Tunel Branisko, mosty na D1. Pozrite si rekordné stavby na diaľniciach

Najdlhší slovenský tunel je Branisko na D1. Po dokončení ho však prekoná tunel Višňové – Dubná skala pri Žiline.

Písmo:A-|A+ 1  4   
BRATISLAVA. Diaľnica D1 má v okamihu svojho dobudovania spájať hlavné mesto Slovenska Bratislavu s Košicami. Napriek sľubom viacerých vlád sa ju stále nepodarilo dostavať, nový kabinet Roberta Fica hovorí, že ju dokončí do roku 2020.

Napriek tomu sa už teraz na nej nachádzajú viaceré stavby, ktoré držia rôzne prvenstvá. Slovenský megatunel je už niekoľko rokov Branisko. Nielen pre dĺžku 4 975 metrov, ale skôr pre finančné škandály. Výstavba sa predražila asi trojnásobne, konkrétneho vinníka však zatiaľ nedokázali určiť ani švajčiarske súdy .

Funguje od 29. júna 2003, stále sa ním však po D1 jazdí iba v jednom tunelovom tubuse. Stavba druhého sa začne až po roku 2020. Branisko po dokončení v dĺžke, ale aj v množstve technických problémov, predbehne tunel tunel Višňové – Dubná skala (7 520 metrov).

Druhým najdlhším tunelom na Slovensku je bratislavská Sitina (D2). Na rozdiel od Braniska má dva tubusy (1 440 metrov a 1 415 metrov) a funguje od 24. júna 2007.

Tretím najdlhším je Bôrik na D1 medzi Mengusovcami a Jánovcami (tubusy majú 999 metrov a 993 metrov), funguje od 5. decembra 2009.

Diaľničný tunel Lučivná je na D1 najmenší. Okrem toho, že slúži ako biokoridor pre divú zver, zaujímavý je aj technológiou výstavby. Postavili ho v stavebnej jame, a potom zasypali, nerazili ho ako ostatné tunely.

Najdlhšie cestné tunely na Slovensku

  • Branisko (D1) 4 975 metrov
  • Sitina (D2) 1 440 metrov / 1 415 metrov
  • Bôrik (D1)  999 metrov / 993 metrov
  • Horelica (D3) 605 metrov
  • Šibenik (D1) 591 metrov
  • Stratenský tunel (67)  326 metrov
  • Lučivná (D1)  250 metrov

Naj mosty na D1

Najdlhším mostným dilatačným celkom je diaľničná estakáda pri Považskej Bystrici (969 metrov). Hlavné z jeho 10 polí majú rozpätie 122 metrov. Funguje od 21. mája 2010. Technicky výnimočný most získal ocenenie Stavba roka 2010.
Medzi slovenské naj patrí aj viadukt  Podtureň s dĺžkou 1 035 metrov ponad Váh medzi Liptovským Mikulášom a Liptovským Jánom.

Oficiálne najdlhší cestný most na Slovensku je Prístavný most v Bratislave. Spolu s príjazdovými estakádami meria 2 295 metrov.

Prístavný most je spolu s nájazdnými estakádami najdlhší na Slovensku.

Diaľnica D1 pri Hrádku za Piešťanmi nemá stredový deliaci pás. Mobilné betónové zvodidlá sa dajú odstrániť a trojkilometrový rovný úsek môže v prípade potreby slúžiť ako náhradná letisková dráha.

Most SNP v Bratislave je mostom s najväčším rozpätím na Slovensku (303 metrov).

Od februára je najvyšší na Slovensku most Valy v kysuckom Čiernom. Hrubú stavbu dokončili vo februári a jeho výška 84 metrov je porovnateľná s 33 poschodovou budovou.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.