Kontroverzné stavebné povolenie, ktorým Krajský úrad v Prešove povolil Slovenskej správe ciest výstavbu diaľničného privádzača v obytnej zóne Prešova bolo zrušené. Rozhodol tak Odbor štátnej cestnej správy Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií dňa 16. 10. 2001. Dôvodom zrušenia je hrubé porušenie šestnástich ustanovení stavebného zákona a zákona o správnom konaní zo strany Odboru dopravy a cestného hospodárstva na Krajskom úrade v Prešove.
O vydanie stavebného povolenia požiadal riaditeľ investorského útvaru Slovenskej správy ciest v Košiciach, Jozef Uebersax, dňa 8. 3. 2001. Odbor dopravy a cestného hospodárstva stanovil na 29. 5. 2001 ústne konanie pre dotknutých účastníkov. Najviac postihnutí obyvatelia domov na pravej strane ulice Pod Kalváriou neboli na ústne konanie vôbec pozvaní. Diaľničný privádzač mal totiž prechádzať štyri metre od okien ich spální. Hoci sa napokon na ústnom konaní z vlastnej iniciatívy zúčastnili aj títo občania, úrad vôbec nevzal ich pripomienky do úvahy a 29. 6. 2001 bola Nábrežná komunikácia povolená vydaním stavebného povolenia.
Stavebné povolenie podpísal Ing. Jaroslav Greguš, vedúci odboru dopravy a cestného hospodárstva na krajskom úrade. Občania sa síce proti stavebnému povoleniu odvolali, ale odbor dopravy sa odvolaniami nezaoberal a postúpil ich na ministerstvo dopravy.
V rozhodnutí ministerstva dopravy je dôvod zrušenia stavebného povolenia uvedený jednoznačne: pre porušenie zákona zo strany Krajského úradu v Prešove. V odôvodnení rozhodnutia je porušenie zákona rozobrané podrobnejšie. Krajský úrad v Prešove, odbor dopravy a cestného hospodárstva:
Ministerstvo dopravy stanovilo odboru dopravy na KÚ v Prešove tieto podmienky, ktoré musia byť splnené pri vydaní nového rozhodnutia:
Proti rozhodnutiu ministerstva o zrušení stavebného povolenia sa nemožno odvolať. Ministerstvo vrátilo celý spis späť na Krajský úrad v Prešove na nové prerokovanie a rozhodnutie.
Na jazyk sa tlačí známe latinské "cui bono, cui prodest" - komu to prospeje, komu to padne na úžitok?
Čo sa vlastne stalo? Napriek upozorňovaniu mnohých občanov sa teraz v plnej nahote ukázala zvrhlosť predstavy Slovenskej správy ciest - postaviť diaľničný privádzač cez obývanú časť Prešova štyri metre od okien obývaných rodinných domov. Dlho pripravovanú projektovú dokumentáciu môže tento štátny investor vyhodiť "do koša" a začať odznova. Aj to len vtedy, ak ešte bude záujem, pretože hlavný "duchovný otec" tejto myšlienky, prešovský primátor, sa už začal pragmaticky dištancovať od Nábrežnej komunikácie a naplno sa venuje svojej kandidatúre na šéfa vyššieho územného celku. To všetko napriek tomu, že ešte koncom mája vyjadril spokojnosť s postupom výstavby a sľuboval otvorenie privádzača v decembri tohto roka, ako najväčšej investičnej akcie v Prešove, v celom ponovembrovom období.
Zaujímalo by ma stanovisko Slovenskej správy ciest (SSC), ktorá od projektantskej firmy Dopravoprojekt v Prešove prevzala nepodarený projekt, ktorý iste stál nemálo peňazí. Určite sa niekto konkrétny za SSC podpísal na preberacom protokole pri preberaní projektovej dokumentácie. Čo je horšie, podľa tohto projektu už stojí polovica komunikácie, ktorá vedie odnikadiaľ nikam. Tento "špás" doposiaľ stál takmer 100 miliónov korún a je takmer isté, že prinajmenšom na niekoľko rokov ide o "umrtvené" peniaze.
Na svoje si však určite prišiel generálny dodávateľ stavby - Inžinierske stavby Košice. Šéfom predstavenstva, v čase keď táto firma získala od SSC zákazku, bol Alojz Rajnič, teraz košický krajský šéf SDKÚ a rovnako, ako prešovský primátor Juraj Kopčák aj poradca premiéra a kandidát na šéfa VÚC. Za zmienku stojí, že generálnym riaditeľom SSC bol v tom čase ich stranícky kolega, spoluzakladateľ SDKÚ, Jozef Macejko, teraz minister a stále aj poslanec prešovského mestského zastupiteľstva.
Určite by bolo zaujímavé stanovisko projektantskej firmy Dopravoprojekt. Odovzdala projekt, ktorý nespĺňa ani len základné normy a nenašiel sa projektant, ktorý by ho schválil svojou pečiatkou a prevzal tak na seba zodpovednosť za jeho kvalitu. Postaví sa aj teraz Dopravoprojekt a jeho šéfprojektant Ing. Sninčák za svoju robotu?
Určité indície, že predstavitelia Mesta Prešov sledujú výstavbou diaľničného privádzača iné ciele ako dobro občanov Prešova a vyriešenie dopravných problémov, vzbudzujú vyjadrenia odborných útvarov mestského úradu v stavebnom konaní. Odbor dopravy a výstavby mestského úradu, ktorý bol účastníkom konania, nemal žiadne námietky a vydanie stavebného povolenia podporil. Podobne urobil aj hlavný architekt mesta. Sú nekompetentní alebo úmyselne podporili vybudovanie Nábrežnej komunikácie s toľkými zjavnými nedostatkami, ktorej realizácia by vážne ublížila mnohým dotknutým Prešovčanom? Čo na to hovoria teraz, keď sa prevalilo, že projekt je vyslovene škodlivo urobený? Ako si teraz obhája svoje tvrdenia, že je všetko v poriadku?
Mesto Prešov dopomohlo s peniazmi od štátnej Slovenskej správy ciest súkromnej firme HREC. Do predražených a nepredajných bytov tejto spoločnosti na sídlisku Sekčov sa nasťahovali obyvatelia asanovaných domov z ulice Pod Kalváriou. Nebyť finančnej injekcie od Mesta Prešov do tejto firmy, pravdepodobne by rozostavanú bytovku nikdy nedokončila. Obyvatelia asanovaných domov boli donútení odpredať svoje domy za tzv. vyhláškové ceny a vysťahovať sa. Väčšina domov je už asanovaná, pričom obyvatelia mohli ešte pokojne bývať v svojich domoch.
Vrcholom všetkého je Krajský úrad v Prešove, odbor dopravy a cestného hospodárstva. To, že vydal stavebné povolenie pri takýchto závažných nedostatkoch, na ktoré bol dokonca účastníkmi konania vopred mnohokrát upozornený, nemožno vnímať nijako inak, ako úmysel. Čo na to teraz hovorí vedúci odboru, Ing. Jaroslav Greguš, ktorý zrušené rozhodnutie podpísal a presviedčal všetkých, že všetko je v poriadku a "nezistil nič, čo by bránilo povoleniu stavby"? Teraz mu ministerstvo vrátilo spis na nové prerokovanie a rozhodnutie. Má chrbtovú kosť a vzdá sa funkcie vedúceho odboru dobrovoľne alebo podpíše presný opak toho, o čom bol ešte nedávno presvedčený, že je v poriadku?
Je veľa vyslovených otázok, ale málo odpovedí na ne. Ako sa ukazuje, výsledkom kauzy Nábrežná komunikácia je nateraz rozostavaná stavba, zbytočne preinvestované desiatky miliónov korún, rozčarovaní občania, z ktorých mnohí prišli kvôli diaľničnému privádzaču o svoj majetok. Úradníci sa tvária, že za to nikto nemôže - o nejakej zodpovednosti nechcú asi ani počuť a poniektorí z nich sa v blížiacich sa voľbách budú uchádzať o dôveru voličov. Myšlienky vybudovať diaľničný privádzač v obývanej zóne sa však vzdať nechcú...
Pôvodné články na vyvlastnenie.sk
Krajskí úradníci sa pri vydaní stavebného povolenia „sekli" v dvanástich paragrafoch
Čo povedal primátor Prešova o kauze vyvlastňovania pre Nábrežnú komunikáciu?
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému len zisťovaniu, či budú vyvlastnení zo svojich domovov a fariem alebo nie. Ministerstvo životného prostredia totiž potichu...
Nový zákon umožňuje štátu za určitých podmienok vyvlastniť pozemky, pričom v špecifických prípadoch môže byť vyvlastnenie aj bez náhrady.
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby plánovanej prečerpávacej vodnej elektrárne Málinec. Vyplýva to z uznesení, ktoré jednomyseľne prijali poslanci na svojom februárovom...
Majitelia nehnuteľností chcú od barcelonskej radnice kompenzáciu vo výške 4,2 miliardy eur, ak v meste v roku 2028 skončí možnosť prenajímať byty turistom.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...