Tretí balík D1 bude podľa Sulíka takmer o polovicu lacnejší

Richard Sulík tvrdí, že na výstavbe diaľnice cez eurofondy a štátny rozpočet ušetrí krajina viac ako tri miliardy eur. Len na úrokoch by to mali byť viac ako dve miliardy.

15. 12. 2010

Bratislava - Náklady na výstavbu časti diaľnice D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou klesnú takmer o polovicu. Na dnešnej tlačovej konferencii o tom informoval predseda strany SaS Richard Sulík.

„Toto sú hlavné dôvody prečo strana SaS odmieta tento projekt, je to absurdné predraženie tejto diaľnice,“ povedal v stredu na tlačovej konferencii Sulík.

Podozrenia

Ako dodal, súťaž na tretí balík PPP projektov vzbudzovala podozrenie, že nebolo všetko úplne v poriadku. A to aj preto, že koncesionár nemal problém ponúknuť 20-percentnú zľavu a že bol v tendri sám.

Strana SaS preto podľa Sulíka navrhuje okamžite vyhlásiť tender na výstavbu tunela Višňové financovanú zo štátneho rozpočtu a eurofondov.

Takáto súťaž môže byť podľa neho vypísaná veľmi rýchlo a tunel by sa mohol začať stavať už do niekoľkých mesiacov. Zároveň SaS navrhuje zatiaľ nestavať 5-kilometrový diaľničný privádzač z Lietavskej Lúčky do Žiliny.

Na zvyšné úseky by sa potom podľa Sulíka vyhlásil tender a financované by mohli byť tak zo štátneho rozpočtu a európskych peňazí, ako aj formou PPP projektu.

V prípade, ak by sa tretí balík na D1 uskutočnil formou projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP), stál by v priebehu 30 rokov 6,78 miliardy eur.

Nižšie výdavky na úroky

Ak sa však pôjde cestou, ktorú navrhla strana SaS a v pondelok schválila Koaličná rada, ušetria sa viac ako 3 miliardy eur.

Podľa Sulíka klesnú napríklad investičné náklady z 1,62 miliardy eur na 1,3 miliardy eur. Podľa predsedu SaS nižšie budú aj náklady na prevádzku, či absolútne odpadnú výdavky na poistenie v objeme 200 miliónov eur.

Znížia sa aj výdavky na úroky z 3,9 miliardy eur na 1,7 miliardy eur. Ako vysvetľuje Sulík, dôvodom takéhoto výrazného poklesu úrokových nákladov je porovnateľne nižšia sadzba, za ktorú si požičiava štát (5 %), v porovnaní so sadzbou pre koncesionára (9 %).

„SaS je za urýchlenú výstavbu diaľnic, ale vyššie náklady o vyše 3 miliardy eur si jednoducho na zodpovednosť nezoberieme,“ konštatoval Sulík.

Primárne eurofondy

Celý úsek D1 v dĺžke 29,9 kilometra sa rozdelí na štyri menšie časti. Ako prvý sa bude stavať tunel Višňové, ktorý by mal byť hotový v priebehu roka 2016.

Následne sa začne so stavbou ostatných úsekov s tým, že Sulík navrhuje úplne upustiť od výstavby privádzača k Lietavskej Lúčke.

Podľa dohody koaličných partnerov sa bude projekt financovať primárne z fondov Európskej únie.

Na tento účel tak musia realokovať časť prostriedkov z iných Operačných programov na program doprava. Ak sa aj vládni ministri dohodnú, tento zámer ešte odsúhlasuje Európska komisia.

Závery, na ktorých sa dohodla Koaličná rada, by mala podľa Sulíka schváliť vláda a následne by podľa tohto uznesenia mal konať aj minister dopravy.

Súťaž na tunel Višňové by však podľa Sulíka mohla byť vypísaná už čoskoro. „Dúfam, že bude vypísaná čím skôr, najlepšie okamžite. Nič nebráni vypísaniu súťaže,“ konštatoval.

Končí zmluva

Platnosť koncesnej zmluvy pre výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 v okolí Žiliny v rámci tretieho balíka PPP končí v stredu 15. decembra.

Dovtedy bol totiž predĺžený termín na rokovania medzi rezortom dopravy a koncesionárskou spoločnosťou Žilinská diaľnica, s.r.o., vedenou nemeckou firmou Hochtief, o podmienkach financovania diaľničného projektu.

Minister dopravy Ján Figeľ po pondelkovej dohode Koaličnej rady nepredloží návrh druhého dodatku ku koncesnej zmluve, ani nepredĺži termín na finančné uzatvorenie tretieho balíka PPP. Tým spomínaná zmluva zanikne.

Tento projekt tak bude mať rovnaký osud ako prvý balík PPP, ktorý bol zameraný na výstavbu a prevádzku piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom.

Fico: sú to rozprávky

Podľa predsedu opozičného Smeru Roberta Fica vláda dnes definitívne zastavila výstavbu diaľnice D1 zo Žiliny smerom na východ Slovenska.

"Rozhodla iba z politických dôvodov," konštatoval Fico na dnešnom brífingu.

Podľa neho by po tomto rozhodnutí koaličných partnerov mal odísť zo svojho postu šéfa rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH). "Bude to mať nedozerné dôsledky pre Slovensko, je to protislovenské katastrofálne rozhodnutie," podotkol.

Výstavba diaľnice medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou, ktorá mala byť pôvodne zrealizovaná cez projekt verejno-súkromného partnerstva, sa podľa Fica oddiali minimálne o 18 mesiacov. Vyhlásenia o začatí stavby začiatkom budúceho roka považuje za vymyslené rozprávky.

Ako dodal, vláda nemá dostatok finančných zdrojov na výstavbu diaľnice. Taktiež jej chýba dokumentácia od spoločnosti, ktorá ju spracovala. "Vláda SR nevie, čo sú jej priority," zdôraznil.

Fico straníckym stanoviskom reagoval na dnešné vyjadrenia predsedu koaličnej strany SaS Richarda Sulíka. "To sú rozprávky pre trojročné deti," odmietol tvrdenia Fico.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.