Z Bratislavy do Košíc sa asi skôr bude jazdiť cez Banskú Bystricu ako cez Žilinu. Najefektívnejšia by vraj bola rýchlostná cesta R3 zo Šašovského Podhradia do Trstenej cez Kremnicu a Martin.
Martin - Minister Figeľ sa rozhodol nepredĺžiť kontrakt na dokončenie 75 kilometrov úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom formou verejno-súkromného partnerstva (PPP).
Nová vláda síce chce D1 dostavať, no Fígeľ naznačil, že napojenie na diaľnicu môže byť podstatne jednoduchšie cez rýchlostnú cestu R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka.
Ide zhruba o 53-kilometrový úsek, ktorý obchádza Donovaly. Väčšia časť rýchlostnej cesty od Trnavy cez Nitru až po Ružomberok je už totiž hotová.
Prepojenie Banskej Bystrice s Ružomberkom má byť lacnejšie ako 25-kilometrový úsek medzi Martinom a Žilinou.
Výstavba úseku cez Donovaly, ktorý obsahuje niekoľko tunelov by podľa odhadov mohla stáť 1,6 miliardy eur. Dokončenie D1 si vyžiada zhruba 6 miliárd eur.
„Nie je to alternatíva. Súbežne s tým budeme pokračovať vo výstavbe D1. Rýchlostnú cestu R1 však chceme akcelerovať," povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Ivan Švejna.
Výstavba úsekov D1, ktoré boli súčasťou prvého balíka PPP, sa mala začať v rokoch 2011 a 2012, ale dokončené budú pravdepodobne až v budúcom volebnom období. Úseky Turany - Hubová (13,6 kilometra) a Dubná Skala - Turany (16,5 kilometra) majú byť financované z Kohézneho fondu a verejných, prípadne súkromných peňazí.
„Snaha ministerstva o riešenie prepojenia medzi Bratislavou a Košicami kombináciou D1 a R1 je do roku 2015 nerealizovateľná, pretože rýchlostná cesta R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka je len v predprípravnom štádiu. Zatiaľ existujú len štúdie, na jednom z úsekov sa pripravuje dokumentácia pre územné rozhodnutie," píše sa v uznesení zastupiteľstva Žilinského samosprávneho kraja.
Na niektorých ďalších úsekoch podľa uznesenia ešte ani nezačali procesy posudzovania dopadov na životné prostredie. "Trasa vedie cez národné parky Nízke Tatry a Veľká Fatra a je veľmi problematická aj z pohľadu Natura 2000," uvádza sa v uznesení.
Problémom môže byť aj financovanie. Podľa vyjadrení firmy Jaspers (poradca Európskej komisie) nie je možné z európskych peňazí súbežne financovať výstavbu R1, ak je dlhodobo pripravovaná trasa R3 cez Turiec.
Navyše trasa R1 medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom je navrhnutá v rozpore so schváleným a platným územným plánom Žilinského samosprávneho kraja.
Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák vníma prepojenie Banskej Bystrice a Ružomberka ako dočasné riešenie.
„Zaťaženie tranzitom do Českej republiky a Poľska vyrieši len dokončenie D1. Naše analýzy ukazovali, že najefektívnejším riešením by bolo dokončenie rýchlostnej cesty R3, ktorá je súčasťou medzinárodného koridoru a prepojila by Šašovské Podhradie na juhu s hraničným prechodom v Trstenej cez Kremnicu a Martin."
Šéf inštitútu Ochrany prírody Marián Jasík upozorňuje, že úsek R1 medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom nebude bezproblémový ani z enivironmentálneho hľadiska.
„Upozorňovali sme na to už predchádzajúcu vládu. Z alternatív, ktoré poznám, by sa jedna vhodná našla. Dlhý bázický tunel by obišiel územie Natura 2000, no aj pri tomto variante existujú dobré, zlé až úplne nevhodné riešenia," vyhlásil M. Jasík. Aj podľa ochranárov by bolo najlepším riešením dokončenie rýchlostnej cesty R3.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Výstavba rýchlostnej cesty cez Turiec sa zrejme oneskorí
Predĺženie R1 si v Nízkych Tatrách vyžiada päť kilometrov tunelov
Obchvat Štubne má byť hotový v roku 2011
Obchvat Trstenej majú postaviť za 1,1 miliardy
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.