Turcu sa diaľnica vyhýba, odborníci uprednostňujú R3

Z Bratislavy do Košíc sa asi skôr bude jazdiť cez Banskú Bystricu ako cez Žilinu. Najefektívnejšia by vraj bola rýchlostná cesta R3 zo Šašovského Podhradia do Trstenej cez Kremnicu a Martin.

Martin - Minister Figeľ sa rozhodol nepredĺžiť kontrakt na dokončenie 75 kilometrov úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom formou verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Nová vláda síce chce D1 dostavať, no Fígeľ naznačil, že napojenie na diaľnicu môže byť podstatne jednoduchšie cez rýchlostnú cestu R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka.

Ide zhruba o 53-kilometrový úsek, ktorý obchádza Donovaly. Väčšia časť rýchlostnej cesty od Trnavy cez Nitru až po Ružomberok je už totiž hotová.

Vláda chce urýchliť výstavbu R1

Prepojenie Banskej Bystrice s Ružomberkom má byť lacnejšie ako 25-kilometrový úsek medzi Martinom a Žilinou.

Výstavba úseku cez Donovaly, ktorý obsahuje niekoľko tunelov by podľa odhadov mohla stáť 1,6 miliardy eur. Dokončenie D1 si vyžiada zhruba 6 miliárd eur.

„Nie je to alternatíva. Súbežne s tým budeme pokračovať vo výstavbe D1. Rýchlostnú cestu R1 však chceme akcelerovať," povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Ivan Švejna.

Výstavba úsekov D1, ktoré boli súčasťou prvého balíka PPP, sa mala začať v rokoch 2011 a 2012, ale dokončené budú pravdepodobne až v budúcom volebnom období. Úseky Turany - Hubová (13,6 kilometra) a Dubná Skala - Turany (16,5 kilometra) majú byť financované z Kohézneho fondu a verejných, prípadne súkromných peňazí.

Žilinská samospráva prepojenie D1 a R1 spochybňuje

„Snaha ministerstva o riešenie prepojenia medzi Bratislavou a Košicami kombináciou D1 a R1 je do roku 2015 nerealizovateľná, pretože rýchlostná cesta R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka je len v predprípravnom štádiu. Zatiaľ existujú len štúdie, na jednom z úsekov sa pripravuje dokumentácia pre územné rozhodnutie," píše sa v uznesení zastupiteľstva Žilinského samosprávneho kraja.

Na niektorých ďalších úsekoch podľa uznesenia ešte ani nezačali procesy posudzovania dopadov na životné prostredie. "Trasa vedie cez národné parky Nízke Tatry a Veľká Fatra a je veľmi problematická aj z pohľadu Natura 2000," uvádza sa v uznesení.

Problémom môže byť aj financovanie. Podľa vyjadrení firmy Jaspers (poradca Európskej komisie) nie je možné z európskych peňazí súbežne financovať výstavbu R1, ak je dlhodobo pripravovaná trasa R3 cez Turiec.

Navyše trasa R1 medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom je navrhnutá v rozpore so schváleným a platným územným plánom Žilinského samosprávneho kraja.

Rýchlostná cesta R3 je najlepšia alternatíva

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák vníma prepojenie Banskej Bystrice a Ružomberka ako dočasné riešenie.

„Zaťaženie tranzitom do Českej republiky a Poľska vyrieši len dokončenie D1. Naše analýzy ukazovali, že najefektívnejším riešením by bolo dokončenie rýchlostnej cesty R3, ktorá je súčasťou medzinárodného koridoru a prepojila by Šašovské Podhradie na juhu s hraničným prechodom v Trstenej cez Kremnicu a Martin."

Šéf inštitútu Ochrany prírody Marián Jasík upozorňuje, že úsek R1 medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom nebude bezproblémový ani z enivironmentálneho hľadiska.

„Upozorňovali sme na to už predchádzajúcu vládu. Z alternatív, ktoré poznám, by sa jedna vhodná našla. Dlhý bázický tunel by obišiel územie Natura 2000, no aj pri tomto variante existujú dobré, zlé až úplne nevhodné riešenia," vyhlásil M. Jasík. Aj podľa ochranárov by bolo najlepším riešením dokončenie rýchlostnej cesty R3.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.