Strany sľubujú motoristom pred voľbami najmä diaľnice. Čo ešte?

Bratislava - Motoristická verejnosť je v očiach politikov mimoriadne obľúbeným "oslíkom potras sa". Automobil má v našich životoch nenahraditeľné miesto a mocní nás nechávajú za jeho používanie platiť. Je však pred voľbami, a tak sa môžeme pozrieť na to, čo sú nám politické strany ochotné za naše dane aspoň sľúbiť.

Z volebných programov najsilnejších strán sme vybrali úryvky venované oblasti dopravy. Zarazilo nás, ako málo sa vo všeobecnosti politici vo svojich plánoch dopravou zaoberajú. Niektorí jej nevenovali vo svojich predsavzatiach dokonca žiadny priestor.

Smer

Najsilnejšia súčasná strana Smer kladie najväčší dôraz na dobudovanie diaľničného spojenia medzi Bratislavou, Košicami a Banskou Bystricou.

Okrem toho sľubuje znižovanie počtu obetí dopravných nehôd a boj s pirátmi na cestách. V programe sa zaväzuje, že nebude dvíhať ceny diaľničných známok pre automobily do 3,5 tony.

HZDS

Koaličný partner Smeru, Hnutie za demokratické Slovensko, chce zabrániť zavedeniu elektronického mýtneho systému pre osobné autá. Sľubuje aj urýchlenie výstavby a modernizácie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami do roku 2013 a zároveň pokračovanie výstavby diaľníc a rýchlostných ciest.

SDKÚ

Opozičná SDKÚ je takisto proti elektronickému mýtu pre osobné vozidlá a v programe sa zamerala na financovanie výstavby diaľnic prostredníctvom európskych fondov a štátnych dlhopisov, ktoré majú pritiahnuť do výstavby peniaze z dôchodkových správcovských spoločností.

Okrem D1 z Bratislavy do Košíc chce SDKÚ rozbehnúť výstavbu rýchlostnej cesty R4 od poľskej hranice cez Prešov a Košice do Maďarska, R2 z Žiaru nad Hronom cez Prievidzu do Trenčína, kde sa má napojiť na D1 a ťah do Českej republiky. Strana sa chce zasadiť aj za stavbu obchvatov Bratislavy, Prešova a Banskej Bystrice.

KDH

Kresťanskodemokratické hnutie chce tiež prehodnotiť financovanie cestnej infraštruktúry cez PPP a nahradiť ho eurofondami. V jeho programe sa píše o modernizácii tranzitných úsekov s prioritou na krízové uzly.

Kresťanskí demokrati chcú podporovať aj projekty integrovanej mestskej dopravy a v mestách preferovať hromadnú osobnú dopravu pred individuálnou.

SaS

Sloboda a solidarita si predsavzala stavať diaľnice a rýchlocesty únosným tempom, čo odhadla na 60 kilometrov ročne. Najvyššiu prioritu má do roku 2014 mať, samozrejme D1 Bratislava - Košice, potom úsek Košice - Michalovce a nultý obchvat Bratislavy D4.

SaS tiež navrhuje zníženie spotrebnej dane z palív a cestnej dane na minimum povolené Európskou úniou a tiež ponechanie diaľničných známok pre osobné autá.

SMK

Strana maďarskej koalície uvádza ako prioritu v oblasti dopravy vybudovanie rýchlostnej cesty z východu na západ Slovenska južnou trasou R7 a zvýšiť bezpečnosť a plynulosť dopravy budovaním obchvatov miest a obcí.

Most-Híd

Most-Híd chce pokračovať v stavbe infraštruktúry aj prostredníctvom PPP, ale s väčšou účasťou štátnych peňazí a v prípade lokálnych komunikácií aj s účasťou samosprávy a štátu v kombinácii s PPP.

Ostatní

Vo volebných programoch Slovenskej národnej strany, Komunistickej strany Slovenska a Občianskej konzervatívnej strany, kandidujúcej na listine Mostu-Híd, sme žiadne vyjadrenia k problematike dopravy nenašli. To môže, samozrejme, tiež hovoriť o prístupe týchto subjektov k motoristickej verejnosti.

Vo Veľkej Británií sa nový šéf ministerstva dopravy po nedávnych voľbách okamžite pustil do reforiem a ohlásil stabilizáciu cien pohonných hmôt, zmeny v mýtnom systéme a celkovo priateľskejší prístup novej administratívy k motoristom.

Ak by z toho aspoň čas dotiahol aj do úspešného konca, mohli by sme Britom blahoželať. Či máme podobné vyhliadky po voľbách aj my, je veľmi otázne. Tobôž po zhodnotení ich doterajšieho konania v náš (ne)prospech.

Pokúsime sa tiež priniesť vyjadrenia politických strán na naše otázky o podpore motoristov.

Mimochodom, čo by mali, podľa vás, spraviť politici po voľbách pre všetkých, ktorí sa presúvajú cestami?

Podrobne monitorujeme:

Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka

R4, rýchlostná cesta

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...