Tri tresty za tender

Kým existuje čo i len teoretická možnosť, že Európsky súdny dvor akceptuje verziu ministra Vážneho, jeho nástupca Figeľ musí plniť rolu, akú zastáva advocatus diaboli.

Od čias tretieho Mečiarovho kabinetu vieme presne, podľa čoho sa dá poznať vláda, ktorá škodí republike. Je jej vlastné, že robí kroky, ktoré škodia obyvateľom, a robí ich tak nehanebne, že za vládu je potrestaná aj republika.

V máji 1997 Mečiarova vláda zmarila referendum, čím pripravila všetkých oprávnených voličov o ich ústavné právo. Za to, že ho zmarila, Európska únia definitívne vyradila Slovensko z priamych rozhovorov o integrácii. Paradoxnou pravdou je, že za veľmi škodlivé kroky vlády sú poškodení potrestaní dvakrát. Teraz nám hrozí, že za to, ako Ficova vláda zrealizovala mýtny tender, budeme potrestaní trikrát.

Už v čase, keď v tendri na elektronické mýto zostal jediný súťažiaci, a to ten, ktorý si za mýtny systém pýtal o štvrtinu viac ako ostatní uchádzači, analytici, médiá i opoziční politici vystríhali, že cena predraženého tendra nie je konečná, lebo za „prihrávanie miliárd ľuďom blízkym Smeru“ bude republika sankcionovaná.

Napriek tomu, že sa Ficova vláda pokúsila presvedčiť úniu, že v tendri bolo všetko v poriadku, Európska komisia dospela k záveru: „Slovenská republika si nesplnila povinnosti, ktoré jej vyplývajú zo zásad Zmluvy o fungovaní Európskej únie, pretože konala diskriminačným spôsobom.“

V odpovedi na otázku, ako sa má v tejto situácii správať Radičovej vláda, analytik Peter Goliaš a koaličný poslanec Brocka sa v zásade zhodli. Podľa poslanca by sme mali prejaviť „účinnú ľútosť“ a komisiu presvedčiť, aby nás druhýkrát netrestala, lebo sme boli „ako krajina vytrestaní cenou, ktorú dnes musíme platiť za to, čo tu napáchala predchádzajúca vláda“.

Analytik k tomu dodal, že „nad záujmom vyhnúť sa trestu od komisie prevažuje záujem priznať nekalé konanie, ak k nemu došlo“. Posledné štyri slová sú kľúčové – ak k nemu došlo.

Hoci každý slušný a poctivý človek má veľa dôvodov myslieť si, že k nekalostiam naozaj došlo, za potvrdené a nespochybniteľné ich možno považovať až vtedy, keď to skonštatuje Európsky súdny dvor.

Kým existuje čo i len teoretická možnosť, že Európsky súdny dvor akceptuje axiómu ministra Vážneho („My sme dodržali slovenský zákon o verejnom obstarávaní, ktorý je kompatibilný s európskym“) minister Figeľ nemá inú možnosť, ako plniť rolu, akú zastáva advocatus diaboli.

Musí obhajovať postup ministra Vážneho, ako by ho obhajovala Ficova garnitúra, ibaže profesionálnejšie a inteligentnejšie. Lebo je to povinnosť, ktorú má voči republike.

Prvým trestom za spôsob, akým Ficova vláda zaviedla elektronické mýto, bolo to, že zaň máme zaplatiť o 6 miliárd korún viac. Druhý trest nás stihne vtedy, keď Európsky súdny dvor dá za pravdu Európskej komisii a budú nasledovať sankcie. Tretí príde na rad v prípade, ak si diskriminovaní uchádzači v tendri uplatia nárok na odškodné. Boli by to tri pamätné morové rany Ficovej vlády.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.