Ministerstvo dopravy chce vyhlásiť súťaž na výstavbu súkromných diaľnic tento týždeň. Aj napriek časovému zdržaniu minister Vážny verí, že zmluvy so súkromnými investormi podpíše na budúci rok v máji.
Bratislava - Ministerstvo dopravy pripravilo nový program výstavby diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010. Do konca volebného obdobia chce rezort dopravy začať s výstavbou takmer 350 kilometrov a odovzdať do užívania približne 240 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Podmienkou úspechu je však ukončenie projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP).
Minister dopravy Ľubomír Vážny v septembri v rozhovore pre SME povedal, že tender na súkromné diaľnice vyhlási už 19. septembra. Stane sa tak až tento týždeň. Za zdržaním stojí analýza ministerstva financií, ktoré malo odpovedať, či sa PPP započítajú, alebo nezapočítajú do verejného dlhu.
„Ministerstvo financií si vyžiadalo čas,“ odôvodňoval minister Vážny kroky Počiatkovho úradu. To nakoniec rozhodlo, že pre štát sú síce PPP projekty výhodné, ale investori by mali postaviť namiesto navrhovaných 151 kilometrov iba 92.
Na strane ministerstva financií je aj guvernér Národnej banky Slovenska Ivan Šramko. PPP projekty tak, ako ich schválila vláda, síce podporil, ale zároveň zdôraznil, že vláda musí začať šetriť v iných oblastiach.
„Finančné hľadisko nie je jediné čaro projektov PPP. Sú z nich aj ekonomické výhody, výhody v očakávaní nižšej ceny, ak sa správne rozdelia riziká medzi štát a investora,“ povedal v septembri minister Vážny.
Minister Vážny aj premiér Robert Fico, ktorý s nápadom súkromných diaľnic prišiel, odporúčanie ministra financií neakceptovali. V hre ostalo pôvodných 151 kilometrov.
Podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka spustia tender na prvý balík už tento týždeň a druhý balík príde na rad do konca novembra. Na tretí, najkomplikovanejší úsek v okolí Žiliny a Martina, začne rezort dopravy hľadať vhodného súkromného investora približne o pol roka.
Zdržanie o niekoľko týždňov by však nemalo ohroziť termín, do ktorého chce minister Vážny uzatvoriť zmluvu s víťazným investorom. „Ak všetko dobre pôjde, 1. mája budúceho roku by malo dôjsť k podpísaniu zmluvy,“ povedal Vážny v rozhovore pre SME. Jeho slová včera potvrdil aj hovorca Jánošík.
„Tento termín je reálny, ale celá súťaž musí byť transparentná,“ povedal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Súťažné podklady a kritériá výberu musia byť podľa neho jednoznačné. Inak hrozí, že neúspešní investori by sa mohli odvolať a celý proces by sa zabrzdil.
Ministerstvo dopravy sa nevzdalo ani myšlienky, že na východ Slovenska povedie diaľnica už v roku 2010. V najnovšom dokumente, ktorý má prerokovať vláda, však pripustilo, že to bude bez náročných úsekov v okolí Žiliny a Martina. Tie sa dostavajú o dva roky neskôr.
Do konca volebného obdobia chce rezort dopravy pripraviť na výstavbu 348,3 kilometra a odovzdať 237,8 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest.
„Je to na hrane realizovateľnosti. Ak sa však ministerstvu podarí presadiť celú legislatívu tak, ako ju navrhlo, mali by to všetko stihnúť,“ povedal Palčák.
V záujme urýchlenej výstavby navrhuje ministerstvo okrem iného aj zákon, ktorý umožní stavať diaľnice na majetkovo nevyrovnaných pozemkoch. Viacerí právnici sa už vyjadrili, že zákon môže naraziť na ústavu, keďže zasahuje do práv občanov.
V prvom balíku v hodnote 2,2 miliardy eur sú úseky medzi Dubnou Skalou a Ivachnovou a na východe Slovenska medzi Jánovcami a Jablonovom a Fričovcami a Sviniou.
Medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami sa postaví rýchlostná cesta, ktorá je súčasťou druhého balíka. Obstarávacia cena je pol miliardy eur.
O pol roka vyhlási ministerstvo dopravy tender aj na tretí balík. V ňom sú úseky medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou za 1,2 miliardy eur.
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Vážny chce porušiť ústavu, tvrdí Tóthová
Do konca roka 2010 má u nás pribudnúť 238 km diaľnic
Vláda má šetriť, ak chce stavať diaľnice
Počiatek varoval zbytočne, diaľnice zaplatí súkromník napriek analýze ministerstva financií
Stavať cez PPP sa bude napokon 150 km diaľníc
Diaľnice by sa mali stavať rýchlejšie
Na rozvoj ciest prvej triedy pôjdu miliardy
Súkromné diaľnice začnú stavať na jar
Vážny: Buldozér dom nikomu nezbúra
S výstavbou diaľnic pomocou PPP projektov nemáme skúsenosti, v zahraničí na to doplatili
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.