Štiavnica chce lepšie spojenie so svetom. Pomôcť má obchvat

Obchvat Banskej Štiavnice by mal viesť z Banskej Belej cez kysihýbeľský les až do mesta UNESCO.

Banská Štiavnica - Trasa cez Banskú Belú nespĺňa podmienky pre cestu prvej triedy. Napriek tomu ňou je a v smere od Zvolena ostáva hlavným spojením s Banskou Štiavnicou.

Toto riešenie roky nevyhovuje mestu UNESCO ani samotnej Banskej Belej. Štiavnica chce lepšie a rýchlejšie napojenie na neďalekú R1, obec naproti tomu ničí hustá doprava.

Dlhodobý problém by mal v budúcnosti aspoň z časti vyriešiť obchvat, s ktorého výstavbou by chcela Slovenská správa ciest začať najskôr v roku 2015.

Kratšia cesta k R1

Trasa dlhá asi 4,7 kilometra by mala viesť od areálu niekdajšieho závodu Dinas v Banskej Belej cez kysihýbeľský les v smere na Banský Studenec a ďalej do Banskej Štiavnice.

„Mesto sa viac ako dvadsať rokov snaží o vybudovanie prípojky na rýchlostnú cestu Hronská Breznica a najmä o vybudovanie nového obchvatu Banská Belá – Banská Štiavnica s technicky miernejším stúpaním ako je súčasná trasa cez Hájik, ktorá spôsobuje dopravné problémy najmä v zimných mesiacoch," hovorí banskoštiavnická primátorka Nadežda Babiaková o opakovaných žiadostiach smerom k vláde.

Nová komunikácia by podľa jej slov mala tvoriť základnú dopravnú trasu z hľadiska nadregionálnych väzieb. Okrem lepšieho napojenia na hlavné ťahy od nej očakáva aj prínos pre ďalší rozvoj cestovného ruchu a zamestnanosti v regióne.

Obchvat by mal cestu k R1 skrátiť pre Banskoštiavničanov, ale aj pre obyvateľov Banského Studenca o niekoľko kilometrov.

 „Určite to pre nás bude prínos, cesta do Zvolena sa nám tak výrazne skráti,“ reaguje starostka Banského Studenca Mária Kašiarová.

Doprava ničí domy aj kaplnku

Čo najskorší začiatok výstavby nového prepojenia by uvítal aj starosta Banskej Belej Branislav Babirád.

 „Obchvat by odľahčil  dopravu cez obec. Cesta cez ňu totiž jej súčasnému zaťaženiu nie je prispôsobená,“ hovorí. Problémom sú najmä kamióny v najužších úsekoch cesty.

 „Doprava nám ničí domy pozdĺž cesty vrátane kaplnky, ktorá je kultúrnou pamiatkou, v bezprostrednom susedstve komunikácie. Máme tu hluk a prach,“  vymenúva najväčšie negatíva súčasného stavu starosta.

Od obchvatu očakáva nie len menšie zaťaženie dopravou, ale aj súvisiacu väčšiu bezpečnosť pre miestnych obyvateľov.

Pracujú na projektovej dokumentácii

Slovenská správa ciest chce na výstavbu získať prostriedky z eurofondov v programovacom období 2014 až 2020.

Potvrdila to vedúca  organizačno-správneho odboru Slovenskej správy ciest Iveta Fedorová.

 „V tomto roku by mala byť dodaná projektová dokumentácia pre územné rozhodnutie, potom požiadame o územné rozhodnutie, na budúci rok chceme vysúťažiť dodávateľa projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie,“  informuje o aktuálnom stave projektu.

Obyvatelia regiónu môžu v týchto dňoch nahliadnuť do dokumentácie k zámeru, jej verejné prerokovanie sa uskutoční 21. augusta o 15. hodine v priestoroch banskoštiavnickej radnice.

Podrobne monitorujeme:

R1, rýchlostná cesta

Priamo súvisiace články

Cez Ficove rodisko postaví štát rýchlostnú cestu 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.