Stavebný zákon: Vlani podľahol kritike, teraz chcú stavebný zákon oprášiť a schváliť

Na Slovensku stále platí stavebný zákon, ktorého pôvodná verzia je z roku 1976. Zmeniť sa ho nedarí.

BRATISLAVA. Nový stavebný zákon, ktorý viac ako tri roky pripravovala predošlá vláda Smeru, ale po veľkej kritike ho nakoniec stiahla, zrejme dostane druhú šancu.

Ministerstvo výstavby pod vedením Siete uviedlo, že si návrh Smeru vezme, preštuduje a aj s rôznymi úpravami sa ho pokúsi presadiť.

„Návrh zákona z predchádzajúceho obdobia bude do istej miery použitý, ale určite ho chceme ešte zlepšiť,“ potvrdilo.

Nechcú predbiehať

Podrobnosti ešte ministerstvo nechce zverejniť, kým sa neporozpráva s odborníkmi z praxe.

V programe vlády sa píše len to, že vláda zjednoduší stavebné konanie, osobitne pre rodinné domy a malé bytové domy. Zapracovať chce aj na digitalizácii územného a stavebného konania.

„Kto chce stavať rodinný dom, musí prejsť pomaly rovnakými papierovačkami ako ten, čo stavia jadrovú elektráreň. Terajší zákon je skostnatený, určite ho treba upraviť,“ hovorí Viera Hanuláková, riaditeľka Slovenskej komory architektov.

Prísny len naoko

V návrhu od Smeru, z ktorého chce ministerstvo vychádzať, bolo viac zásadných zmien. Stavebné konania sa mali skrátiť, pri menších stavbách zlúčiť a na Slovensku malo byť menej stavebných obvodov.

Stavebná inšpekcia mala mať viac právomocí a na vzdelanie úradníkov sa mali klásť omnoho vyššie nároky. Každá obec, bez ohľadu na počet obyvateľov, mala mať svoj územný plán.

Zákon zavádzal aj takzvaný zastavovací plán, s ktorým opoziční politici a stavebníci nesúhlasili. Išlo by o podrobnejšiu verziu územného plánu, kde by bolo presnejšie uvedené, čo, kde a ako sa môže stavať.

„Tento plán sa mal prerokovávať verejne a ľudia by mali možnosť dozvedieť sa, čo sa v ich okolí plánuje,“ povedal vlani vtedajší minister dopravy a výstavby Ján Počiatek zo Smeru.

Oponenti tvrdili, že územné plány obciam stačia a zastavovacie plány im len zvýšia výdavky a výstavbu predĺžia a sťažia.

Zákon mal skoncovať aj s čiernymi stavbami. Chcel úplne vyškrtnúť možnosť dodatočného povolenia stavieb. Znamená to, že ak by niekto začal stavať bez povolenia a prišlo by sa na to, stavbu by bez výnimky musel zbúrať.

Pre čierne stavby, ktoré už stoja, malo platiť dodatočné obdobie, počas ktorého by sa dali zlegalizovať. Pre chatrče v osadách, kde žijú marginalizované skupiny, mala byť táto lehota dlhšia.

Zákon mal priniesť aj viac umenia do verejného priestoru. Stavbári mali vyčleňovať špeciálne peniaze na sochy či fontány.

„Z celého zákona však bolo cítiť, že ho síce písali experti, ale absolútne odtrhnutí od reality. Mnohé z tých vecí boli nelogické alebo sa dali obísť,“ myslí si Miroslav Konôpka, predseda Združenia stavebníkov Slovenska.

Chýba široká podpora

Počiatek nakoniec zákon stiahol v druhom čítaní v parlamente. Nepáčilo sa mu, že ho kritizovala opozícia či niektoré združenia. Vravel, že má ísť o odborný zákon so širokou podporou.

Preto je otázne, či ho nová vláda s menšími úpravami presadí. Dnes stále platí stavebný zákon z roku 1976, ktorý prešiel vyše 30 novelizáciami.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.