Tri tresty za tender

Kým existuje čo i len teoretická možnosť, že Európsky súdny dvor akceptuje verziu ministra Vážneho, jeho nástupca Figeľ musí plniť rolu, akú zastáva advocatus diaboli.

Od čias tretieho Mečiarovho kabinetu vieme presne, podľa čoho sa dá poznať vláda, ktorá škodí republike. Je jej vlastné, že robí kroky, ktoré škodia obyvateľom, a robí ich tak nehanebne, že za vládu je potrestaná aj republika.

V máji 1997 Mečiarova vláda zmarila referendum, čím pripravila všetkých oprávnených voličov o ich ústavné právo. Za to, že ho zmarila, Európska únia definitívne vyradila Slovensko z priamych rozhovorov o integrácii. Paradoxnou pravdou je, že za veľmi škodlivé kroky vlády sú poškodení potrestaní dvakrát. Teraz nám hrozí, že za to, ako Ficova vláda zrealizovala mýtny tender, budeme potrestaní trikrát.

Už v čase, keď v tendri na elektronické mýto zostal jediný súťažiaci, a to ten, ktorý si za mýtny systém pýtal o štvrtinu viac ako ostatní uchádzači, analytici, médiá i opoziční politici vystríhali, že cena predraženého tendra nie je konečná, lebo za „prihrávanie miliárd ľuďom blízkym Smeru“ bude republika sankcionovaná.

Napriek tomu, že sa Ficova vláda pokúsila presvedčiť úniu, že v tendri bolo všetko v poriadku, Európska komisia dospela k záveru: „Slovenská republika si nesplnila povinnosti, ktoré jej vyplývajú zo zásad Zmluvy o fungovaní Európskej únie, pretože konala diskriminačným spôsobom.“

V odpovedi na otázku, ako sa má v tejto situácii správať Radičovej vláda, analytik Peter Goliaš a koaličný poslanec Brocka sa v zásade zhodli. Podľa poslanca by sme mali prejaviť „účinnú ľútosť“ a komisiu presvedčiť, aby nás druhýkrát netrestala, lebo sme boli „ako krajina vytrestaní cenou, ktorú dnes musíme platiť za to, čo tu napáchala predchádzajúca vláda“.

Analytik k tomu dodal, že „nad záujmom vyhnúť sa trestu od komisie prevažuje záujem priznať nekalé konanie, ak k nemu došlo“. Posledné štyri slová sú kľúčové – ak k nemu došlo.

Hoci každý slušný a poctivý človek má veľa dôvodov myslieť si, že k nekalostiam naozaj došlo, za potvrdené a nespochybniteľné ich možno považovať až vtedy, keď to skonštatuje Európsky súdny dvor.

Kým existuje čo i len teoretická možnosť, že Európsky súdny dvor akceptuje axiómu ministra Vážneho („My sme dodržali slovenský zákon o verejnom obstarávaní, ktorý je kompatibilný s európskym“) minister Figeľ nemá inú možnosť, ako plniť rolu, akú zastáva advocatus diaboli.

Musí obhajovať postup ministra Vážneho, ako by ho obhajovala Ficova garnitúra, ibaže profesionálnejšie a inteligentnejšie. Lebo je to povinnosť, ktorú má voči republike.

Prvým trestom za spôsob, akým Ficova vláda zaviedla elektronické mýto, bolo to, že zaň máme zaplatiť o 6 miliárd korún viac. Druhý trest nás stihne vtedy, keď Európsky súdny dvor dá za pravdu Európskej komisii a budú nasledovať sankcie. Tretí príde na rad v prípade, ak si diskriminovaní uchádzači v tendri uplatia nárok na odškodné. Boli by to tri pamätné morové rany Ficovej vlády.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.