Tunel Branisko smrdí. Dve rúry budú do 7 rokov

Prechádzať takmer päťkilometrovým tunelom Branisko je podľa viacerých vodičov čoraz nepohodlnejšie. Neznesiteľný zápach od spalín, ktorý sa v tuneli drží, riešia napríklad zapnutou ventiláciou vnútorného okruhu.

"To, že v tuneli Branisko často smrdí, je pravda a všimol si to azda každý, kto ním prechádza. Občas tam býva aj taká akoby hmla z výfukových plynov,“ opisuje Martina zo Šarišských Michalian. Kamil z Bratislavy má na východe rodinu, a tak pravidelne absolvuje aj cestu cez Branisko.

"Spaliny v ňom cítim zakaždým. Podľa mňa ventilácia nestíha odvetrávať tunel, a preto sa ten smrad v Branisku drží,“ nazdáva sa Kamil.

Národná diaľničná spoločnosť vraví, že vodiči osobných vozidiel môžu cítiť v tuneli spaliny v prípade, že idú za kolónou nákladných vozidiel, respektíve pár minút po prechode takejto kolóny.

"Množstvá splodín však nie sú na úrovni ohrozujúcej zdravie osôb. Snímače CO2 umiestnené v tuneli Branisko do dnešného dňa nezaznamenali prekročenie povolených hraníc tak, aby sme boli nútení uzatvárať tunel,“ dopĺňa Marcel Jánošík, hovorca diaľničnej spoločnosti.

Dôvodom, prečo vzduch v Branisku rozhodne nepripomína čerstvý, je podľa Ľubomíra Palčáka, šéfa Výskumného ústavu dopravného, to, že premávka áut je obojsmerná, a tak vzduch neprúdi von z tunela, ale stláča sa v ňom.

"Množstvo výfukových plynov súvisí s množstvom áut a ventilácia by to mala stíhať odvetrávať. Možno v tých rokoch si mysleli, že s vtedajšou intenzitou áut to tunel zvládne. Dnes však tunelom prejde 12-tisíc áut denne,“ počíta Palčák. Podľa terajších noriem Európskej únie sa už pri dennej intenzite vyššej ako 10-tisíc áut musia stavať dve tunelové rúry naraz.

"Preto aj tunel Višňové musí mať dva tubusy. Obojsmerná premávka by už v Bruseli neprešla,“ vraví Palčák.

K zlepšeniu v Branisku by mohlo dôjsť o sedem rokov. V roku 2015 sa plánuje so začatím výstavby druhej rúry tunela. Tunel Branisko začali raziť v roku 1997 a šoférom ho sprístupnili po šiestich rokoch.

Druhý tubus, ktorý začali stavbári raziť v roku 1996, je ponechaný doteraz ako úniková štôlňa. O dva roky by sa však na ňom mali rozbehnúť stavebné práce a hotový by tak mohol byť okolo roku 2020. Otázkou ešte zostáva, koľko bude dokončenie tunela Branisko stáť, jedna rúra vyšla daňových poplatníkov na 7,7 miliardy vtedajšej meny (takmer 256 miliónov eur).

Náklady na odvetrávanie tunela či ochranu pred požiarom narástli počas výstavby z pôvodných 676 miliónov o viac ako miliardu vtedajších korún. Pre výstavbu tunela čelila podozreniam SDKÚ.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...