Nie médiá či opozícia, ale predseda vlády plní požiadavky „nezákonne" protestujúcich.
Podobnosť spôsobov premiéra Roberta Fica so spôsobmi premiéra Vladimíra Mečiara si už všimli mnohí, a preto nie sú prekvapením. Akurát, že premiér Fico rád používa ako politický štít aj prezidenta, o čom Mečiar iba sníval. Kým sa tzv. obmedzeným prezidentom nestal.
Reči o tom, že „nikdy nebol ohrozený demokratický systém tak, ako teraz", nemožno označiť z vecného hľadiska inak, ako skupinové šírenie poplašnej správy prezidentom Ivanom Gašparovičom, predsedom parlamentu Pavlom Paškom a premiérom Robertom Ficom. Z hľadiska ľudského zase ako fúkanie si „bobenka", keďže premiér bol prinútený autodopravcom ustúpiť.
Z hľadiska politického však možno „spoločné vyhlásenie troch najvyšších ústavných činiteľov SR" - ako to oficiálne oznámil Úrad vlády - považovať za neoficiálny začiatok volebnej kampane strany Smer. Na najvyššej úrovni - predsedu a podpredsedu strany a akoby, ale predsa len dôležitého člena. Premiér síce zatrúbil do útoku už predložením návrhu zákona o preukazovaní pôvodu majetku, to je však iba jeho osobný príspevok do kampane.
Je už typické, že hlavní reprezentanti krajiny veľa hovoria, ale málo povedia. Obvinenie médií a opozície z toho, že „priamo, otvorene podporili nezákonné aktivity ľudí, ktorí protestovali proti rozhodnutiam, čo sa týkali zavedenia elektronického mýta", znie hrôzostrašne.
Triumvirát len akosi nevedel povedať, v čom konkrétne boli aktivity autodopravcov nezákonné a či na nich podali trestné oznámenia tak, ako sa v demokratickej krajine sluší a patrí. Aj preto, aby demokracia nebola v ohrození. Je to o to viac čudné, že väčšina - dvaja z troch - sa označuje za odborníkov na trestné právo. A tak, a to je pozoruhodné, najbližšie k veci bol tristný Paškov príbeh o lese, benzíne a zápalkách, čo o spoločnom vyhlásení veľa vypovedá a ešte viac naznačuje.
Štrajk to nebol, keďže nešlo o dohovorené hromadné prerušenie práce zamestnancami, ako znie jeho najjednoduchšia definícia. Využitie ústavného práva na odpor tiež nie, ani zhromažďovacieho práva. Prísne vzaté, kamióny v hlavnom meste zastavili na pokyn polície, nie svojvoľne. Faktom je, že premiér ani nedokáže pochopiť, čo sa stalo, pretože takému občianskemu protestu - a celoslovenskému - čelil zoči-voči prvý raz.
V čom bola teda akcia ľudí - autodopravcov nezákonná, naozaj nevedno. Nezaškodí však pripomenúť, že premiér ju za takú označil až potom, keď kamionisti z mesta odišli. Kým tam boli, hovoril iba o tom, že podmienkou na rokovanie s ním je, aby ukončili „aktivity, ktoré znepríjemňujú život verejnosti". Medzi nepríjemným a nezákonným je pritom nepochybne taký veľký rozdiel, že premiér je povinný si ho všimnúť, aj keby nechcel. Odhliadnuc od toho, že to je Robert Fico, ktorý požiadavky „nezákonne" protestujúcich plní, a nie médiá či opozícia.
Vo všeobecnosti však vyhlásenie o ohrození demokracie platí. S tým, že ju ohrozujú hlavne tí, ktorí vyhlásenie o tom vydali. Nie je smiešne, ale smutné, keď sa slovo „nezákonnosť" nehanbia používať tí, ktorí porušujú základné ľudské práva a slobody nielen ako, ale doslova aj na bežiacom páse s batožinou. Pokus o falšovanie zákona predsedom parlamentu Pavlom Paškom, minister, ktorý dokázal oklamať vládu, a sprenevera spoločných peňazí cez rôzne tendre, boli azda v súlade s pravidlami? Neboli.
Je pochopiteľné, že Robert Fico je s vývojom situácie nespokojný, v tomto predvolebnom čase už potrebuje na scéne dominovať a nie reagovať. Hovorí stále o boji a obviňuje iných aj za zlyhania a neschopnosť svojej vlády. Účelom je vrátiť loptičku na druhú stranu ihriska - médiá a opozíciu - teda tam, kde tomu jeho sympatizanti stále rozumejú. A hlavne poprieť, že tentoraz nielen prehral, ale prehral v zápase s vodičmi a autodopravcami, teda s ľuďmi práce, ktorých chcel odjakživa obhajovať a ich záujmy presadzovať. Proti jeho sociálnej politike sa postavili vlastní - a úspešne - čo naozaj nie je príjemné.
Spôsob, akým Fico prezentoval spoločné vyhlásenie, je dobré si zapamätať. Je to predzvesť, ako sa asi bude správať, keď mu začnú klesať preferencie a začne sa stávať nedôveryhodným aj pre tých, čo mu dnes ešte veria. Keď sa začne rozpadávať jeho poslanecký klub a keď začne na ním sprivatizovanej časti politického spektra vznikať pravá či nová sociálna demokracia. Alebo obidve naraz, a to aj s pomocou jeho dnešných mecenášov. Jednoducho, keď začne strácať moc - ten čas určite príde. Fica neporazí pravica ani liberáli, ale jeho vlastní ľudia. Ak sa predzvesť naplní a za predpokladu, že dnešný triumvirát vydrží, potom to bude skutočná trma-vrma.
(Autor je publicista)
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.