Štiavnica chce lepšie spojenie so svetom. Pomôcť má obchvat

Obchvat Banskej Štiavnice by mal viesť z Banskej Belej cez kysihýbeľský les až do mesta UNESCO.

Banská Štiavnica - Trasa cez Banskú Belú nespĺňa podmienky pre cestu prvej triedy. Napriek tomu ňou je a v smere od Zvolena ostáva hlavným spojením s Banskou Štiavnicou.

Toto riešenie roky nevyhovuje mestu UNESCO ani samotnej Banskej Belej. Štiavnica chce lepšie a rýchlejšie napojenie na neďalekú R1, obec naproti tomu ničí hustá doprava.

Dlhodobý problém by mal v budúcnosti aspoň z časti vyriešiť obchvat, s ktorého výstavbou by chcela Slovenská správa ciest začať najskôr v roku 2015.

Kratšia cesta k R1

Trasa dlhá asi 4,7 kilometra by mala viesť od areálu niekdajšieho závodu Dinas v Banskej Belej cez kysihýbeľský les v smere na Banský Studenec a ďalej do Banskej Štiavnice.

„Mesto sa viac ako dvadsať rokov snaží o vybudovanie prípojky na rýchlostnú cestu Hronská Breznica a najmä o vybudovanie nového obchvatu Banská Belá – Banská Štiavnica s technicky miernejším stúpaním ako je súčasná trasa cez Hájik, ktorá spôsobuje dopravné problémy najmä v zimných mesiacoch," hovorí banskoštiavnická primátorka Nadežda Babiaková o opakovaných žiadostiach smerom k vláde.

Nová komunikácia by podľa jej slov mala tvoriť základnú dopravnú trasu z hľadiska nadregionálnych väzieb. Okrem lepšieho napojenia na hlavné ťahy od nej očakáva aj prínos pre ďalší rozvoj cestovného ruchu a zamestnanosti v regióne.

Obchvat by mal cestu k R1 skrátiť pre Banskoštiavničanov, ale aj pre obyvateľov Banského Studenca o niekoľko kilometrov.

 „Určite to pre nás bude prínos, cesta do Zvolena sa nám tak výrazne skráti,“ reaguje starostka Banského Studenca Mária Kašiarová.

Doprava ničí domy aj kaplnku

Čo najskorší začiatok výstavby nového prepojenia by uvítal aj starosta Banskej Belej Branislav Babirád.

 „Obchvat by odľahčil  dopravu cez obec. Cesta cez ňu totiž jej súčasnému zaťaženiu nie je prispôsobená,“ hovorí. Problémom sú najmä kamióny v najužších úsekoch cesty.

 „Doprava nám ničí domy pozdĺž cesty vrátane kaplnky, ktorá je kultúrnou pamiatkou, v bezprostrednom susedstve komunikácie. Máme tu hluk a prach,“  vymenúva najväčšie negatíva súčasného stavu starosta.

Od obchvatu očakáva nie len menšie zaťaženie dopravou, ale aj súvisiacu väčšiu bezpečnosť pre miestnych obyvateľov.

Pracujú na projektovej dokumentácii

Slovenská správa ciest chce na výstavbu získať prostriedky z eurofondov v programovacom období 2014 až 2020.

Potvrdila to vedúca  organizačno-správneho odboru Slovenskej správy ciest Iveta Fedorová.

 „V tomto roku by mala byť dodaná projektová dokumentácia pre územné rozhodnutie, potom požiadame o územné rozhodnutie, na budúci rok chceme vysúťažiť dodávateľa projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie,“  informuje o aktuálnom stave projektu.

Obyvatelia regiónu môžu v týchto dňoch nahliadnuť do dokumentácie k zámeru, jej verejné prerokovanie sa uskutoční 21. augusta o 15. hodine v priestoroch banskoštiavnickej radnice.

Podrobne monitorujeme:

R1, rýchlostná cesta

Priamo súvisiace články

Cez Ficove rodisko postaví štát rýchlostnú cestu 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...