Štrajk je len dôsledok chýb v mýte

Štrajk Únie autodopravcov Slovenska je skutočnosťou. Hlavnými centrami protestov majú byť Bratislava a Košice, teda mestá s najvyššou hustotou premávky v krajine. V konkretizácii formy boli dopravcovia do poslednej chvíle zdržanliví. Zrejme aby sa vyhli "štrajkokazom". Podporu im prisľúbili aj ich českí kolegovia.

Podľa predbežných informácií chcú staviť skôr na symbolické formy vyjadrenia svojej nespokojnosti a požiadaviek. Maľovaním "blokujúcich" áut na vozovku, odovzdaním hračkárskych autíčok na Úrade vlády. Vraj aby sa kompetentní radšej hrali s nimi a nie s reálnymi výrobnými prostriedkami dopravcov.

Vláda sa však stále tvári neoblomne, "veľký" Česmad si umýva ruky.

Z komunikácie zástancov mýta "tak, ako bolo nastavené", vyplýva, akoby celý problém stál iba na kamiónoch. Mýto však majú platiť majitelia všetkých vozidiel nad tri a pol tony. A to sú aj malé nákladné autá, tie, ktoré zabezpečujú každodenné zásobovanie, tie, ktoré vyvážajú odpad, a aj tie, ktoré slúžia na poľnohospodársku výrobu. Nezabúdajme na autobusy. Nie je to teda len o kamiónoch - "ničiteľoch ciest". Ani jeden z nich však nikdy nevyslovil požiadavku, že nechce platiť mýto. A každý kamión z tých, ktoré začiatkom roka stáli na Rožňavskej ceste v Bratislave, OBU jednotku mal.

Argument s presunom väčšiny nákladnej dopravy na železnicu môže obstáť iba v prípade veľkého objemu tovaru. No aj ten musia "malé" nákladiaky neskôr porozvážať k odberateľom. Navyše ceny spoločnosti Cargo, ktorá je dominantným hráčom na koľajniciach, sú nekonkurencieschopné. Aj pri štedrých dotáciách či "záchranných balíčkoch" zo strany štátu.

Ak bolo hlavnou motiváciou zavedenia mýta získať prostriedky na výstavbu diaľnic, malo byť aj spravodlivo nastavené. Vysoké percento dane totiž prináša papierovo vysoký zisk, no skôr ruinuje, ako vynáša. Najskôr tých, čo dane platiť musia, a potom aj samotný štát, keďže "skrachovanci" padnú následne do sociálnej siete, beztak už poriadne napnutej.

Ak ekonomická výkonnosť krajiny klesá, prioritnou úlohou vlády by malo byť "uvoľnenie rúk" tým, čo hospodársky výsledok tvoria - podnikateľom a ich zamestnancom. Viac obchodných transakcií znamená vyšší príjem z DPH, vyšší základ pre daň z príjmov, a tým aj vyšší výnos z nej. Myšlienka, že ľudia, ktorí krízu nezavinili, by ňou nemali trpieť, má racionálny základ. Konkrétne kroky kompetentných ministerstiev však nesvedčia o tom, že by túto myšlienku aj realizovali v praxi. Na ľudí totiž kríza skutočne doľahla.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.