Tunel Branisko, mosty na D1. Pozrite si rekordné stavby na diaľniciach

Najdlhší slovenský tunel je Branisko na D1. Po dokončení ho však prekoná tunel Višňové – Dubná skala pri Žiline.

Písmo:A-|A+ 1  4   
BRATISLAVA. Diaľnica D1 má v okamihu svojho dobudovania spájať hlavné mesto Slovenska Bratislavu s Košicami. Napriek sľubom viacerých vlád sa ju stále nepodarilo dostavať, nový kabinet Roberta Fica hovorí, že ju dokončí do roku 2020.

Napriek tomu sa už teraz na nej nachádzajú viaceré stavby, ktoré držia rôzne prvenstvá. Slovenský megatunel je už niekoľko rokov Branisko. Nielen pre dĺžku 4 975 metrov, ale skôr pre finančné škandály. Výstavba sa predražila asi trojnásobne, konkrétneho vinníka však zatiaľ nedokázali určiť ani švajčiarske súdy .

Funguje od 29. júna 2003, stále sa ním však po D1 jazdí iba v jednom tunelovom tubuse. Stavba druhého sa začne až po roku 2020. Branisko po dokončení v dĺžke, ale aj v množstve technických problémov, predbehne tunel tunel Višňové – Dubná skala (7 520 metrov).

Druhým najdlhším tunelom na Slovensku je bratislavská Sitina (D2). Na rozdiel od Braniska má dva tubusy (1 440 metrov a 1 415 metrov) a funguje od 24. júna 2007.

Tretím najdlhším je Bôrik na D1 medzi Mengusovcami a Jánovcami (tubusy majú 999 metrov a 993 metrov), funguje od 5. decembra 2009.

Diaľničný tunel Lučivná je na D1 najmenší. Okrem toho, že slúži ako biokoridor pre divú zver, zaujímavý je aj technológiou výstavby. Postavili ho v stavebnej jame, a potom zasypali, nerazili ho ako ostatné tunely.

Najdlhšie cestné tunely na Slovensku

  • Branisko (D1) 4 975 metrov
  • Sitina (D2) 1 440 metrov / 1 415 metrov
  • Bôrik (D1)  999 metrov / 993 metrov
  • Horelica (D3) 605 metrov
  • Šibenik (D1) 591 metrov
  • Stratenský tunel (67)  326 metrov
  • Lučivná (D1)  250 metrov

Naj mosty na D1

Najdlhším mostným dilatačným celkom je diaľničná estakáda pri Považskej Bystrici (969 metrov). Hlavné z jeho 10 polí majú rozpätie 122 metrov. Funguje od 21. mája 2010. Technicky výnimočný most získal ocenenie Stavba roka 2010.
Medzi slovenské naj patrí aj viadukt  Podtureň s dĺžkou 1 035 metrov ponad Váh medzi Liptovským Mikulášom a Liptovským Jánom.

Oficiálne najdlhší cestný most na Slovensku je Prístavný most v Bratislave. Spolu s príjazdovými estakádami meria 2 295 metrov.

Prístavný most je spolu s nájazdnými estakádami najdlhší na Slovensku.

Diaľnica D1 pri Hrádku za Piešťanmi nemá stredový deliaci pás. Mobilné betónové zvodidlá sa dajú odstrániť a trojkilometrový rovný úsek môže v prípade potreby slúžiť ako náhradná letisková dráha.

Most SNP v Bratislave je mostom s najväčším rozpätím na Slovensku (303 metrov).

Od februára je najvyšší na Slovensku most Valy v kysuckom Čiernom. Hrubú stavbu dokončili vo februári a jeho výška 84 metrov je porovnateľná s 33 poschodovou budovou.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...