Stavebníci majú platiť ďalšie peniaze

Podľa nového zákona to niekde môže byť aj 45 eur za štvorcový meter. Drahé to môže byť pre developerov, no aj pre občanov, rozhodnutie bude na obci. Peniaze z poplatku môžu ísť na výstavbu škôlky, školy, zdravotného strediska či cesty. Nikde sa však nepíše, či to bude práve v tej štvrti, kde ho stavebník zaplatil.

BRATISLAVA. Obce a mestá s veľkou pravdepodobnosťou budú môcť určiť, ktorý stavebník bude platiť nový miestny poplatok za rozvoj. Parlament schválil v prvom čítaní nový zákon, ktorý poplatok upravuje a určuje preň minimálnu a maximálnu hranicu.

Poplatok bude možné vyrubiť stavebníkom občanom i firmám a platiť sa má jednorazovo pri stavebnom povolení. Návrh predložili poslanci za Smer-SD, primátor Žiliny Igor Choma a primátor Košíc Richard Raši.

Cez VZN-ká

Výšku poplatku samospráva určí cez všeobecne záväzné nariadenie, meniť ho môže každý rok vždy k 1. januáru. Zákonný limit je od 10 do 45 eur na štvorcový meter. Obec môže určiť sadzby poplatku za rozvoj pre stavby na bývanie, na pôdohospodársku produkciu, skleníky, stavby pre vodné hospodárstvo, stavby využívané na skladovanie vlastnej pôdohospodárskej produkcie vrátane stavieb na vlastnú administratívu.

Poplatok sa bude vzťahovať aj na priemyselné stavby a stavby využívané na skladovanie, vrátane stavieb na vlastnú administratívu, ako aj na stavby na ostatné podnikanie a na zárobkovú činnosť a ostatné stavby.

Môže sa líšiť v jednotlivých katastrálnych územiach alebo aj v ich jej častiach, tak ako to poslanci vymedzia napríklad ulicami. V praxi to znamená, že v rámci jednej obce nemusí byť poplatok na niektorých uliciach zavedený vôbec, inde môže mať nižšiu, niekde vyššiu hodnotu.

Použitie peňazí z poplatku je účelovo viazané - obec či mesto ich môže použiť napríklad na nové škôlky, jasle či školy, na sociálne bývanie, zdravotnícke zariadenia, na vybudovanie parkov alebo zelene, komunikácií, parkovacích miest a technickej infraštruktúry či kultúrnych stredísk alebo športových zariadení.

Nie je však limitovaná vzdialenosť, respektíve územná väzba na výstavbu stavebníka, ktorý poplatok zaplatil.

Ďalšia daň?

Je to len ďalšia daň, upozorňuje Inštitút urbánneho rozvoja (IUR). Poplatok je totiž podľa jeho predstaviteľov postavený na nesprávnych princípoch a nespĺňa to, čo by mohol.

Myšlienku takéhoto poplatku na Slovensko priniesol jeho spoluzakladajúci člen architekt Drahan Petrovič, ktorý sa s ním stretol počas pôsobenia v Kanade. Nový zákon podporila Únia miest Slovenska. Do parlamentu sa však dostalo iné znenie, ako si mysleli.

Cieľom má byť zavedenie pravidiel pri prispievaní stavebníkov na rozvoj infraštruktúry. "Zákon by mal zabezpečiť, aby prispieval každý, kto akýmkoľvek spôsobom prináša do dnešného prostredia ´záťaž´ vo forme novej výstavby. Samozrejme každý proporčne k množstvu nadzemnej podlažnej plochy, ktorú do prostredia umiestňuje,“ povedal Petrovič.

Poplatok v schválenom návrhu zákona, ktorý smeruje do druhého čítania, je podľa inštitútu navyše príliš vysoký a chýbajú prepočty, ktoré by potvrdili oprávnenosť tejto výšky. Reálnejší sa developerom, architektom či stavbárom vidí interval sadzby od 0 do 10 eura za štvorcový meter.

Tisícky eur

Pri malom rodinnom dome s hrubou podlažnou plochou 100 štvorcových metrov by bol maximálny poplatok 1000 eur, ak by bol v intervale navrhovanom inštitútom. Pri sadzbách v navrhovanom zákone by sa za ten istý rodinný dom mohlo platiť až 4500 eur, ak by stál na území s najvyšším poplatkom.

Obrovské rozdiely by vznikli pri bytovkách, čo predraží výstavbu a poplatok sa premietne do ceny pre kupujúceho.

IUR sa podľa slov jeho predstaviteľov tiež obáva manipulácie, kedy sa výška poplatku môže zmeniť za nástroj konkurenčného boja a pribudne korupcia.

Navyše sa podľa nich môže stať, že stavebník zaplatí peniaze v jednej časti mesta, no park, alebo cestu, ktoré by potreboval za "jeho" peniaze vybudujú niekde úplne inde.

Tiež upozorňujú, že poplatok si nebude možné započítať v rámci ďalších nákladov. Prvý developer, alebo iný stavebník v lokalite napríklad postaví križovatku a ešte zaplatí poplatok. Ďalší, ktorý príde, už len poplatok.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...