Pozajtra chcú dopravcovia odštartovať ostrý štrajk. Stále však neprezradili, čo má obnášať.
Bratislava - Dopravcov, ktorí plánujú od pondelka opäť protestovať proti mýtnemu systému na Slovensku, by mali podporiť aj kamionisti z iných krajín. „Už v predošlej blokáde nás chceli podporiť aj zahraniční dopravcovia, ale vo viere, že premiér splní svoj sľub rokovať s nami, sme ich požiadali o časový odklad," povedal prezident Únie autodopravcov Slovenska Jaroslav Polaček.
Budúcotýždňový štrajk by mal mať podporu dopravcov z okolitých krajín. Polaček nespresnil, akú formu bude protest mať.
Už teraz je isté, že štrajk na Slovensku má podporu českých dopravcov. „Tí, čo budú v tej chvíli na Slovensku a nebudú mať termínované prepravy, si myslím, že sa pripoja," povedal Martin Špryňar, generálny tajomník združenia dopravcov Česmad Bohemia. Združenie podľa neho nič neorganizuje, v cudzom štáte vraj ani nemôže.
Českí dopravcovia majú veľa dôvodov, prečo štrajk u nás podporujú. Pripomienky k mýtu poslali aj ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu (Smer), ale odpoveď nedostali. „Systém nefunguje. Stále sú problémy s distribúciou palubných jednotiek. Ak nefungujú, tak by sa malo zavolať na call centrum a dostať chybový kód, ale tam sa nedá dovolať," vraví Špryňar.
Českým dopravcom podľa neho prekáža aj „nespravodlivo spoplatnená široká sieť ciest prvej triedy na Slovensku".
Práve to chcú zmeniť aj protestujúci dopravcovia: okresať spoplatnené cesty prvej triedy z takmer 1500 na 333 kilometrov. V opačnom prípade sa má mýto stopnúť do konca júna, kým sa mýtny systém neupraví.
Spoplatnenie ciest prvej triedy je zatiaľ pozastavené do odvolania. Pôvodne malo byť pozastavené do konca januára, ale premiér termín predĺžil na neurčito. Štrajk je preto podľa hovorcu rezortu dopravy Stanislava Jurikoviča neopodstatnenou aktivitou.
Štrajk sa však nechystá podporiť konkurenčné združenie dopravcov na Slovensku - Česmad. Aktuálne má deväť požiadaviek a tie sa vďaka rokovaniam postupne plnia. Vláda im podľa prezidenta združenia Petra Halabrína vyšla v ústrety napríklad znížením pokút za nesprávnu manipuláciu s palubnou jednotkou.
Tiež tým, že sa platby za mýto na cestách prvej triedy stopli, kým sa nedorieši rozdelenie spoplatnených úsekov na menšie. „Česmad Slovakia pripravovaný štrajk nepodporuje ani nesúhlasí s takouto formou riešenia problémov dopravcov," povedal Halabrín.
Česmad má 1100 členov, niektorí z nich však štrajk Únie autodopravcov podporujú. Podľa Polačeka je v protestujúcej únii registrovaných takmer 500 dopravcov. „Na poslednej schôdzi sme sa členov pýtali, koľkí sú registrovaní aj v Česmade. Dve tretiny dvihli ruku," povedal.
Spoplatnenie ciest prvej triedy mal Česmad pôvodne na zozname požiadaviek, ale vypustil ho. „Združenie by bolo rado, keby sa v tejto veci niečo zmenilo, ale po odborných debatách sme prišli na to, že sú tu vážne argumenty proti," povedal Halabrín. Proti okresaniu spoplatnených ciest hovorí najmä to, že sa na ne presunú kamióny z diaľnice. Protestujúci dopravcovia hovoria, že stačí značkami zakázať prejazd tranzitujúcim kamiónom po týchto cestách.
Členmi Česmadu sú z veľkej časti medzinárodní dopravcovia. Tí cesty prvej triedy využívajú podľa Polačeka menej ako vnútroštátni dopravcovia. Halabrín však tvrdí, že mýto na cestách prvej triedy sa týka aj medzinárodných dopravcov.
Prezident Únie autodopravcov Slovenska JAROSLAV POLAČEK verí, že štrajk verejnosť podporí.
Neobávate sa, že váš druhý protest nebude mať takú podporu verejnosti ako prvý?
„Ľudia chápali našu potrebu a budeme radi, keď to aj pri týchto protestoch budú vnímať podobne."
Prečo by vás verejnosť mala podporiť?
„Okrem argumentov, ktoré sme už povedali, sa najväčší argument dozvie v nedeľu."
Vaše požiadavky dnes zaznievajú inak. Hovoríte hlavne o spoplatnených cestách prvej triedy.
„Na začiatku sme dali 11 požiadaviek, a tie sme nastavili voči dopravcom i verejnosti. Neskôr sme ich zredukovali na štyri, pre väčšiu prehľadnosť."
Pri ústupe z prvého protestu ste vyhlásili, že tri požiadavky sú splnené.
„Bolo to unáhlené vyjadrenie."
Premiér Robert Fico vymenúva, čo všetko splnil.
„Mýli si požiadavky, ktoré sme predostreli ako dopravcovia, s podnetmi, ktoré sme dali, keď sme zistili, že mýto nefunguje."
Starostovia nevylučujú, že budú blokovať cesty pre kamióny
Spôsob štrajku autodopravcov ešte nie je známy
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.