pôdy. Hovorí o tom pripravovaná novela zákona o ochrane pôdneho fondu. Je za tým snaha cez odvody vytláčať výstavbu z najúrodnejších pôd na menej kvalitné.

Kritici však návrhu novely zákona vyčítajú, že poplatky prispejú k zvýšeniu ceny pozemku pre investora. Dôsledkom potom môže byť zabrzdenie investičnej výstavby. Nové poplatky by sa však dotkli aj tých­ vlastníkov pôdy v extraviláne obcí, ktorí by sa na nej rozhodli stavať.

Vlastníci pôdy sa odvodov boja

„Vzniká panika, ľudia chcú už teraz vyňať pôdu, aby sa tak vyhli plateniu odvodov v prípade predaja po 1. júli,“ povedal Pavol Bielek, riaditeľ Výskumného ústavu pôdoznalectva a ochrany pôdy. Toto však nie je možné, kým stavba nie je schválená. Paniku medzi vlastníkmi pôdy podľa neho vyvolávajú skreslené informácie o novele.

„Odvody sa budú platiť len v prípade, že niekto chce stavať mimo územia obce,“ povedal. Nebudú sa podľa neho týkať pozemkov v zastavaných častiach obcí a ani tej výstavby, ktorá je v súlade s územným plánom obcí.

Novela zavedie poplatky len za plochu pod stavbou. „Platiť sa bude len za to, čo sa skutočne zastavia,“ povedal Bielek. „Poplatky zaplatí investor a nie vlastník pôdy, ktorý mu ju predá.“

V praxi by to malo vyzerať tak, ak by ste chceli vyňať hektárový pozemok mimo zastavaného územia obce, ale vaša stavba má len 150 štvorcových metrov, budete platiť odvody len za týchto 150 štvorcových metrov. Ak by šlo o najkvalitnejšiu pôdu, bolo by to 500 korún za štvorcový meter. Stavba by sa vám predražila o 75–tisíc korún .

Prečo poplatky

„Hlavným cieľom novely je usmerniť zábery pôdy na menej kvalitné pôdy, nie výber peňazí,“ povedal Bielek. Znovuzavedenie poplatkov má zvýšiť ochranu kvalitnej pôdy pred zastavaním.

Poplatky sa vyňatie pôdy z poľnohospodárskeho pôdneho fondu sa zrušili v roku 2004. Ale dôsledkom silného stavebného boomu boli zábery najúrodnejších pôd v okolí Trnavy a Topoľčian, povedal Vladimír Kočárik, predseda Združenia vlastníkov pôdy a agropodnikateľov Slovenska.

„Nie som si však istý, či poplatky usmernia výstavbu na menej kvalitné pôdy, napríklad na severe Slovenska,“ povedal Kočárik. V očiach investora podľa neho viac zaváži skôr vybudovaná infraštruktúra ako nižšie odvody a tým aj cena pozemku. Nevylúčil však, že niektoré stavebné projekty na bonitných pôdach sa môžu pre vyššie náklady odložiť. „Bude to ťažšie predovšetkým pre malých vlastníkov,“ povedal Kočárik. Podľa jeho slov novela môže viesť k zníženiu cien pozemkov s poľnohospodárskou pôdou, lebo investor bude mať dodatočné náklady.

Kia by sa predražila o trištvrte miliardy

„Zavedenie poplatkov, tak ako je to navrhované, môže v niektorých prípadoch ovplyvniť umiestnenie stavieb, keďže poplatky výstavbu významne predražia,“ myslí si zas Ján Majerský, prezident Zväzu staveb­ných podnikateľov Slovenska.

V prípade najkvalitnejšej pôdy s poplatkom 500 korún, by sa pri zastavaní jedného hektára náklady na investíciu predražili o 5 miliónov. Ak by však investor presťahoval stavbu na najmenej kvalitnú pôdu, odvody budú 20 korún za hektár. Zaplatil by teda 200–tisíc.

V prípade výstavby automobilky Kia by sa stavba predražila o trištvrte miliardy, povedal Majerský na ilustráciu. V porovnaní s celkovou výškou investície za zhruba 46 miliárd je to viac ako jedno percento.

Podrobne monitorujeme:

Žilina, KIA

Nehnuteľnosti

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...