Teátro alebo premiérova predpremiéra?

Nie médiá či opozícia, ale predseda vlády plní požiadavky „nezákonne" protestujúcich.

Podobnosť spôsobov premiéra Roberta Fica so spôsobmi premiéra Vladimíra Mečiara si už všimli mnohí, a preto nie sú prekvapením. Akurát, že premiér Fico rád používa ako politický štít aj prezidenta, o čom Mečiar iba sníval. Kým sa tzv. obmedzeným prezidentom nestal.

Reči o tom, že „nikdy nebol ohrozený demokratický systém tak, ako teraz", nemožno označiť z vecného hľadiska inak, ako skupinové šírenie poplašnej správy prezidentom Ivanom Gašparovičom, predsedom parlamentu Pavlom Paškom a premiérom Robertom Ficom. Z hľadiska ľudského zase ako fúkanie si „bobenka", keďže premiér bol prinútený autodopravcom ustúpiť.

Z hľadiska politického však možno „spoločné vyhlásenie troch najvyšších ústavných činiteľov SR" - ako to oficiálne oznámil Úrad vlády - považovať za neoficiálny začiatok volebnej kampane strany Smer. Na najvyššej úrovni - predsedu a podpredsedu strany a akoby, ale predsa len dôležitého člena. Premiér síce zatrúbil do útoku už predložením návrhu zákona o preukazovaní pôvodu majetku, to je však iba jeho osobný príspevok do kampane.

Čo triumvirát nevedel

Je už typické, že hlavní reprezentanti krajiny veľa hovoria, ale málo povedia. Obvinenie médií a opozície z toho, že „priamo, otvorene podporili nezákonné aktivity ľudí, ktorí protestovali proti rozhodnutiam, čo sa týkali zavedenia elektronického mýta", znie hrôzostrašne.

Triumvirát len akosi nevedel povedať, v čom konkrétne boli aktivity autodopravcov nezákonné a či na nich podali trestné oznámenia tak, ako sa v demokratickej krajine sluší a patrí. Aj preto, aby demokracia nebola v ohrození. Je to o to viac čudné, že väčšina - dvaja z troch - sa označuje za odborníkov na trestné právo. A tak, a to je pozoruhodné, najbližšie k veci bol tristný Paškov príbeh o lese, benzíne a zápalkách, čo o spoločnom vyhlásení veľa vypovedá a ešte viac naznačuje.

Štrajk to nebol, keďže nešlo o dohovorené hromadné prerušenie práce zamestnancami, ako znie jeho najjednoduchšia definícia. Využitie ústavného práva na odpor tiež nie, ani zhromažďovacieho práva. Prísne vzaté, kamióny v hlavnom meste zastavili na pokyn polície, nie svojvoľne. Faktom je, že premiér ani nedokáže pochopiť, čo sa stalo, pretože takému občianskemu protestu - a celoslovenskému - čelil zoči-voči prvý raz.

V čom bola teda akcia ľudí - autodopravcov nezákonná, naozaj nevedno. Nezaškodí však pripomenúť, že premiér ju za takú označil až potom, keď kamionisti z mesta odišli. Kým tam boli, hovoril iba o tom, že podmienkou na rokovanie s ním je, aby ukončili „aktivity, ktoré znepríjemňujú život verejnosti". Medzi nepríjemným a nezákonným je pritom nepochybne taký veľký rozdiel, že premiér je povinný si ho všimnúť, aj keby nechcel. Odhliadnuc od toho, že to je Robert Fico, ktorý požiadavky „nezákonne" protestujúcich plní, a nie médiá či opozícia.

Prehral s vlastnými

Vo všeobecnosti však vyhlásenie o ohrození demokracie platí. S tým, že ju ohrozujú hlavne tí, ktorí vyhlásenie o tom vydali. Nie je smiešne, ale smutné, keď sa slovo „nezákonnosť" nehanbia používať tí, ktorí porušujú základné ľudské práva a slobody nielen ako, ale doslova aj na bežiacom páse s batožinou. Pokus o falšovanie zákona predsedom parlamentu Pavlom Paškom, minister, ktorý dokázal oklamať vládu, a sprenevera spoločných peňazí cez rôzne tendre, boli azda v súlade s pravidlami? Neboli.

Je pochopiteľné, že Robert Fico je s vývojom situácie nespokojný, v tomto predvolebnom čase už potrebuje na scéne dominovať a nie reagovať. Hovorí stále o boji a obviňuje iných aj za zlyhania a neschopnosť svojej vlády. Účelom je vrátiť loptičku na druhú stranu ihriska - médiá a opozíciu - teda tam, kde tomu jeho sympatizanti stále rozumejú. A hlavne poprieť, že tentoraz nielen prehral, ale prehral v zápase s vodičmi a autodopravcami, teda s ľuďmi práce, ktorých chcel odjakživa obhajovať a ich záujmy presadzovať. Proti jeho sociálnej politike sa postavili vlastní - a úspešne - čo naozaj nie je príjemné.

Spôsob, akým Fico prezentoval spoločné vyhlásenie, je dobré si zapamätať. Je to predzvesť, ako sa asi bude správať, keď mu začnú klesať preferencie a začne sa stávať nedôveryhodným aj pre tých, čo mu dnes ešte veria. Keď sa začne rozpadávať jeho poslanecký klub a keď začne na ním sprivatizovanej časti politického spektra vznikať pravá či nová sociálna demokracia. Alebo obidve naraz, a to aj s pomocou jeho dnešných mecenášov. Jednoducho, keď začne strácať moc - ten čas určite príde. Fica neporazí pravica ani liberáli, ale jeho vlastní ľudia. Ak sa predzvesť naplní a za predpokladu, že dnešný triumvirát vydrží, potom to bude skutočná trma-vrma.

(Autor je publicista)

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...