Richard Sulík tvrdí, že na výstavbe diaľnice cez eurofondy a štátny rozpočet ušetrí krajina viac ako tri miliardy eur. Len na úrokoch by to mali byť viac ako dve miliardy.
Bratislava - Náklady na výstavbu časti diaľnice D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou klesnú takmer o polovicu. Na dnešnej tlačovej konferencii o tom informoval predseda strany SaS Richard Sulík.
„Toto sú hlavné dôvody prečo strana SaS odmieta tento projekt, je to absurdné predraženie tejto diaľnice,“ povedal v stredu na tlačovej konferencii Sulík.
Ako dodal, súťaž na tretí balík PPP projektov vzbudzovala podozrenie, že nebolo všetko úplne v poriadku. A to aj preto, že koncesionár nemal problém ponúknuť 20-percentnú zľavu a že bol v tendri sám.
Strana SaS preto podľa Sulíka navrhuje okamžite vyhlásiť tender na výstavbu tunela Višňové financovanú zo štátneho rozpočtu a eurofondov.
Takáto súťaž môže byť podľa neho vypísaná veľmi rýchlo a tunel by sa mohol začať stavať už do niekoľkých mesiacov. Zároveň SaS navrhuje zatiaľ nestavať 5-kilometrový diaľničný privádzač z Lietavskej Lúčky do Žiliny.
Na zvyšné úseky by sa potom podľa Sulíka vyhlásil tender a financované by mohli byť tak zo štátneho rozpočtu a európskych peňazí, ako aj formou PPP projektu.
V prípade, ak by sa tretí balík na D1 uskutočnil formou projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP), stál by v priebehu 30 rokov 6,78 miliardy eur.
Ak sa však pôjde cestou, ktorú navrhla strana SaS a v pondelok schválila Koaličná rada, ušetria sa viac ako 3 miliardy eur.
Podľa Sulíka klesnú napríklad investičné náklady z 1,62 miliardy eur na 1,3 miliardy eur. Podľa predsedu SaS nižšie budú aj náklady na prevádzku, či absolútne odpadnú výdavky na poistenie v objeme 200 miliónov eur.
Znížia sa aj výdavky na úroky z 3,9 miliardy eur na 1,7 miliardy eur. Ako vysvetľuje Sulík, dôvodom takéhoto výrazného poklesu úrokových nákladov je porovnateľne nižšia sadzba, za ktorú si požičiava štát (5 %), v porovnaní so sadzbou pre koncesionára (9 %).
„SaS je za urýchlenú výstavbu diaľnic, ale vyššie náklady o vyše 3 miliardy eur si jednoducho na zodpovednosť nezoberieme,“ konštatoval Sulík.
Celý úsek D1 v dĺžke 29,9 kilometra sa rozdelí na štyri menšie časti. Ako prvý sa bude stavať tunel Višňové, ktorý by mal byť hotový v priebehu roka 2016.
Následne sa začne so stavbou ostatných úsekov s tým, že Sulík navrhuje úplne upustiť od výstavby privádzača k Lietavskej Lúčke.
Podľa dohody koaličných partnerov sa bude projekt financovať primárne z fondov Európskej únie.
Na tento účel tak musia realokovať časť prostriedkov z iných Operačných programov na program doprava. Ak sa aj vládni ministri dohodnú, tento zámer ešte odsúhlasuje Európska komisia.
Závery, na ktorých sa dohodla Koaličná rada, by mala podľa Sulíka schváliť vláda a následne by podľa tohto uznesenia mal konať aj minister dopravy.
Súťaž na tunel Višňové by však podľa Sulíka mohla byť vypísaná už čoskoro. „Dúfam, že bude vypísaná čím skôr, najlepšie okamžite. Nič nebráni vypísaniu súťaže,“ konštatoval.
Platnosť koncesnej zmluvy pre výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 v okolí Žiliny v rámci tretieho balíka PPP končí v stredu 15. decembra.
Dovtedy bol totiž predĺžený termín na rokovania medzi rezortom dopravy a koncesionárskou spoločnosťou Žilinská diaľnica, s.r.o., vedenou nemeckou firmou Hochtief, o podmienkach financovania diaľničného projektu.
Minister dopravy Ján Figeľ po pondelkovej dohode Koaličnej rady nepredloží návrh druhého dodatku ku koncesnej zmluve, ani nepredĺži termín na finančné uzatvorenie tretieho balíka PPP. Tým spomínaná zmluva zanikne.
Tento projekt tak bude mať rovnaký osud ako prvý balík PPP, ktorý bol zameraný na výstavbu a prevádzku piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom.
Podľa predsedu opozičného Smeru Roberta Fica vláda dnes definitívne zastavila výstavbu diaľnice D1 zo Žiliny smerom na východ Slovenska.
"Rozhodla iba z politických dôvodov," konštatoval Fico na dnešnom brífingu.
Podľa neho by po tomto rozhodnutí koaličných partnerov mal odísť zo svojho postu šéfa rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH). "Bude to mať nedozerné dôsledky pre Slovensko, je to protislovenské katastrofálne rozhodnutie," podotkol.
Výstavba diaľnice medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou, ktorá mala byť pôvodne zrealizovaná cez projekt verejno-súkromného partnerstva, sa podľa Fica oddiali minimálne o 18 mesiacov. Vyhlásenia o začatí stavby začiatkom budúceho roka považuje za vymyslené rozprávky.
Ako dodal, vláda nemá dostatok finančných zdrojov na výstavbu diaľnice. Taktiež jej chýba dokumentácia od spoločnosti, ktorá ju spracovala. "Vláda SR nevie, čo sú jej priority," zdôraznil.
Fico straníckym stanoviskom reagoval na dnešné vyjadrenia predsedu koaličnej strany SaS Richarda Sulíka. "To sú rozprávky pre trojročné deti," odmietol tvrdenia Fico.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Na tretí balík hľadá koalícia eurofondy
Figeľ a Sulík sa dohodli, tretí balík PPP skončil
Spor o žilinskú diaľnicu v koalícii narastá
Figeľa čakajú rokovania o PPP s SaS
Tretí balík PPP pri Žiline by mal byť výrazne lacnejší
Figeľ čaká, že sa s SaS o diaľnici dohodne
Sulík stopol diaľnicu, odmieta, že ide o pomstu
Žilinská diaľnica má odporcu v koalícii
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.