Súkromné diaľnice na Slovensku sa nebudú stavať len zo súkromných peňazí. Kríza spôsobila, že uchádzači nedokážu zohnať celý balík financií potrebný na pokrytie dohody o stavaní diaľnic.
Kríza ohrozila aj PPP projekty na Slovensku. Na financovanie mnohých úsekov diaľnic pôjdu aj peniaze z európskych bánk špecializujúcich sa na verejné projekty.
Potvrdili sa tak obavy premiéra Roberta Fica a ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, že kríza naviedla banky k ostražitosti. Tridsaťročné zmluvy aj pri garantovaní štátu sú pre nich príliš riskantné.
Vláda teraz rokuje s európskymi bankami, ktoré sa špecializujú na verejné projekty, aby chýbajúce peniaze zohnala. "Obavy o získanie prostriedkov sa ukázali ako opodstatnené. Preto sme začali vyjednávať s Európskou bankou pre obnovu a rozvoj (EBRD). Predbežne sme sa dohodli na sume 150 miliónov eur," doplnil Vážny. To je v prepočte vyše 4,5 miliardy korún. Banka má podobné úroky ako komerčné finančné inštitúcie.
Peniaze majú smerovať do prvej súkromnej diaľnice, ku ktorej sa majú uzatvoriť zmluvy do konca januára - na rýchlostnú cestu R1. Ide o 52 kilometrov na trase Bratislava - Banská Bystrica. Rovnako premiér Robert Fico potvrdil, že štát rokuje aj s Európskou investičnou bankou. Tá by zasa mala vláde Slovenska doložiť na súkromnú diaľnicu medzi Martinom a Prešov.
"Pokúšame sa pretlačiť, aby Európska investičná banka zvýšila podiel spolufinancovania zo 700 miliónov eur na miliardu eur," spresnil premiér. To je 30 miliárd korún. Peniaze podľa spresnenia rezortu dopravy majú byť použité práve na vyše 75 kilometrov diaľnice D1, ktorá by sa mala postaviť ako druhá v poradí súkromná diaľnica na Slovensku. Ponuky od troch uchádzačov budú známe až začiatkom budúceho roka.
"Včera (v stredu) dokonca EBRD povedala, že napriek vynikajúcej pripravenosti na PPP máme smolu v tom, že je finančná kríza a banky sú veľmi konzervatívne v uvoľňovaní finančných prostriedkov. Napriek tomu verím, že pôjde R1," dodal premiér. Aj riaditeľ banky potvrdil pre agentúru SITA, že už so slovenskými politikmi vyjednával. Tvrdil však, že o konkrétnej sume sa nehovorilo.
Problém s nedostatkom peňazí sa potvrdil až teraz, keď má ministerstvo dopravy na stole prvé ponuky na súkromnú diaľnicu medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom. Štyria uchádzači podali ponuky, z ktorých je zrejmé, že celú sumu na diaľnice nezoženú. Ich ponuky na postavenie, 30-ročné prevádzkovanie a udržiavania diaľnice sa pohybujú od necelých 42 do 55 miliárd korún (presne od 1,32 do 1,9 miliardy eur). Pritom stavebné náklady sú necelých 21 miliárd korún.
"Nepotvrdila sa teória, že diaľnice stavané cez PPP zmluvy budú predražené troj- až štvornásobne. Okrem toho sa ukazuje, že stavebné náklady dokážu súkromné konzorciá zvládnuť lacnejšie, ako sme predpokladali," povedal Vážny.
Štátni investori už nebudú môcť súkromným stavebným firmám pridávať desiatky miliónov cez doplatky k zmluvám o stavaní diaľnic. Vláda včera odsúhlasila v materiáli o stavaní diaľnic na najbližšie roky strop - najviac 10-percentné predraženie pôvodných cien. Dodatky k zmluvám so stavebnými firmami počas výstavby často totiž predražovali diaľničné stavby o 15 až 20 percent. Rovnako je z materiálu jasné, že do roku 2010 sa diaľnica medzi Žilinou a Košicami nesprejazdní, aj keď to sľúbil Robert Fico. "S výnimkou Donovalov sa bude dať plynulo prejsť až do Košíc. Pokiaľ ide o Žilinu a tunely, to je nereálne," odpovedal v stredu premiér Fico na otázku, či skutočne pôjdu autá do Košíc z hlavného mesta po diaľnici v roku 2010.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Fico sa obáva, že banky nebudú chcieť financovať PPP
Správa o financovaní PPP projektov
Diaľničné PPP projekty môže ohroziť problém s financovaním
Investičná banka: Kríza spomalí výstavbu diaľnic cez PPP
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.