Rozhodovanie o treťom balíku súkromných diaľnic sa blíži do finále. Informácie o konečnej zľave sa rôznia. Žiadna však neuspokojí SaS.
Bratislava - Včera to už vyzeralo tak, že dnes sa konečne verejnosť dozvie, ako chce minister dopravy Ján Figeľ (KDH) naložiť s plánmi bývalej vlády na zhruba 30 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Žilinou.
Materiál o tom, ako ďalej, mal podľa informácií SME predložiť na dnešnej vláde a voči súkromným diaľniciam by bol priaznivý.
Ministra stopla nevôľa koaličného partnera. Vo večerných hodinách nám telefonovali z ministerstva dopravy, že materiál do vlády nepôjde, ale vo štvrtok do koaličnej rady.
Dôvodom má byť podľa informácií SME SaS. Predseda jej poslaneckého klubu Jozef Kollár priestor na extra drahé PPP bývalej vlády totiž nevidí a nič na tom nezmení ani žiadna zľava, ktorú Figeľ avizoval.
„Považujeme ho za predražený a skôr sa prikláňame k tomu, že by mal byť zrušený a opätovne vytendrovaný,“ povedal Kollár. Tretí balík je podľa neho „v násobku drahší než zrušený prvý balík“.
Okrem toho sa v treťom balíku pri cene nesúťažilo a podmienky na finančných trhoch sa medzičasom zmenili. Tretí balík by sa preto mal dostať na koaličnú radu, dodal s tým, že môže byť aj po novej súťaži financovaný ako PPP.
Ministerstvo dopravy o záveroch rokovania s koncesionárom, ktorý ako jediný súťažiaci za bývalej vlády vyhral zákazku na tieto diaľnice, mlčí. „Prebiehajú rokovania,“ povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.
Pôvodne malo konzorcium na čele s nemeckým Hochtiefom za cestu počas 30 rokov zinkasovať zhruba 8,5 miliardy eur. Napokon vraj ponúklo na ročné splátky až 30-percentnú zľavu.
To presvedčilo ministra Figeľa, aby o projekte súkromných diaľnic naďalej rokoval. Doteraz ministerstvo nevysvetlilo, ako bolo možné, aby zrazu firma zľavila z ceny takúto veľkú sumu.
Malo by ísť o zľavu zo stavebných prác, z údržby a zrejme aj z prevádzky. Stavebníci o takejto zľave hovoria ako o nemožnej. Možnosťou je aj to, že sa zmenili technické parametre stavby alebo sa zmenili termíny.
Aká ponuka sa napokon KDH zapáčila, je otázne. V kuloároch sa hovorí o rôznych zľavách.
„Teraz som sa prekvapene dozvedel, že sa dohodli,“ povedal zdroj z prostredia koalície. Najväčším prekvapením má byť to, že zľava bude viac než 30 percent, pritom konzorcium vraj pôvodne tvrdilo, že priestor na zľavu nie je žiadny. Preto o balíku pochybuje. „Niečo za tým musí byť,“ dodal zdroj.
Ďalší koaličný zdroj hovorí o zľave zo stavebných nákladov – z 1,99 miliardy eur na 1,52 miliardy eur, čiže asi 25 percent.
Ponúknutá zľava sa pozdáva ministerstvu financií, ktoré má tiež čo do tretieho balíka povedať. Zdroj z rezortu ju označil za „atraktívnu“, ale neznamená to automaticky súhlas, lebo všetko má vraj svoje za a proti.
Ministerstvo malo už včera analýzu, ktorá mu mala pomôcť PPP problém rozlúsknuť. Samotný minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) sa k diaľniciam včera vyjadriť nechcel. Chystal sa, že sa o tom bude dnes diskutovať vo vláde.
Členovia víťazného konzorcia o projekte mlčia. „Komentujeme, až keď je podpísaná zmluva,“ povedala Karin Keglevichová, hovorkyňa rakúskeho Alpine. Podobne zareagoval nemecký Hochtief.
Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) upozornil, že aj keby sa štát s koncesionárom dohodol, čas do úplného uzavretia zmluvy sa ešte natiahne. Koncesionár sa ešte totiž potrebuje dohodnúť s bankami, a to potrvá ešte aspoň tri mesiace.
Figeľa pri treťom balíku tlačí aj dátum. Záležitosť chcel uzatvoriť do konca novembra a posledná plánovaná novembrová vláda zasadá dnes.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.