Subdodávky diaľnic chcú po tragédii v Iliašovciach škrtať

Po tragédii v Iliašovciach sa majú obmedziť a odkryť subdodávatelia na stavbu diaľnic.

Bratislava - Ak už raz stavebná firma získa od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) zákazku na výstavbu diaľnice či rýchlostnej cesty, nemala by prácu neobmedzene delegovať na subdodávateľov. NDS plánuje dať stavbárom do zmlúv limit, že aspoň 50 percent stavby musí postaviť ten, kto vyhral tender.

Diaľničná spoločnosť tak chce predísť situáciám, aká sa odkryla napríklad po páde rozostavaného mosta pri Iliašovciach. Vtedy sa firmy odvolávali na dodávateľov a tí zasa na svojich dodávateľov.

Nové tendre

Kde môžu platiť nové pravidlá

  • D1: Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, predpokladaná cena: 488 mil. eur.
  • D3: Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno), predpokladaná cena: 284 mil. eur
  • R2: Ruskovce – Pravotice, predpokladaná cena: 105 mil. eur
  • R2: Zvolen východ – Pstruša, predpokladaná cena: 137 mil. eur.
  • R2: Pstruša –Kriváň, predpokladaná cena: 227 mil. eur.

Zvýši to ceny?

Firma Bögl a Krýsl, ktorá stavbu mosta zastrešovala cez zákazku, ktorú vyhrala v konzorciu s Váhostavom, tvrdí, že 50­percentný limit nebude problém. „Máme s tým už skúsenosť napríklad zo železničných stavieb u nás, kde sú tieto pravidlá štandardom,“ povedala hovorkyňa firmy Kateřina Plechatá.

Ďalší oslovení stavbári sa k tomu nevyjadrili. Šéf Zväzu stavebných podnikateľov Zsolt Lukáč hovorí, že dosiaľ stavbári zháňali subodávateľov často preto, aby mohli ponúknuť v tendri nízku cenu. „Veľakrát si najímali subdodávateľov, ktorí boli ochotní ísť do ešte lacnejších rozpočtov, ako majú veľké firmy,“ hovorí.

Jiří Vacek zo spoločnosti CEEC Research, ktorá sa zameriava na prieskumy medzi stavbármi, pritom tvrdí, že veľkí stavbári majú aj dnes vlastné voľné kapacity na to, aby diaľnice sami nielen vyhrali, ale aj stavali.

„Aktuálne vyťaženie kapacít veľkých spoločností je nízke. Preto pre ne nebude problém zaistiť 50 percent realizácie vlastnými silami. Negatívny vplyv to však môže mať na malé a stredné firmy, ktoré doteraz veľkým firmám mohli dodávať,“ hovorí.

Tých, ktorí zostanú, by mala NDS poznať. Štátnej akciovke by totiž víťazi tendrov mali pravidelne posielať informácie o kompletnom dodávateľskom reťazci.

Bankové prísľuby?

Otázkou je, či diaľničiari dokážu ustriehnuť, či sa skutočne na stavbách pohybujú práve tie firmy, ktoré sú nahlásené. Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného si myslí, že aj keď vždy existuje snaha obchádzať pravidlá, nesplniteľná úloha pred NDS nie je.

Menšie firmy chce pritom NDS vyšachovať z tendrov aj cez prísnejšie – záväzné – bankové prísľuby v súťažných podmienkach.

„Podľa mojich informácií zadávateľ požaduje predložiť len nezáväzný prísľub,“ hovorí Plechatá z Bögl a Krýsl. Ale ani záväzné dokumenty od banky vraj nebudú problém.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...