Tretia súkromná diaľnica vyjde o tretinu drahšie

Postavenie tretej súkromnej diaľnice od Žiliny po Martin vyjde Slovákov na 2 miliardy eur, čo je 60 miliárd korún. Expertízy, ktoré robil štát v roku 2006, však hovorili o najvyššej prípustnej cene 40 miliárd korún.

Odvtedy síce ceny stavebných prác narástli, takže by sa upravila nahor aj expertízna cena z roku 2006, podľa odborníkov v žiadnom prípade nie tak, aby sa náklady zvýšili až o tretinu. Ponuka, ktorú si štát vybral, bola pritom jediná.

Expertízna cena, ktorú robil štát prostredníctvom ministerstva výstavby, je pri každej diaľničnej stavbe stropom a žiadna firma nesmie za postavenia diaľnice pýtať viac peňazí. Pri bežných súťažiach boli firmy, ktoré sa dostali v ponuke nad expertíznu hodnotu, vždy okamžite vylučované. Ministerstvo dopravy
 tvrdí, že cena nie je nadhodnotená. Ako je možné, že včera zazmluvnená cena je vyššia ako maximálna cena stanovená štátom, však neodpovedalo.

"Cena nemôže byť predražená, banky s ktorými začíname rokovať, sa zaujímajú, za koľko sa stavia a nedali by peniaze na predražený projekt," uviedol Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva dopravy.

Maximálne ceny z expertízy štátu sú za všetky úseky zverejnené na internetovej stránke Národnej diaľničnej spoločnosti. Za tri úseky za sebou vrátane tunelov je cena 40 miliárd korún. Jediné, čo tam chýba, je strop ceny pre diaľničný privádzač v dĺžke päť kilometrov, ktorý je tiež súčasťou tretieho balíka PPP. Jeho cenu však Slovenská správa ciest, ktorá ho pripravovala, odhadovala na 1 až 1,5 miliardy korún pred troma rokmi. Súkromný partner navyše zjednodušoval projekty, aby sa stavalo čo najrýchlejšie.

Partnera pre tretiu súkromnú diaľnicu od Žiliny po Martin si štát vybral pritom tak, že na stôl prišla jediná ponuka. Záujem prejavili štyri konzorciá, dve boli vylúčené ešte v procese prípravy. Nakoniec však ponuku predložilo len nemecko-rakúske konzorcium vedené spoločnosťou Hochtief. Napriek tomu sa štát rozhodol s firmami, ktoré ponuku podali, uzavrieť zmluvu.

"Celý proces výberu aj dohody bol robený podobne ako v pri prvej uzatváranej PPP diaľnici. A tento projekt bol z hľadiska ceny aj kvality ohodnotený ako najlepší v Európe," bránil tretiu súkromnú diaľnicu minister dopravy Ľubomír Vážny.

Premiér Robert Fico pritom ohlasoval podpísanie zmluvy o treťom balíku PPP ešte na začiatok novembra. Niekoľko týždňov sa nič nedialo. Nakoniec však zvolal mimoriadne stretnutie vlády na štvrtok, kde zmluvu vláda schválila za hodinu. Na otázku Pravdy, prečo bolo treba narýchlo zvolávať vládu, keď ponuka je na stole od mája a dohoda bola nachystaná celé týždne, minister Vážny odpovedal:

"Bolo to preto, že sa snažíme čím skôr začať prípravné práce, tie by mali prísť tak desať dní po podpise zmluvy."

Napriek podpisu však ešte nie je jasné, či na tieto tunelové stavby budú peniaze. Podľa Vážneho je júnový termín finančného uzavretia reálny. Podľa ministerstva financií tak celkovo bankám Slovensko splatí až do 8,5 miliardy eur (256 miliárd korún).

"To je len hraničná odhadovaná suma, bude to menej, treba počkať do konečného uzavretia," tvrdil minister Vážny. Celkovo tak vláda Roberta Fica podpísala tri zmluvy na súkromné diaľnice, ktoré v prípade realizácie cez PPP model vyjdú Slovensko asi na 20 miliárd eur (600 miliárd korún).

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.