Supertajné mýto čaká skúmanie

Aj elektronické mýto má svoj obranný val. Informácie o jeho kvalite sú veľmi bránené.

Bratislava - Prísne strážené tajomstvo. Tak sa dajú označiť údaje o efektivite výbere mýta, čiže o tom, ako úspešne ho prevádzkovateľ mýta – firma SkyToll – vyberá a či mu neuniká priveľa čiernych pasažierov.

Ani zákon o slobodnom prístupe k informáciám totiž neprinútil štát odtajniť tieto údaje. Najprv žiadosť zamietla Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a  jej rozhodnutie potvrdilo ministerstvo dopravy. Dôvod mali ten istý. Vraj nejde o informácie, ktoré je Národná diaľničná povinná podľa zákona sprístupniť.

Kvalita ovplyvňuje výber

Právnici, ktorých sme oslovili, už keď žiadosť odmietla NDS, sa zhodli na tom, že argumentácia štátnej akciovky by na súde zrejme neuspela. Z jej odpovede vyplýva, že nejde o informácie o nakladaní s verejnými prostriedkami.

Príjmy z mýta

Skutočný výber mýta

  • Január: 6,7 milióna eur
  • Február:  6,3 milióna eur
  • Marec: 13 miliónov eur
  • Apríl: 11,9 milióna eur
  • Máj: 12,4 milióna
  • Spolu: 50,3 milióna eur

 Plánovaný výber mýta*

  • Január: 8 miliónov eur
  • Február: 10,5 milióna eur
  • Marec: 13,5 milióna eur
  • Apríl: 13,5 milióna eur
  • Máj: 13,5 milióna eur
  • Spolu: 59 miliónov eur

* posledný odhad NDS, pôvodný ročný odhad bol 185, neskorší 165 miliónov eur

Zdroj: NDS, SkyToll

Právnik Peter Wilfling, spolupracujúci so združením Via Iuris, hovorí, že „NDS je stopercentnou akciovou spoločnosťou štátu, do ktorej štát vložil štátny majetok, preto aj informácie o nakladaní s majetkom NDS sú informáciami o nakladaní s majetkom štátu“.

Právnik Ján Buocik to vidí podobne: „Poplatky vyberané na základe zákona o elektronickom výbere mýta sú verejnými prostriedkami,“ povedal. Kvalita systému pritom priamo vplýva na to, koľko peňazí sa cez mýto podarí vybrať.

Prelomiť mlčanie sa nám nepodarilo aj napriek viacerým krokom. Ministerstvo dopravy sme navštívili aj osobne. Napokon rozhodlo, ale svoju odpoveď zaslalo do redakcie poštou.

Na ceste mala byť od pondelka, ale v redakcii sa neobjavila ani včera. Napokon sme od ministerstva získali aspoň kópiu. Zašli sme si po ňu osobne. Našu žiadosť o informácie odmietlo.

Plánovaný výber mýta redne

Odchádzajúci šéf NDS Igor Choma zo Smeru pritom nemá problém hovoriť o efektivite mýta aspoň v hrubých číslach.  Pohybuje sa podľa neho blízko úrovne 98,91 percenta. Povedal to pre agentúru Sita. Takéto percento má SkyToll v zmluve.

Keď je všetko v poriadku, prečo nám Národná diaľničná odmieta zverejniť správy, ktoré jej posiela takzvaný nezávislý znalec, firma Logica, zostáva záhadou.

Výbery z mýta podľa Chomu však zaostávajú za odhadmi iba o desať percent. V reáli je to do konca mája asi 15 percent a aj to len vtedy, ak zoberieme do úvahy posledné,  nadol upravované odhady. Z pôvodných 185 miliónov ročných výnosov sa postupne stalo 165 miliónov eur a včera už bol úhrn plánovaných výberov 153,5 milióna eur.

Také sú odhady, ktoré sme dostali od hovorcu Národnej diaľničnej Marcela Jánošíka včera. Určitý výpadok spôsobilo vyňatie ciest prvej triedy na dva mesiace spod spoplatnenia. Poslednú  úpravu Jánošík nevysvetlil.

Efektivitu odmieta zverejniť aj firma Logica. Právnik Buocik pripomína, že štátna diaľničná spoločnosť má sprístupňovať aj informácie o obsahu, plnení a činnostiach vykonávaných na základe uzatvorenej zmluvy.

Ak SkyToll nedodrží efektivitu zo zmluvy, hrozia mu miliónové pokuty. Predseda KDH, Ján Figeľ, ktorý pravdepodobne zasadne do kresla ministra dopravy, cez svojho hovorcu včera odkázal, že platí to, čo je v spoločných programových tézach.

Tam sa píše práve o dôslednom uplatňovaní práv štátu, vyplývajúcich zo zmluvy, ale aj o preskúmaní mýta z hľadiska presadzovania verejného záujmu.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...