Stavby na ornej pôde zdražejú

Za vyňatie poľnohospodárskej pôdy sa bude zrejme znova platiť. Ide o snahu chrániť úrodnú pôdu pred zastavaním.

Využívanie poľnohospodárskej pôdy na výstavbu by sa malo od júla spoplatniť

Bratislava - Od júla by mali byť opätovne zavedené poplatky za vyňatie poľnohospodárskej pôdy. Hovorí o tom pripravovaná novela zákona o ochrane pôdneho fondu. Je za tým snaha cez odvody vytláčať výstavbu z najúrodnejších pôd na menej kvalitné.

Kritici však návrhu novely zákona vyčítajú, že poplatky prispejú k zvýšeniu ceny pozemku pre investora. Dôsledkom potom môže byť zabrzdenie investičnej výstavby. Nové poplatky by sa však dotkli aj tých­ vlastníkov pôdy v extraviláne obcí, ktorí by sa na nej rozhodli stavať.

Vlastníci pôdy sa odvodov boja

„Vzniká panika, ľudia chcú už teraz vyňať pôdu, aby sa tak vyhli plateniu odvodov v prípade predaja po 1. júli,“ povedal Pavol Bielek, riaditeľ Výskumného ústavu pôdoznalectva a ochrany pôdy. Toto však nie je možné, kým stavba nie je schválená. Paniku medzi vlastníkmi pôdy podľa neho vyvolávajú skreslené informácie o novele.

„Odvody sa budú platiť len v prípade, že niekto chce stavať mimo územia obce,“ povedal. Nebudú sa podľa neho týkať pozemkov v zastavaných častiach obcí a ani tej výstavby, ktorá je v súlade s územným plánom obcí.

Novela zavedie poplatky len za plochu pod stavbou. „Platiť sa bude len za to, čo sa skutočne zastavia,“ povedal Bielek. „Poplatky zaplatí investor a nie vlastník pôdy, ktorý mu ju predá.“

V praxi by to malo vyzerať tak, ak by ste chceli vyňať hektárový pozemok mimo zastavaného územia obce, ale vaša stavba má len 150 štvorcových metrov, budete platiť odvody len za týchto 150 štvorcových metrov. Ak by šlo o najkvalitnejšiu pôdu, bolo by to 500 korún za štvorcový meter. Stavba by sa vám predražila o 75–tisíc korún .

Prečo poplatky

„Hlavným cieľom novely je usmerniť zábery pôdy na menej kvalitné pôdy, nie výber peňazí,“ povedal Bielek. Znovuzavedenie poplatkov má zvýšiť ochranu kvalitnej pôdy pred zastavaním.

Poplatky sa vyňatie pôdy z poľnohospodárskeho pôdneho fondu sa zrušili v roku 2004. Ale dôsledkom silného stavebného boomu boli zábery najúrodnejších pôd v okolí Trnavy a Topoľčian, povedal Vladimír Kočárik, predseda Združenia vlastníkov pôdy a agropodnikateľov Slovenska.

„Nie som si však istý, či poplatky usmernia výstavbu na menej kvalitné pôdy, napríklad na severe Slovenska,“ povedal Kočárik. V očiach investora podľa neho viac zaváži skôr vybudovaná infraštruktúra ako nižšie odvody a tým aj cena pozemku. Nevylúčil však, že niektoré stavebné projekty na bonitných pôdach sa môžu pre vyššie náklady odložiť. „Bude to ťažšie predovšetkým pre malých vlastníkov,“ povedal Kočárik. Podľa jeho slov novela môže viesť k zníženiu cien pozemkov s poľnohospodárskou pôdou, lebo investor bude mať dodatočné náklady.

Kia by sa predražila o trištvrte miliardy

„Zavedenie poplatkov, tak ako je to navrhované, môže v niektorých prípadoch ovplyvniť umiestnenie stavieb, keďže poplatky výstavbu významne predražia,“ myslí si zas Ján Majerský, prezident Zväzu staveb­ných podnikateľov Slovenska.

V prípade najkvalitnejšej pôdy s poplatkom 500 korún, by sa pri zastavaní jedného hektára náklady na investíciu predražili o 5 miliónov. Ak by však investor presťahoval stavbu na najmenej kvalitnú pôdu, odvody budú 20 korún za hektár. Zaplatil by teda 200–tisíc.

V prípade výstavby automobilky Kia by sa stavba predražila o trištvrte miliardy, povedal Majerský na ilustráciu. V porovnaní s celkovou výškou investície za zhruba 46 miliárd je to viac ako jedno percento.

Podrobne monitorujeme:

Žilina, KIA

Nehnuteľnosti

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.