Tunel pod Bratislavou má dva varianty trasy

Dva varianty má trasa tunela v smere železničná stanica (ŽS) Bratislava-Predmestie do mestskej časti Petržalka za riekou Dunaj. Trasa je súčasťou zámeru-Štúdie prepojenia železničného koridoru TEN-T s Letiskom M. R. Štefánika a železničnou sieťou v Bratislave.

10. 10. 2007

Bratislava - Dva varianty má trasa tunela v smere železničná stanica (ŽS) Bratislava-Predmestie do mestskej časti Petržalka za riekou Dunaj.

Trasa je súčasťou zámeru-Štúdie prepojenia železničného koridoru TEN-T s Letiskom M. R. Štefánika a železničnou sieťou v Bratislave. Realizácia železničného prepojenia ovplyvní mestskú hromadnú dopravu v Bratislave, pretože prevezme na seba časť jej úloh. Železničný tunel je súčasťou projektu celej trasy, do ktorého patrí aj technicko-ekonomické riešenie podzemných zastávok a staníc.

Vplyv zámeru na životné prostredie posudzuje Ministerstvo životného prostredia SR. Spracovateľ zámeru DI Koridor, s.r.o., očakáva stanovisko ministerstva do konca novembra tohto roka.

Prvý variant výstavby tunela ŽS Bratislava-Predmestie smer Petržalka je takmer totožný so severojužnou trasou nosného systému mestskej hromadnej dopravy (NS MHD). Vedie pod Karadžičovou ulicou a Dostojevského radom, koryto Dunaja pretína západne od novostavby Slovenského národného divadla (SND), pod novom štvrťou Eurovea, informoval TASR spracovateľ zámeru DI Koridor.

Trasa druhého variantu vedie východnejšie medzi budovou Všeobecnej úverovej banky a autobusovou stanicou Mlynské Nivy a popod rieku sa zapúšťa východnejšie od novostavby SND. V Petržalke sa trasa tunela stáča na západ, napája sa na existujúcu železničnú trať a končí v blízkosti budúceho komplexu Digital park II. Za korytom Dunaja je zároveň riešený koľajový rozplet, ktorý umožní napojenie petržalskej trasy NS MHD priamo do tunela. Tunel je v úseku od ŽS Bratislava-Predmestie po Šancovú ulicu navrhnutý ako dvojkoľajný, hĺbený zhora v otvorenej stavebnej jame. Od Šancovej ulice až na petržalskú stranu má trasa viesť v dvoch jednokoľajných tuneloch budovaných razením.

Podľa spracovateľa zámeru má tunel ochranu pred povodňami do úrovne 1000-ročnej vody, zabezpečí to konštrukcia tunela a výškové osadenie výstupov.

Letisko M.R. Štefánika bude napojené z dvoch smerov do systému železničných tratí v Bratislave. ŽS Bratislava-Nové Mesto a letisko spojí samostatná koľaj, ktorá pôjde v prvej časti na povrchu a v druhej v jednokoľajovom tuneli. Druhý smer napojenia vedie od ŽS Bratislava-Petržalka jednokoľajnou odbočkou z trate v úseku medzi ŽS Bratislava-Ústredná nákladná stanica - ŽS Bratislava-Nové Mesto. Obe koľaje po priblížení budú pokračovať v spoločnom tuneli pozdĺž Ivánskej cesty a skončia v navrhovanej podzemnej stanici Bratislava-Letisko.

DI Koridor je dcérskou spoločnosťou Dopravoprojektu, a. s., (70-% podiel) a Infraprojektu, s.r.o (30-% podiel). Dopravoprojekt v spolupráci s Infraprojektom vyhral v novembri 2006 tender Železníc SR na vypracovanie projektovej dokumentácie a inžinieringu štúdie železničného prepojenia. Spoločnosť DI Koridor vznikla ako spracovateľ dokumentácie.

Na riešení zámeru železničného prepojenia sa podieľa takmer 50-členný hlavný projektový tím spolu s ďalšími špecialistami. Cieľom jeho práce je pripraviť návrh na úrovni štandardov koridorov v husto urbanizovanom území mesta Bratislava.

Podrobne monitorujeme:

Bratislava, letisko, železnica, tunel

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...