Stretli sme sa k rozšíreniu verejného osvetlenia v našej mestskej časti

V stredu sme sa dvaja poslanci za našu mestskú časť stretli na pracovnom rokovaní so správcom verejného osvetlenia v meste.

Priamo v teréne sme riešili požiadavky a koncepciu rozširovania verejného osvetlenia v okrajových častiach mesta, kde žijú tí Prešovčania, ktorých ulice sa po západe slnka ponoria do tmy.

Výjazd sme začali na Cemjate, konkrétne na Medveďej ulici. V bočných uličkách, pri lese, paralelne s hlavnou cestou, je jedna z lokalít, kde ešte nie je verejné osvetlenie. Správca verejného osvetlenia v meste (firma O.S.V.O. comp, s. r. o.) má vypracovaný projekt rozšírenie verejného osvetlenia. Zvážili sme, že je táto lokalita je jeden z kandidátov na čiastočné pokrytie novými svetelnými bodmi v rámci dostupného rozpočtu.

Ako druhú sme navštívili lokalitu Vydumanec, konkrétne Malkovskú ulicu (a tiež ulice Zajačia, Skromná, Jazvečia, Vlčia, Líščia). Lokalita má potenciál budúceho rozvoja, najmä potom, ako budú vybudované obslužné komunikácie k západnému portálu tunela diaľnice D1. To je zároveň trochu hendikep, keďže verejné osvetlenie bude riešiť okolo týchto komunikácií investor výstavby - Národná diaľničná spoločnosť. Predpokladá sa, že mestský správca osvetlenia následne preberie správu tohto verejného osvetlenia.

Zvážili sme preto, ako užitočné, skoordinovať zámery pripravovanej výstavby komunikácií s ďalšími plánmi výstavby v tejto lokalite. Správcovi som prisľúbil, že sprostredkujem komunikáciu s našimi obyvateľmi tejto lokality, aby mohol čo najlepšie zohľadniť miestne podmienky a využiť znalosti obyvateľov o tejto lokalite.

Treťou zastávkou bola lokalita Za Kalváriou, konkrétne sme prešli cez Terchovskú ulicu, kde boli zrekonštruované v časti ulice stĺpy verejného osvetlenia. Rekonštrukcia spočívala v ich narovnaní a dostali tiež nový náter. Ide o úsek od križovatky až po začiatok Súľovskej ulice.

Skončili sme na ulici Ku Kyslej vode, pri križovatke ulíc Ku Brezinám a Turistická. Rozoberali sme konkrétne technické možnosti osvetlenia časti tejto ulice, umiestnenia lámp (svetelné body) a ich napojenia na existujúci rozvod.

Aj tu som správcovi prisľúbil pomoc v podobe sprostredkovania kontaktu na obyvateľov tejto lokality.

Umiestnenie stožiarov by mohol uľahčiť fakt, že koncom minulého roku sa podarilo na týchto uliciach majetkovoprávne vysporiadať vlastníctvo pozemkov pod ulicami, ktoré dovtedy patrili Lesom Slovenskej republiky. Aj vďaka účinnej pomoci tamojších obyvateľov došlo k vysporiadaniu.

Okrajovom sme spomenuli aj doplenie niekoľkých svetelných bodov na ulici 17. novembra medzi rodinnými domami, no to je už susediaca mestská časť.

S riaditeľom spoločnosti O.S.V.O. comp, s. r. o., sme opäť rozobrali aj podrobnosti o myšlienke využiť príslušné granty na zásadnú modernizáciu verejného osvetlenia v meste, čím by sme zabili aspoň "dve muchy jednou ranou" - staré svetelné body by sa zmodernizovali a zároveň by sa mohla dosiahnúť významná úspora elektriny a nákladov na údržbu. K tomuto cieľu však ešte vedie určitá cesta, preto ešte bude treba nemalé úsilie, pochopenie v mestskom zastupiteľstva a aj kus šťastia.

Pre verejné osvetlenie v meste zatiaľ žiaľ neexistuje transparentná koncepcia jeho rozvoja. Tento nedostatok nahrádzajú práve takéto pracovné stretnutia, ako sa uskutočnilo v stredu, keďže mi ako poslancovi záleží, aby rozvoj mesta napredoval a mesto neustrnulo. Dúfam, že tmavých miest po zotmení bude v Prešove postupne menej a menej, a že nové ulice nebudú na prvé lampy čakať príliš dlho a aj ich obyvatelia a návštevníci sa budú môcť cítiť po zotmení bezpečne.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...