Tu sa nosia gumáky

Eiffelova veža je dominantou Paríža. Pôvodne to bola kontroverzná stavba, ale nakoniec do ducha metropoly zapadla a zostala. Dominantou Považskej Bystrice sa stal diaľničný most nad stredom mesta.

Absurdné z pohľadu Paríža, ale v súlade s povahou budovateľského štátu. Ten sa pod Tatrami vyskytuje už od vojny. Na Slovensku sa furt musí niečo súrne vybudovať za lacný peniaz, lebo v budovateľskom štáte existujú dlhé obdobia, keď sa vlastne nič nebuduje, ale zaháľa a sprosto kradne.

Keď sa autá budú rútiť tam a späť ponad považskobystrické strechy, myšlienka na tých, čo uväznení žijú pod nimi, nebude pre nikoho morálnou traumou.

Jeden má smolu, že mu v Dúhovom pochode hodia hnedí skalu do hlavy. Druhý, keď mu vedľa domu postavia načierno skládku či v lepšom prípade panelák. Keď máte pozemok v zlej chvíli a na nesprávnom mieste, štát vám bez dovolenia na ňom postaví diaľnicu alebo továreň.

Tak si to vyžaduje verejný záujem. A ľudia v kriticky hojnom počte to aj tak berú, pokiaľ, samozrejme, sami nie sú obeťami verejného záujmu.

Vo verejnom záujme však už nie je primerané odškodnenie. Ľudia v Považskej pod estakádou majú kvalitu života i hodnotu nehnuteľností v kýbli. Veľkí diaľniční otcovia však už nové dielo na tvári miesta vo veľkom oslávili, život pod ním je pre nich nudnou objektívnou realitou.

Napokon, keby tie domčeky štát odkúpil, aby ich obyvatelia našli dôstojné miesto na život inde, z najlacnejšieho variantu by už nebol najlacnejší. Aký by to potom všetko dávalo zmysel a hlavne, aký nebezpečný príklad?!

Odchovanec budovateľského štátu sa na veci pozerá tak, že ak sa vaše potreby, city, majetok stanú prekážkou investičného plánu, neblahé následky sú len vaša súkromná vec. Kradnúť je nutnosť, odškodnenie dielo predražuje. Lenže práve v tomto bode sa delia krajiny s neotesanými mravmi od ich slušnejších náprotivkov, kde sa mocenská garnitúra nespráva k menšine ako k dobytku.

Slovenská ekonomika pôsobí neotesaným, hrubým dojmom rovnako ako slovenská politika. Preto aj keď máte prachy, nežije sa tu najlepšie. Úplne príšerne, keď ste na dne. Ohľaduplnosť a empatia sa tu nenosia, tu sa nosia gumáky.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.