Trpezliví

Výstavba bytov a víl pre Kórejčanov sa po dvoch rokoch omeškania blíži do finále, každý byt bude mať dve kúpeľne, klimatizáciu a kozub.

Vila s tromi kúpeľňami s vaňou, so sprchovacím kútom, s dvoma umývadlami, toaletou a bidetom. Zaujímavé architektonické riešenie, štyri izby plus rozhľahlá miestnosť spojená s kuchyňou, ktorá by mohla slúžiť ako čajovňa či zimná terasa. Uprostred ju ozvláštni veľký živý strom. Oddychovať pri ňom bude prezident Kie Motors. Ani ostatní manažéri nebudú na tom zle, každý byt bude mať dve kúpeľne a ešte jednu samostatnú toaletu, kozub a klimatizáciu. Práce na ubytovacom komplexe pre ázijských tigrov na Čiernej Vode finišujú.

Skromnejší variant

V Chorvátskom Grobe v časti Čierna Voda, priamo na mieste, kde kedysi boli močariny, konečne po dvoch rokoch omeškania finišujú práce na obytnom komplexe pre manažérov Kie Motors a Hyundai Mobis. Lokalita ponúka lukratívne pozemky, o ktoré je veľký záujem. Blízko letiska, diaľnice aj hlavného mesta, kde môžu deti navštevovať dobrú školu. Vraj práve kvalitná škola bola dôvodom, prečo trvali na pozemku v blízkosti Bratislavy a neuspokojili sa len s ubytovacím komplexom postaveným na skok od závodov v Krasňanoch pri Žiline.

Kórejské deti navštevujú Britskú medzinárodnú školu s vyučovacím jazykom anglickým, kde sa výška školného aj s dopravou môže vyšplhať na pol milióna korún ročne. Nároky ázijských tigrov sú vysoké, pravdepodobne aj od ubytovania čakali niečo viac.

Kým pred rokom, keď sa len spevňovala pôda, nestáli v bezprostrednom okolí žiadne domy, dnes sa v tesnej blízkosti komplexu stavajú rodinné vilky, z ktorých bude vidieť Kórejčanom takpovediac až do žalúdka. Na ubytovací komplex, ktorý sa z našich daní zaviazal postaviť ešte Pavol Rusko, bolo určených takmer 1,2 miliardy korún. Do tejto sumy sa malo zmestiť okrem päťročného spravovania komplexu aj sedemdesiatpäť samostatných víl, štyri tenisové a dve asfaltové ihriská, parkoviská i spoločenský kultúrny dom vrátane interiérov.

Tieto nároky však vysoko prevyšovali stanovený rozpočet. Všetko nadštandardné by si musela kórejská strana doplatiť. To však odmietla.

Samostatné vily si budú užívať len prezidenti Kie Motors a Hyundai Mobis a šesť najvyšších topmanažérov. Ostatní sa musia uskromniť v bytovkách. Zo šestnástich ponúkaných variantov si vybrali dvanásť apartmánových domov so šesťdesiatimi tromi bytmi. „Musíme sa zmestiť do stanoveného rozpočtu. To je záväzok vlády. Viac im poskytnúť nemôžeme,“ hovorí Ing. Ján Jakubov, konateľ eseročky MH Development, ktorá zabezpečuje výstavbu komplexu približne na desaťhektárovom pozemku.

Kórejský Grob

V Chorvátskom Grobe už dlho čakajú na príchod približne štyristo Kórejčanov. Radostnú novinu oznámili miestnym obyvateľom ešte na vajnorskom vinobraní minulého roku, kde svoje plány prezentovali všetky okolité obce. No stavba stále nie je v obývateľnom stave. Premenovanie na Kórejský Grob teda ešte chvíľu počká. Zmluva, ktorú podpísalo bývalé vedenie ministerstva hospodárstva na čele s Pavlom Ruskom, hovorí, že Kórejčania si budú môcť ubytovací komplex odkúpiť aj s pozemkom po piatich rokoch od kolaudácie. Nie však za trhovú, ale zostatkovú cenu, čiže približne 930 miliónov korún.

Následne si s komplexom budú môcť robiť, čo chcú. Napríklad aj odpredať, pochopiteľne, už za trhovú cenu. Podľa realitných agentúr bude cena pozemkov v budúcnosti stúpať, takisto ako cena bytov, čo vidieť aj na stúpajúcich cenách nehnuteľností všade na Slovensku a zvlášť v Bratislave a okolí.

Všetko vrátane dopravnej a technickej infraštruktúry a vybavenia bytov a domov stojí 640 miliónov korún. Spolu s pozemkom je to približne suma, za ktorú si topmanažéri vily odkúpia. Zvyšok, okolo 250 miliónov, stojí pracovná sila. Podľa uznesenia vlády má ministerstvo hospodárstva do konca roka 2011 predložiť návrh na zníženie straty, ktorá vznikne odpredaním tohto komplexu za zostatkovú cenu.

Trpezliví

Minulý rok v lete prebehlo verejné obstarávanie, ktoré vyhrala akciovka Váhostav. Aby sa domy na mäkkej pôde nezrútili, museli základy špeciálne spevňovať, čo stavbu predĺžilo, ale aj predražilo. Stavať sa začalo až v polovici októbra minulého roku po vydaní stavebného povolenia. Pôvodne mali vily a bytovky stáť už pred dvoma rokmi, no ešte len pred rokom sa hovorilo najskôr o máji 2007, neskôr o júni a nakoniec o konci augusta. No ani teraz nie je všetko dokončené.

„Počas decembra a januára by sa mali dokončiť vonkajšie inžinierske siete a začať kolaudačné konania. Chvíľu potrvá, kým sa všetko vybaví, ale predpokladáme, že nasťahovať by sa mohli už v marci 2008,“ optimisticky určil termín Ján Jakubov. Manažéri zatiaľ bývajú striedavo v prenajatých vilách v Bratislave a v ubytovacom komplexe v Krasňanoch pri Žiline. Zdá sa, že trpezlivosti majú Kórejčania na rozdávanie. „Ubytovanie malo byť poskytnuté už od roku 2004, takže nejde o krátkodobé omeškanie.

Podľa našich informácií celá stavba mešká aj z toho dôvodu, že ešte stále nie sú k pozemku dobudované siete, ako napríklad prípojky vody a plynu. Veríme, že zodpovedné spoločnosti urobia všetko pre to, aby výstavbu ukončili v čo najkratšom čase, čo umožní nasťahovanie pred marcom 2008,“ vyslovil želanie za kórejskú stranu hovorca závodu Kia Dušan Dvořák. Byty a vily budú obývať najmä manželky s deťmi, zatiaľ čo ich manželia budú na týždňovkách v Krasňanoch.

Striktná hierarchia

Kórejčania sa v Krasňanoch už zabývali. Zabávajú sa karaoke, športujú na tenisových kurtoch, deti využívajú bazén, manželky saunu, muži posilňovňu. Stráži ich kamerový systém i platená strážna služba na vrátnici, kde sa musia návštevy hlásiť vopred.

Niečo podobné ich čaká aj v Čiernej Vode. V oplotenom komplexe sa upravujú exteriéry, umývajú podlahy a okná. Stromy sú nachystané, na jar sa budú sadiť. Pomaly sa zariaďuje interiér. Na svojich miestach stoja skrine aj kuchynské linky so zabudovaným sporákom, s mikrovlnnou rúrou, ale aj so samostatnou rúrou na pečenie. Ešte len v polovici výstavby je spoločenský clubhouse. Dokončenie sauny, fitnescentra, spŕch a spoločenskej miestnosti potrvá ešte minimálne pol roka.

S týmto omeškaním sa však počítalo. V porovnaní s Krasňanmi je oveľa väčší, o čom svedčí aj štyrikrát väčšia rozloha bazéna. Na zariadenie interiéru celého komplexu je vyčlenených šesťdesiatsedem miliónov korún, všetko nad rámec rozpočtu si budú musieť Kórejčania zaplatiť sami. Najväčší luxus bude dopriaty prezidentovi Kie Motors. Pre neho je určená poschodová vila s tromi kúpeľňami s vaňou, so sprchovacím kútom, s dvoma umývadlami, toaletou a bidetom. K dispozícii je ešte jedno samostatné hygienické zariadenie. Štyri izby plus rozhľahlá miestnosť spojená s kuchyňou, ktorá bude zrejme slúžiť ako čajovňa alebo zimná terasa. Komfort, o ktorom bežný Slovák len sníva. V strede domu je vybudovaný priestor na zimnú záhradu, kde by mal byť, podľa našich informácií, umiestený živý strom. Aj tu sa prejavila striktná hierarchia, ktorou sa vyznačuje kórejská mentalita.

Zatiaľ čo prezident Kie Motors bude mať drevené podlahy a zaujímavé architektonické riešenie, prezident Hyundai Mobis sa bude musieť trochu uskromniť. Jeho vila bude mať o kúpeľňu menej. Ešte nižší štandard, materiálom aj priestorom, bude mať ostatných šesť víl. Byty v apartmánových domoch už majú „len“ dve kúpeľne a ešte jednu samostatnú toaletu.

„Spoločnosť Kia akceptovala návrh slovenskej strany. Podľa informácií, ktoré nám boli o výstavbe poskytnuté, počas výstavby sa použili štandardné materiály, ktoré sa využívajú pri výstavbe nových domov a bytov na Slovensku. Takéto riešenie, samozrejme, naša spoločnosť akceptuje,“ povedal o nárokoch, v zásade splnených, Dušan Dvořák.

Kozuby

Zariadenie a priestrannosť bytových priestorov pre mágov automobilového priemyslu určite nie je to najluxusnejšie na svete, no určite sa nestotožňuje so slovenským štandardom. Na podobný byt či vilu si drvivá väčšina obyvateľov Slovenska za celý život nezarobí. Každá bytová jednotka má klimatizáciu, vlastný kotol, ale aj kozub. „Riešenie navrhol slovenský architekt ako štandardné vybavenie pre súčasné moderné bytové či domové jednotky. Zároveň majú kozuby slúžiť aj na vykurovanie v prechodnom období medzi letnou a zimnou sezónou,“ vysvetlil umiestnenie kozuba v každom byte Dvořák. Nad tým, kto bude Kórejčanom nosiť drevo, však visí otáznik.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...