Stavebník-nepriateľ štátu – časť druhá

Trestať stavebníkov je pre vládu jednoduchšie, ako pripraviť kvalitný a moderný stavebný zákon. Pritom by stačilo z češtiny prepísať tamojší predpis z roku 2006. Po jeho prijatí čiernych stavieb prudko ubudlo.

Tak nám pani ministerka Žitňanská predstavila novelu Trestného zákona. Ako stavebník absolútne nemôžem súhlasiť s novelou v oblasti „čiernych stavieb“. Áno, trestajme, ale najprv vytvorme pre stavebníkov štandardné podmienky, aké sú v civilizovaných krajinách Európy. Najprv vytvorme štandardný európsky stavebný zákon!

Na Slovensku platí stavebný zákon z roku 1976 a ako človek z praxe môžem vyhlásiť, že stavebné konanie vtedy bolo jednoduchšie a menej byrokratické ako dnes. Ako všade, aj medzi stavebníkmi sa nájdu slušní aj vagabundi. Väčšina stavebníkov sú súkromné osoby, menšie stavebné firmy a na tých tá byrokratická ťarcha dopadá najviac. Pre silné finančné skupiny to určite nie je priorita. A veľkí hráči si tú „správnu“ cestu našli vždy, za každej vlády.

Aká je prax

Stavebník si kúpi pozemok, časť zo svojho, na časť zoberie úver, banke musí založiť všetko, aj súkromný majetok. Územie je podľa plánu vhodné na bytový dom, tak začne zhromažďovať potrebné povolenia.

Elektrárne dajú stanovisko, že treba vybudovať na náklady stavebníka novú trafostanicu a potom ju odovzdať elektrárňam, aby dodávali prúd. Vodárne tam síce majú vodovod, ale podľa vnútropodnikovej smernice budú žiadať vybudovať osem kilometrov nového vodovodu a odovzdať im ho na prevádzkovanie. Telekomunikačná firma má v pláne tadiaľ viesť káble, takže si určí ochranné pásmo a znehodnotí časť pozemku. Iná urobí to isté. Potom prídu nároky ochranárov, dopravného podniku, policajtov, susedov, smetiarov, hasičov, pamiatkarov, zväzu invalidov, pozemkového úradu, úradu verejného zdravotníctva, technickej inšpekcie, železníc, vyjadria sa ministerstvá vnútra, obrany, životného prostredia...

Len obvodný úrad dáva stanovisko odboru štátnej vodnej správy, odboru ochrany ovzdušia, odboru ochrany prírody a krajiny, odboru odpadového hospodárstva, odboru krízového riadenia, spolu osem dokladov. Každý samostatne.

Potom stavebník požiada o záväzné stanovisko obce. V Bratislave to stanovisko pozostáva z ďalších podstanovísk a stanoviska mestskej časti. Všetky tieto doklady by mali byť vybavené do 30 dní, ale poznám nejeden prípad, keď starosta jednoducho nekoná a doklad nevydá ani po roku. Stavebník zatiaľ predáva byty, časť predá, občania si zoberú úvery, ale samozrejme tlačí ho banka aj kupujúci k splátkam, termínom, lehote výstavby.

Po dlhej ceste k stavebnému povoleniu sa vždy nájde niekto, kto vec zasekne, lehoty na vydanie dokladu nedodrží. Banku to nezaujíma, hrozí exekúciou majetku. Kupujúci, ktorí zložili zálohu, sa mu vyhrážajú, že je podvodník. Začne robiť aspoň prípojky, načierno, veď by mal povolenie dostať, dodal všetky doklady na úrad už pred šiestimi mesiacmi. Musí platiť robotníkov, dane, odvody, materiál. Nikoho nezaujíma, že mu v lehote nevydali doklady.

Tu ho máme, parazita

A hurá, máme tu novelu a konečne budeme môcť tohto parazita, ktorý supluje štát pri bytovej výstavbe a zamestnáva ľudí a platí dane, odvody, poplatky, konečne budeme môcť tohto kriminálnika zavrieť! Áno, máme zákon o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci a stavebník môže podať žalobu na súd.

Myslíte si, že banka mu počká so splátkami, že občania vydržia tých 15 rokov, kým súd právoplatne rozhodne? Zdá sa vám to absurdné? Je podľa vás ten človek kriminálnik? Ale to je dnešná prax v stavebnom konaní.  Nebolo by férovejšie od štátu najprv vytvoriť podmienky, aké sú štandardom v únii a potom sprísniť sankcie?

Samozrejme, pripraviť dobrý stavebný zákon je ťažšia robota. Minimálne by sme museli preložiť ten český z roku 2006 a tam sa normálny rodinný dom dá stavať na ohlášku. Keď sa vybavovanie zjednoduší a stavebník nebude potrebovať 70 dokladov, ale desať, tak čo s tými úradníkmi? V Česku po zavedení nového zákona rapídne ubudlo „čiernych stavieb“.

V Európe veľkú časť z dokladov požadovaných u nás zabezpečí stavebný úrad. Aj náš zákon z roku 1976 píše: „Stavebný úrad... zabezpečí stanoviská dotknutých orgánov“. Prax je úplne iná. Starý zákon vznikol, keď sme ani nechyrovali o internete, ale dnes v období nových komunikačných technológií ozaj nie je problém prepojiť úrady. Keby niekto chcel. Ale s tým väzením to je také ľahučké a rýchle. Alebo populistické?

(Autor je právnik a stavebný inžinier)

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...