Trenčanov čakajú výrazné dopravné obmedzenia

Je rozhodnuté. Do konca roka 2015 bude zmodernizovaná aj 12 kilometrov dlhá železničná trať v úseku Trenčianska Teplá – Zlatovce. Z Trenčína sa stane na najbližšie dva až tri roky veľké stavenisko.

16. 10. 2012

Železnice Slovenskej republiky 10. októbra 2012 podpísali zmluvu na výstavbu modernizácie trate Trenčianska Teplá – Zlatovce s konzorciom firiem Združenie pod Brezinou pod vedením TSS Grade a.s.Bratislava. "Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ako riadiaci orgán pre Operačný program Doprava súhlasilo s podpisom zmluvy na modernizáciu 12-kilometrovej železničnej trate  pre rýchlosť 160 kilometrov za hodinu," informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Martina Pavlíková.

„Podpis zmluvy vnímam ako fakt. Od prvej chvíle všetko nasvedčovalo tomu, že štát chce dokončiť celú modernizáciu železničnej trate, vrátane úseku cez Trenčín. Vedeli sme teda veľmi dobre, že nemáme žiadnu šancu na zvrat situácie,“ komentoval aktuálny stav primátor Richard Rybníček a zároveň vyjadril vieru, že Vláda SR a vedenie Železníc SR má situáciu plne pod kontrolou. „Verím, že sa celá stavba zrealizuje plynule od začiatku do konca. Dúfam, že počas výstavby nenastanú žiadne komplikácie. Pre mesto by to bola jedna veľká katastrofa.“

Zhotoviteľ výstavbu úseku v zmysle zmluvy zrealizuje približne za 245 miliónov eur bez DPH. „Takáto investícia je pre mesto povzbudením. Mesto sa výrazne zmení,“ povedal R.Rybníček. Mesto je v celom ďalšom procese pripravené na súčinnosť.  Pri schvaľovacích procesoch riešení cestnej dopravy bude mesto ako správny  orgán zohrávať významnú úlohu. „Teraz je dôležité, aby sme čím skôr začali riešiť otázku termínov začatia výstavby a plánu organizácie výstavby. Ak si predstavíme, že do konca roka sa začne s modernizáciou trate, bude pokračovať výstavba mosta, s veľkou pravdepodobnosťou sa do konca roku 2014 bude stavať nová autobusová stanica a rekonštruovať železničná stanica, tak z Trenčína bude jedno veľké stavenisko. A to bude znamenať značné obmedzenia pre obyvateľov. V tom čase pravdepodobne vyzvem Trenčanov, aby používali bicykle, autobusy alebo, aby chodili peši, lebo predpokladám, že  najbližšie dva až tri roky sa v Trenčíne nebude dať autom jazdiť. Budeme to musieť spoločne zvládnuť. Ale v konečnej fáze  bude mesto zmodernizované, celkom zmení svoju tvár.“

Rozhodnutie o tom, že úsek železničnej trate prechádzajúci cez Trenčín sa predsa len bude v tomto programovom období modernizovať, znamená aj zmenu investičných plánov mesta na budúci rok. „Situácia sa zmenila a my si musíme veľmi dobre premyslieť, ako budeme postupovať a do čoho budeme investovať,“ informoval primátor.

V najbližšom čase čakajú mesto Trenčín náročné rokovania s ministerstvom dopravy i so Železnicami SR. Bývalé vedenie mesta vyrokovalo dobudovanie inžinierskych sietí k novej plavárni, opravu mosta na Ostrov a úpravu ciest v Opatovej a Zlatovciach. „Takzvaná malá stavba si vyžiada 6 miliónov eur zo štátneho rozpočtu. Toto je však vyrokované len v ústnej rovine,  nie je k tomu žiadny písomný podklad. Bol by som rád, keby to bolo aj verejne, písomne deklarované a zrealizované,“ komentuje primátor. „Na druhej strane my sme ešte pred rokom odovzdali ministerstvu dopravy, železniciam a aj obom spoločnostiam, ktoré bojovali o túto zákazku niekoľko ďalších dôležitých pripomienok, ktoré by mohli zmierniť dopady na dopravu v meste. Tu však ide o zmeny, ktoré by zasiahli do už schválenej  veľkej stavby, preto nie je isté, či sa to podarí vyrokovať. Veľmi záleží od postoja investora, vlády a tiež od možnosti zmeny projektu, ktorý je financovaný EÚ. Budeme za to bojovať.“

Primátor očakáva, že prvé, čo sa v Trenčíne v súvislosti s modernizáciou železničnej trate začne stavať, bude už spomínaná tzv. malá stavba. Inak hrozí, že mesto nebude mať ani jednu funkčnú plaváreň. „Platí, že kým nebude skolaudovaná nová plaváreň, nemôže sa zbúrať súčasná. Železnice majú záujem, aby staveniskom bola práve súčasná letná plaváreň. Je to teda viac ako zložitá situácia. Zvlášť, ak dnes za novú nefunkčnú plaváreň bez vody platí mesto denne 2.200 eur, teda mesačne 66.000 eur, teda ročne 792 tisíc eur. Výstavbu novej letnej plavárne preto považujem za jednu z najnezmyselnejších vecí, ktorú som zdedil. Tých 792 tisíc eur ročne sme teraz mohli investovať do ciest, chodníkov, čistoty v meste a tak ďalej.“

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...